Με αφορμή το παρακάτω σχόλιο στην ανάρτηση Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXVII μια νέα ανάρτηση! Α ρε τυχερούλιδες! Για σας δουλεύω! Να διαβάζετε όλο αναρτήσεις και να κάνετε ότι δεν σας αρέσουν χα χα χα.
"Χεχε, μ' αρέσει που όλα τα έξοδα τα εκφράζεις σε τιμή κυψέλης (από το Μέτσοβο αγορασμένη).
Διάλογος σε βενζινάδικο:
Πρατηριούχος: πόσο πετρέλαιο να βάλω;
Λάζαρος: Βάλε δύο κυψέλες από το Μέτσοβο αγορασμένες!"
Διάλογος σε βενζινάδικο:
Πρατηριούχος: πόσο πετρέλαιο να βάλω;
Λάζαρος: Βάλε δύο κυψέλες από το Μέτσοβο αγορασμένες!"
Bear’s Nest: Πράγματι ******* μοιάζει παράξενη
(και λίγο γραφική χα χα χα) αυτή η προσήλωση μου στον Κυψελογισμό (ο
υπολογισμός του κάθε κόστους, στρατηγικής, και αγοράς σε κυψέλες) αλλά είναι φοβερά
σοφός και αποτελεσματικός αν κάτσεις να το σκεφτείς βαθύτερα.
Για να εμβαθύνουμε πάνω στον
Κυψελογισμό.
Έχουμε ένα δεδομένο, ότι οι
ανάγκες μας είναι μεγαλύτερες από τους πόρους που έχουμε για να ικανοποιήσουμε
αυτές τις ανάγκες. Επίσης υπάρχει μια τάση να μεγεθύνονται αυτές οι ανάγκες σε
επίπεδα αχρείαστα για τις ορθολογικές μας μελισσοκομικές επιδιώξεις (μέσου της διαφήμισης
που υπάρχουν σε μελισσοκομικά περιοδικά παλιότερα, και τώρα στα δημοφιλή
μελισσοκομικά blog-μην
δουλευόμαστε μεταξύ μας και το κρέας το ονομάζουμε ψάρι, μια διαφήμιση όπως και
να την ονομάσει ο διαχειριστής ενός blog διαφήμιση παραμένει χα χα χα-).
Οπότε χρειάζεται ένα μέτρο
σύγκρισης το οποίο θα ποσοτικοποιεί και θα ιεραρχεί τις ανάγκες που έχουμε, θα
εκφράζει μια αξία (μικρή σχετικά, σταθερή στον χρόνο, αποδεκτή από όλους ως
προς το μέγεθος της, και μπορώ να πω άμεσα ανταλλάξιμη. Τα χαρακτηριστικά
δηλαδή που έχει και το νόμισμα!!! Γιατί δεν τα εκφράζουμε τότε σε νόμισμα τα
πάντα? Φυσικά και τα εκφράζουμε τα πάντα σε νόμισμα όταν μιλάμε για κόστος,
αλλά το νόμισμα έχει ένα μειονέκτημα, είναι περισσότερο άυλο από κάτι απτό όπως
πχ μια κυψέλη. Το έχεις το νόμισμα στην τσέπη και στην καίει, σου λέει ξόδεψε
με! Σε συνθήκες αποπληθωρισμού και μειωμένων κερδών όπως αυτή που ζούμε τώρα
στην οικονομική ύφεσή δεν γεννάει μάλιστα και νέο χρήμα (δεν επενδύεται δηλαδή),
οπότε ακόμα περισσότερο σε πιέζει για να σου φύγει χα χα χα), και θα λειτουργεί
σχετικά αποτρεπτικά στις μεγεθυμένες (και αχρείαστες στην πραγματικότητα)
ανάγκες που σου επιβάλει η περιρρέουσα ατμόσφαιρα που δημιουργούν τα περιοδικά,
blogs, και προμηθευτές
μελισσοκομικών προϊόντων (και όχι μόνο).
