UA-50457385-1

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Μερικές μελισσοκομικές συμβουλές για τους καλούς μελισσάδες μας εκεί έξω


  Για να δώσουμε λίγες ακόμη μελισσοκομικές συμβουλές για τους μελισσοκόμους εκεί έξω, που προσπαθούν για ότι καλύτερο για τα μελίσσια τους, τις επιχειρήσεις τους, τους εαυτούς τους, και όσους αγαπάνε.

 Διευκρινίζω προκαταβολικά ότι θα πω και αρκετά που δεν θα σας αρέσουν, δεν είμαι γνωστός για ότι χαδεύω αυτιά, και καθώς μεγαλώνω και ηλικιακά, και μελισσοκομικά, γίνομαι όλο και πιο σκληρός, ωμός, και ειλικρινής. Μπορεί κάποιοι να παρεξηγηθούν με όσα διαβάσουν, αλλά αν αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους στα παραδείγματα που θα αναφέρω να μην ξεχνούν ότι αυτά ακριβώς που θα διαβάσουν εδώ και τους τα έχω πει και κατά πρόσωπο, και η μόνη υπόσχεση που τους έχω πει ποτέ είναι ότι θα είμαι τελείως ειλικρινής, και άμεσος, σε ότι τους πω, και δεν υπάρχει καμία απολύτως περίπτωση να ωραιοποιήσω πράγματα, και καταστάσεις, μόνο και μόνο για να είμαι αρεστός. Ανάμεσα στο να είμαι δημοφιλής, ή το να είμαι χρήσιμος, προτιμώ το δεύτερο! 

 Πάμε παρακάτω.

  Όλες οι παρακάτω μελισσοκομικές συμβουλές είχαν έναυσμα επαφές με νεότερους μελισσοκόμους (μελισσοκομικά όχι τόσο ηλικιακά), που αντιλήφθηκα ορισμένα από τα λάθη τους, και τις ελλείψεις τους σε μελισσοκομικό γνωστικό κεφάλαιο, και μου δίνεται η ευκαιρία να δώσω μέρος του γνωστικού μου κεφαλαίου για όλους τους αναγνώστες αυτής της ανάρτησης με την μορφή "συμβουλών" (και αυτό είναι το κυριότερο, όχι να την "πεις" στους νέους μελισσοκόμους που έχουν κάνει ένα λάθος, λόγου έλλειψης γνώσεων, ή εμπειριών, αλλά να δημιουργηθεί ένας οδηγός συμβουλών για όλους τους υπόλοιπους, για να μην επαναλάβουν τα ίδια λάθη με τους παραπάνω μελισσοκόμους!).

 Φυσικά θα προσπαθήσω να είναι όσο το δυνατόν πιο περιεκτικές οι μελισσοκομικές συμβουλές, γιατί είμαστε στο Θερινό Ηλιοστάσιο, έχουμε μουντιάλ, και όσοι μελισσοκόμοι ήταν ικανοί να διαβάζουν μακροσκελή κείμενα έχουν εδώ και πολύ καιρό αποσυρθεί από το άθλημα!

 Χα χα χα.

 Αρχίζουμε!

 Βασικό στην λήψη αποφάσεων σας είναι η κρίση σας πάνω από όλα! Σωστό αυτό! Θα ακούσετε την μια άποψη, θα ακούσετε την άλλη, θα τα βάλετε όλα κάτω, και βάση της κρίσης σας θα αποφασίσετε το τι θα ακολουθήσετε ως συμβουλή για τα μελίσσια σας, μια και η ευθύνη για αυτά είναι αποκλειστικά δική σας, και μόνο! 

 Δεν διαφωνώ σε τίποτα πάνω σε αυτό. 

 Το μόνο ζήτημα είναι όμως το κατά πόσο έχει η κρίση σας την δυνατότητα να αποφασίσει ποιο από αυτό που θα ακούσετε είναι το σωστό, ή όχι, για σας. Όταν είσαι στην αρχή της μελισσοκομικής σου πορείας, χωρίς καμία εμπειρία στην μελισσοκομία, χωρίς να έχεις το απαραίτητο γνωστικό κεφάλαιο, πως νομίζεις ότι είσαι ικανός να αποφασίσεις το τι είναι σωστό, ή όχι, από αυτά που θα σου πούνε? 

 Πως μπορεί ένας μελισσοκόμος με 1-3 τρύγους στα αρχικά χρόνια της μελισσοκομικής του καριέρας, να κρίνει ως σωστά, ή λάθος, αυτά που θα του πει ένας μελισσοκόμος με 45-60 τρύγους (15 χρόνια ως μελισσοκόμος) στην δική του μελισσοκομική καριέρα, ή ακόμη και 250-300 τρύγους στην μελισσοκομική του πορεία (60 και βάλε χρόνια μελισσοκόμος)?  

 Πως μπορεί ένας μελισσοκόμος που δεν διαβάζει βιβλία, ή πάει σε μελισσοκομικά σεμινάρια, να κρίνει ως σωστά, ή λάθος, πράγματα που θα του πει μελισσοκόμος που έχει κάνει όλα τα παραπάνω?

 Πως μπορεί ένας μελισσοκόμος που δεν κουβαλάει μελίσσια άλλων για πολλά χρόνια, να κρίνει αυτά που θα του πει ένας μελισσοκόμος που όχι μόνο έχει δικά του μελίσσια (και πολλά) να κουβαλάει, αλλά κουβαλούσε και μελίσσια άλλων για πολλά, πολλά, πολλά χρόνια (μια δεκαετία), αλλά εξακολουθεί να κουβαλά μελίσσια άλλων (και να τους βοηθάει στους τρύγους τους), ακόμη και στην μέση της δικής του μελισσοκομικής πορείας?

 Πρέπει κάποια στιγμή να αντιλαμβάνεστε ακριβώς το ποιον έχετε απέναντι σας, και την βαρύτητα της απόψεως του, και το βάθος του γνωστικού του κεφαλαίου.

 Και παρόλο που μπορεί να φανούν τα αμέσως επόμενα σε αρκετούς ως δείγμα ότι "ο Αρκούδας έχει πάρει ψιλά τον αμανέ!", καλά είναι ορισμένα πράγματα που αφορούν εμένα να τα υπενθυμίσω ξανά, γιατί η πολύ μετριοφροσύνη (μου) σας οδηγεί να μην μετράτε σωστά την σκιά του κάθε ενός που συναναστρέφεστε!

 Τις "Μελισσοιστορίες και άλλα" τις δημιούργησα την τρίτη μελισσοκομική μου χρονιά που ήμουν με ένα ξέστρο στο χέρι και 150 δικές μου κυψέλες, ταυτόχρονα βοηθούσα σε μελισσοκομικές εργασίες, σε μελισσοκομεία, ή μελισσοκομικά εργαστήρια, ή βοηθούσα σε μεταφορές ή τρύγους μελισσοκόμους με 250 δικά τους μελίσσια (όταν τους είχα γνωρίσει πριν από 2 χρόνια από αυτή την χρονική στιγμή είχαν 160 μελίσσια, αρχίσανε να τα ανεβάζουν με την βοήθεια μου, στην ένατη χρονιά που τους βοηθούσα τα είχαν φτάσει στα 450 τα μελίσσια τους!). 

 Επίσης πριν αγοράσω τα δικά μου μελίσσια για 5 χρόνια πιο πριν είχα δώσει κοντά στα 1000 ευρώ για μελισσοκομικά βιβλία για την βιβλιοθήκη μου, και τα διάβαζα σαν μανιακός, και όχι μόνο από μια φορά. Την πέμπτη χρονιά ως μελισσοκόμος είχα φτάσει τα 227 μελίσσια, έχασα μελίσσια, τα ξανάκανα, το πλησίασα ξανά αυτό το νούμερο, και το ξεπέρασα. 