Οπότε κάτι απτό που έχει άμεση
σχέση με την μελισσοκομική πραγματικότητα πρέπει να αντικαταστήσει το νόμισμα
(που ο υπερκαταναλωτικός των προηγούμενων δεκαετιών μας έχει εκπαιδεύσει να το ξεφορτωνόμαστε
χωρίς ιδιαίτερη σκέψη από την τσέπη μας).
Και εδώ έρχεται η κυψέλη.
Είναι ένα μέρος του κεφαλαίου μας που δεν
αναπαράγεται μόνο του (όπως πχ κάνουν τα μελίσσια, οι βασίλισσες) οπότε δεν
μπορεί να χάνει τόσο εύκολα την σχετική του αξία (δεν δημιουργεί δηλαδή
πληθωρισμό και αντίστοιχη πτώση της αξίας του χα χα χα), είναι βασικό μέσο για
τις μελισσοκομικές μας δραστηριότητες (όσο βασικός είναι και ο μελιτοεξαγωγέας,
ή το φορτηγό που θα μπορούσαν σε αυτή την πτυχή του συλλογισμού μας να
αποτελούν και αυτά μέσα έκφρασης του μελισσοκομικού μας συλλογισμού), έχει
σχετικά μικρή αξία (πχ μια κυψέλη –απ΄του Μέτσουβου αααααα! Χα χα χα- έχει
κοντά στα 28 ευρώ διπλή) και μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτούσια ως μέσο για
άμεσες συγκρίσεις (πχ είναι ευκολότερο να πεις μια πλαστική κυψέλη κοστίζει δύο
κυψέλες απ΄του Μέτσουβου, παρά να πεις μια πλαστική κυψέλη κοστίζει 0,05 ή 5%
ενός μελιτοεξαγωγέα εξάρι ινβέρτερ χωρίς προγραμματισμό (?!?!?!?!)), την
χρειαζόμαστε κάθε χρονιά την αγορά της (στην αρχή για να μεγαλώσουμε το ζωικό
μας και πάγιο κεφάλαιο, και μετά απλώς για να το διατηρήσουμε, πχ αν μια ξύλινη
κυψέλη έχει διάρκεια ζωής 10 έτη και έχεις 300 μελίσσια αυτό σημαίνει ότι κάθε
χρονιά θα πρέπει να αγοράζεις 30 κυψέλες για να αντικαθιστάς κατά μέσο όρο τις
φθαρμένες κυψέλες σου) σε αντίθεση με άλλο πάγιο εξοπλισμό μας που συνήθως
κάνεις μια αγορά τέτοια ανά 10 έτη (πχ φορτηγό, ή μελιτοεξαγωγέας), και το
κυριότερο έχει όγκο και μάζα (βάρος) οπότε γεμίζει το μάτι και μπορεί να
λειτουργεί αποτρεπτικά στο να κάνεις χαζές αγορές (πχ μια τα κάνω όλα μόνη μου κυψέλη
(ναι καλά! Χα χα χα) κοστίζει πες 600 ευρώ, δηλαδή 20 κυψέλες απ΄του Μέτσουβου.
Νοητικά στο μυαλό σου έρχεται η εικόνα
από την μια πλευρά ενός σκατουλάκι που κάνει 600 ευρώ και από την άλλη πλευρά
δύο παλετών με κυψέλες, από την μία πλευρά μιας κυψέλης που θα στέκεται μόνη
της σε μια πλαγιά (και θα αποτελεί φιλέτο διαλεκτό για τους κλέφτες) και από
την άλλη πλευρά ένα μελισσοκομείο 20 κυψελών που θέλει μια-μιάμιση ώρα την φορά
για να κάνεις πλήρες επιθεωρήσεις, μερικά πλαίσια με μέλι στον τρύγο από την
μία πλευρά και αρκετά πατώματα με πλαίσια στην άλλη. Αν τα παραπάνω δεν
λειτουργούν αποτρεπτικά για ένα μελισσοκόμο σε μια χαζή αγορά τίποτα απολύτως
δεν μπορεί να λειτουργήσει! Χα χα χα).