 Αλλά γυρνάμε στην τρίτη μελισσοκομική μου χρονιά, όταν είχα δημιουργήσει το μελισσοκομικό μου blog.  Σε αυτή την χρονιά είχα το γνωστικό κεφάλαιο να γράφω αναρτήσεις όπως για το βελανιδόμελο, την μελισσοχωρητικότητα περιοχών, την ακτίνα πτήσης μελισσιών, να δημιουργήσω το μελισσοκομικό λεξιλόγιο εννοιολόγιο, να ετοιμάσω πλήρη χάρτη ανθοφοριών στην περιοχή μου, να αναλύσω με πίνακές πλήρως όλη την αριθμητική του μελισσιού, να δημιουργήσω μαθηματικά εργαλεία για την μελιτωέκκριση του πεύκου! 

 Την επόμενη χρονιά σας εισήγαγα σε έννοιες όπως τα δέντρα αποφάσεων και την λήψη αποφάσεων βάση αυτών στην μελισσοκομία, απαντούσα αβέρτα σε μελισσοκομικές ερωτήσεις στην αντίστοιχη σειρά αναρτήσεων (με πολύ πάνω από 300 απαντημένες ερωτήσεις!) και δεκάδες με εκατοντάδες ακόμη μελισσοκομικές αναρτήσεις με πατέντες, μεθόδους, οδηγούς μελισσοκομικούς. 

 Μάλιστα! 

 Όλα αυτά στην τρίτη μου, και τέταρτη, μελισσοκομική μου χρονιά! Να σας κάνω μια ερώτηση για την οποία περιμένω μια ειλικρινή απάντηση από εσάς? Σε ποια μελισσοκομική χρονιά σας νομίζετε ότι θα ήσασταν ικανοί να κάνετε το ίδιο και εσείς? Σε ποια χρονιά θα είχατε το γνωστικό κεφάλαιο για να αναπτύξετε σε τέτοιο βαθμό τόσο "βαριά" θέματα? Στην τρίτη χρονιά σας? Στην πέμπτη? Στην δέκατη? Στην τριακοστή? Ποτέ?

 Γιατί έχω την υποψία ότι η τελευταία απάντηση είναι και η σωστή?

 Ίσως γιατί δεν έχω δει κάτι αντίστοιχο με τα παραπάνω από κάποιον άλλον?

 Εσείς έχετε δει?

 Επίσης μια που είμαι επαγγελματίας μελισσοκόμος με μόνη ενασχόληση μου την μελισσοκομία, όλος μου ο χρόνος είναι στραμμένος σε αυτή, όλα μου τα εισοδήματα προέρχονται από αυτή! Νομίζετε θα χαλαρώσω τους ρυθμούς μου με τους οποίους κερδίζω γνωστικό κεφάλαιο, έτσι ώστε αυτό το τεράστιο προβάδισμα μου σε γνωστικό κεφάλαιο κάποια στιγμή να το "σβήσετε"? 

 Να σας υπενθυμίσω ότι πριν από δύο χρόνια βοήθησα άλλον μελισσοκόμο σε μετακινήσεις του στην Θάσο, και στους τρύγους του! Στα 51 μου χρόνια (14η μελισσοκομική μου χρονιά!) και πέρσι μόλις βοήθησα έναν 93χρόνο μελισσοκόμο στον τρύγο του! Είμαι πλέον αυτό που αποκαλείται "παλιός μελισσοκόμος", αλλά ακόμη δεν αφήνω καμία ευκαιρία να μάθω βοηθώντας μελισσοκόμους σε μεταφορές τους, και τρύγους. Θεωρείτε ότι είσαστε ικανοί να το κάνετε αυτό όταν θα αυτοχαρακτηρίζεστε "παλιοί".

 Δεν μπορείτε να αντιληφθείτε το πόσο μεγάλη εξαίρεση στον κανόνα είμαι! 

 Επαγγελματίας, αποκλειστικά, μελισσοκόμος, που έχει βγάλει μια δεκαετία βοηθώντας αμισθί άλλους μελισσοκόμους, εξακολουθεί να βοηθάει άλλους μελισσοκόμους, έχει πλέον μια εικοσαετία να διαβάζει αβέρτα μελισσοκομικά βιβλία, έχει δικό του μελισσοκομικό (και όχι μόνο!) blog, και μάλιστα "βαρύ" με αναρτήσεις πρωτότυπές, και γεμάτες και με μαθηματικά, και ο οποίος μετά από 12 χρόνια που έχει το blog του εξακολουθεί να γράφει σε αυτό!

 Αυτό είναι κάτι το πολύ σπάνιο. 

 Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμη που μετατρέπει την περίπτωση μου μοναδική! Και έχει σχέση με το "χαμένο" τρίμηνο το φετινό που ήδη σας έχω αναφέρει! Υπομονή! Θέλω να θυμάστε τις προηγούμενες προτάσεις όταν τελικά μάθετε το τι αφορά αυτό το "χαμένο" τρίμηνο. Θα αντιληφθείτε τότε ακριβώς το τι σας λέω εδώ.

 Και για να σας βοηθήσω λίγο ας αναφέρω ένα παράδειγμα. Μελισσοκόμος από τον Σοχό, της τάξης των 300 τρύγων στην ζωή του (60 χρόνια ενεργής μελισσοκομίας και βάλε,) ήρθε κοντά μου στις τοποθετήσεις στα μελίσσια του, γιατί εμπιστεύτηκε την δική μου κρίση την μελισσοκομική (αλλά ξέρει ακριβώς το επίπεδο των ικανοτήτων μου! Για συγγενικό του πρόσωπο κουβαλούσα για μια δεκαετία μελίσσια και το βοηθούσα), του έκανα μια πλήρη ανίχνευση στα μέρη μου, του ανάλυσα τον χάρτη ανθοφορίων, το πως και πότε θα δώσουν, με τι προϋποθέσεις. 

 Τον έφερα και στο εργαστήρι μου, είδε αβέρτα δοχεία ωρίμανσης, ζυμωτήρια, καρότσια, μελιτωεξαγωγείς (εδώ το πρόσεξε και επισήμανε αυτό αμέσως "έχεις και δεύτερη μηχανή!"! Κάτι που θα το έπιανε αμέσως ένας παλιός μελισσοκόμος, "Δεν του αρκεί ένας μελιτωεξαγωγέας για να βγάζει τα μέλια του! Είναι σε τελείως άλλη κλάση από το 90-95% των "νέων" μελισσοκόμων"!), του έδειξα τις πατέντες μου, του έδειξα τις δικές του πατέντες που έκανε για άλλο μελισσοκόμο (και τις οποίες παρουσιάζω στην σειρά "επανακαλύπτωντας την μελισσοκομική τέχνη" και τις οποίες μάζεψα από τα σκουπίδια που τις ρίξανε! Πόσοι από εσάς θα ήσασταν μέχρι την μέση στα σκουπίδια για να ανακτήσετε μελισσοκομικό υλικό για να διατηρείσετε  την μελισσοκομική γνώση που εμπεριέχουν? Πόσοι? Κανένας? Το ήξερα!), τον έπιασε η συγκίνηση, μου έδωσε και πληροφορίες επάνω σε αυτό το υλικό (τις οποίες θα σας τις παρουσιάσω σε επόμενη ανάρτηση, και δεν θα μπορείτε να πιστέψετε το πόσο μπροστά ήταν πριν από 40 χρόνια η δική του μελισσοκομική σκέψη, ικανότητες, και τεχνική! Και εμένα μου έριξε τα αυτιά η συγκεκριμένη πληροφόρηση! Για να μην νομίζετε ότι έχω πάρει υπερβολικά ψιλά τον αμανέ!). 

  Τα βλέπεις αυτά, γεμίζεις αυτοπεποίθηση, με εμπιστεύονται λες! Μελισσοκόμοι δεινόσαυροί! Είμαι δύο ορόφους ψιλά από περηφάνεια! 

 Και έρχεται μετά ο νέος μελισσοκόμος που του έχεις χαρίσει αβέρτα τις γνώσεις σου σε συζητήσεις πρόσωπο με πρόσωπο, για ώρες ολόκληρες (που θα μπορούσες να κάνεις μελισσοκομικές εργασίες, ή να γράφεις μελισσοκομικές αναρτήσεις, ή απλούστατα να ξεκουράζεσαι γιατί είσαι 53 χρονών, τα κάνεις όλα μόνος σου, και δεν έχεις βοηθό σε τίποτα), του κάνεις ανιχνεύσεις για να του δείξεις τοποθεσίες και ανθοφορίες, του εξηγείς μελισσοκομικές στρατηγικές, και στο τέλος τα γράφει όλα αυτά στα παλιά του τα παπούτσια, και κάνει τοποθέτηση κάπου αλλού γιατί" κοντά είναι κάποιος άλλος με 200 μελίσσια, και δεν μπορεί κάτι ξέρει αυτός"! 