Θα μου πεις δεν μπορεί άλλος
παράγοντας κόστους να λειτουργήσει παρόμοια? Ας πούμε οι τροφές (μονόκιλη
βανίλια ή ζαχαροζύμαρο) ή το πετρέλαιο (όπως αναφέρεις ένα πλήρες γέμισμα του
ρεζερβουάρ στο φορτηγό μου). Θα μπορούσαν, γιατί έχουν πολλά χαρακτηριστικά που
έχει και η κυψέλη αλλά υποφέρουν σε ένα. Δεν έχουν σταθερή αξία μέσα στον χρόνο
(ανεβοκατεβαίνουν οι αξίες της πετρελαίου και της ζάχαρης στις διεθνείς αγορές
όπως και η φορολόγηση τους), αλλά και η σχετική τους αξία για σένα δεν είναι
ίδια κάθε χρονιά (πχ σε μια δύσκολη από κλιματολογικές συνθήκες χρονιά θα
χρειασθείς μεγαλύτερες ποσότητες τροφής ή πετρελαίου για να έχεις το ίδιο
παραγωγικό αποτέλεσμα με μια ευκολότερη από κλιματολογικές συνθήκες χρονιά, αν
θα βγάλεις και παραγωγή ε?). Επίσης δεν έχει απτό οπτικό αποτέλεσμα στο μάτι
σου ούτε το πετρέλαιο ούτε οι τροφές παρά μόνο στιγμιαία (γιατί το πετρέλαιο
κρύβεται στο ρεζερβουάρ και με την μετατροπή του σε χιλιόμετρα βαίνει διαρκώς
μειωμένο, όπως και η τροφή κρύβεται κάτω από το καπάκι της κυψέλης και με την
μετατροπή του σε πληθυσμό μελισσών και αυτή βαίνει διαρκώς μειωμένη, σε
αντίθεση με τις κυψέλες που είναι πάντα εκεί, να περιμένουν να μεταφερθούν, να
περιμένουν να τρυγηθούν).
Δεν θα μπορούσε αντί να
χρησιμοποιηθεί ένας παράγοντας κόστους για τον μελισσοκομικό μας συλλογισμό να
χρησιμοποιηθεί ένας παράγοντας εσόδων όπως πχ το μέλι? Φυσικά και θα μπορούσε
αλλά δυστυχώς η παραγωγή μας εξαρτάται υπερβολικά από τις καιρικές συνθήκες και
τα επιτυχημένα (ή αποτυχημένα από μια άλλη πλευρά) ρίσκα μας και μπορεί να έχει
τεράστια διακύμανση στον όγκο της από χρονιά σε χρόνια (ακόμα και στην αξία
της!!! Άλλα έσοδα θα σου δώσουν 600 κιλά πες καστανόμελο ή θυμαρόμελο και άλλα
600 κιλά βαμβάκι ή τριφύλλι!), οπότε τίθεται σοβαρότατο πρόβλημα και κοστολόγησης
του (άλλο να βγάλεις 6 τόνους σε μια χρονιά οπότε θα πεις τα έξοδα μου φέτος
ήταν το 1/3 της παραγωγής μου και άλλο να βγάλεις 2 τόνους οπότε κατευθείαν θα πεις τα έξοδα μου ήταν το 100% της
παραγωγής μου) και τις σχετικής αξίας του που έχει στο μυαλό σου.