 Και σε κάνει να νιώθεις ως τίποτας! Για μερικές στιγμές, μέχρι να κυριαρχήσει η οργή και να πετάξεις το "Και πολύ καλά κάνεις! Δικά σου τα μελίσσια, δικό σου το ρίσκο, δική σου η ευθύνη, χαίρομαι που βασίζεσαι στην κρίση σου!" και από μέσα σου να ορκίζεσαι "Ποτέ ξανά! Ποτέ!".

 Χα χα χα. 

 Πάμε παρακάτω.

 Έχει ο άλλος 200 μελίσσια εκεί κοντά! Δεν είναι και τόσο λάθος αυτό το σκεπτικό! Εγώ πρώτος σας έχω επισημάνει την αξία της "βιομηχανικής κατασκοπίας", ένας παλιός μελισσοκόμος για να κάνει τοποθέτηση κάπου έχει την αξία της αυτή η πληροφορία πάντα. 

 Απλώς καλά είναι να θυμάστε ότι εάν δεν ξέρετε το πως δουλεύει ο άλλος τα μελίσσια του (τα ξεχειμωνιάζει στον Νότο? Τα έχει διαρκώς μια δίκιλη βανίλια μέσα, που εσείς δεν θα έχετε? Τα βάζει μόνο χτισμένα πλαίσια ενώ έχεις δίνετε στα δικά σας άχτιστα?) αυτή η επιλογή του μπορεί να μην συμφωνεί με τις δικές σας μελισσοκομικές τακτικές, στρατηγικές, δυνατότητες μελισσιών, και φυσικά τα αποτελέσματα ανάμεσα σας θα διαφέρουν όσο η μέρα και η νύχτα. 

 Το να ξέρετε επίσης τα παραπάνω μόνο για μια χρονιά επίσης δεν θα σας βοηθήσουν ιδιαίτερα, κάθε χρονιά είναι διαφορετική, πέρσι έβρεχε μέλι, δεν τάιζε, φέτος δεν βρέχει μέλι μπορεί να τροφοδοτεί αβέρτα, αλλά εσύ αυτό δεν το ξέρεις! Έχεις τα δεδομένα μιας μόνο χρονιάς στο τι κάνει! 

 Πάμε στο "κοντά", η μέγιστη παραγωγική ακτίνα δράσης από την ανάρτηση ακτίνα πτήσης μελισσιών είναι μέχρι τα 3 χιλιόμετρα, ή μέγιστή ακτίνα πτήσης είναι τα 5 χιλιόμετρα, μετά η μέλισσα καταναλώνει περισσότερη ενέργεια για πτήση από όση μπορεί να συλλέξει. 

 Σωστά? 

 Σωστά! 

 Ναι αλλά αυτοί οι αριθμοί ισχύουν σε πεδιάδες και ισιάδια! Όχι στα βουνά και στα φαράγγια! Το κάθε χιλιόμετρο απόστασης εκεί θα το πολλαπλασιάζεις με το 2! Τα 3 χιλιόμετρα μακριά το ένα μελισσοκομείο από το άλλο είναι το ίδιο με το να λες "Το μελισσοκομείο του άλλου είναι στο φεγγάρι!". Δεν φτάνουν σε τέτοιες συνθήκες τα μελίσσια σου στα μελίσσια του άλλου, δεν φτάνουν τα δικά του στα δικά σου!

 Επίσης τα 200 μελίσσια του άλλου σε μια περιοχή ως αξία περιοχής, είναι μικρότερο κριτήριο αξίας μιας περιοχής από τα 20.000 στην άλλη περιοχή!

 Αλλά επίσης επάνω σε αυτό και τα παράπονα που μου κάνουν κάποιοι