Ωραία! Καταλάβαμε την αξία της
κυψέλης στον μελισσοκομικό σου συλλογισμό (κυψελογισμός) γιατί απ΄του Μέτσουβου
όμως να είναι η κυψέλη? Αυτό είναι απλό. Έχει επικρατήσει να υπάρχει η πεποίθηση
(που σε μεγάλο βαθμό είναι και ορθή) ότι και οι τιμές στις κυψέλες στο Μέτσοβο
είναι σχετικά χαμηλές (γιατί οι τιμές τους παίζουν για τις διπλές από 28 ευρώ
μέχρι και τα 54 ανάλογα με τον προμηθευτή!!!) αλλά και η ποιότητα τους είναι
σχετικά καλή (φυσικά καμιά κυψέλη δεν θα είναι τόσο καλή σαν τις παλιές τις
καστανιένες που τις κάνανε μαστόρια με αρχίδια και όχι μαστόρια αρχίδια σύμφωνα
με τους παππούδες μελισσοκόμους!!! Χα χα χα) οπότε έχουμε μια αγορά με
χαρακτηριστικά αρίστης αγοράς με κριτήριο την ποιότητα/τιμή. Και για αυτό θέτω
ως μέτρο την διπλή ξύλινη κυψέλη απ΄του Μέτσουβου ααααααα!!! Χα χα χα
Ο κυψελογισμός είναι μια έννοια που μου την
γνώρισε ο δάσκαλος μου, και του πήρε πολύ χρόνο (και αντίστοιχα κόστος σε
χαβαλέ και χαζές αγορές από μένα χα χα χα) μέχρι να μου την εμφυσήσει μέσα στο νου
μου και να μου την κάνει βίωμα (δηλαδή με έκραξε ενδελεχώς σε πλείστες και
διάφορες περιπτώσεις όπως λέμε και εις
την καθαρεύουσα χα χα χα), και του είμαι υπόχρεος για ένα από τα μεγαλύτερα
μαθήματα που μπορούσε να μου μάθει στην μελισσοκομία.
Η δε πρώτη αναφορά μου σε
αυτή την έννοια είναι στην ανάρτηση μου Ημερολόγιο λαθών ανάγνωσμα (ακόμα πιτσιρίκι
είμαι βλέπεις, θυμάμαι ακριβώς τι έχω γράψει, και που, μέσα σε 400 και βάλε αναρτήσεις χα χα
χα).
Σε ευχαριστώ ******* για το
σχόλιο σου στην ανάρτηση, μου έδωσες την ευκαιρία να εμβαθύνω σε αυτή την
έννοια του κυψελογισμού με ένα εκτεταμένο κείμενο που θα αποτελέσει άμεσα μια
νέα ανάρτηση!
Σειρά "Απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν".
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol IX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol X
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XV
Μελισσοκομία, αξίζει αυτή η μαλακία τελικά?
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙIΙ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVIII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXIX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXX
Διάλογος με ένα Αμερικάνο μελισσοκόμο
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXI
Μέθοδοι Αντικατάστασης Βασιλισσών
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol X
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XV
Μελισσοκομία, αξίζει αυτή η μαλακία τελικά?
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙIΙ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVI
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVIII
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXIX
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXX
Διάλογος με ένα Αμερικάνο μελισσοκόμο
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXI
Μέθοδοι Αντικατάστασης Βασιλισσών
Δημιουργώντας ένα μελισσοκομικό πλάνο
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXII
Οδηγός για την χρήση των δεικτών και των τοποθετήσεων που θα κάνουμε βάση αυτών
Κόψιμο Παραφυάδων κάτω από το πρίσμα του μελισσοκομικού ενθουσιασμού των νέων μελισσοκόμων και της έλλειψης εμπειρίας τους
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXIII
Μελισσοκομία, παρανοήσεις, μύθοι, μυστικά, και «Μαγικές σφαίρες»
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXIV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXVI
Η διαφορά ανάμεσα στους σκεπτόμενους ανθρώπους και στους «μαλιστανθρώπους», τους «τακουνοκρούστες» και τους «οστεοκάμπτες»
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXVII
Μότσανος Λάζαρος
Σοχός 4/10/2016
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXII
Οδηγός για την χρήση των δεικτών και των τοποθετήσεων που θα κάνουμε βάση αυτών
Κόψιμο Παραφυάδων κάτω από το πρίσμα του μελισσοκομικού ενθουσιασμού των νέων μελισσοκόμων και της έλλειψης εμπειρίας τους
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXIII
Μελισσοκομία, παρανοήσεις, μύθοι, μυστικά, και «Μαγικές σφαίρες»
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXIV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXV
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXVI
Η διαφορά ανάμεσα στους σκεπτόμενους ανθρώπους και στους «μαλιστανθρώπους», τους «τακουνοκρούστες» και τους «οστεοκάμπτες»
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXVII
Μότσανος Λάζαρος
Σοχός 4/10/2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου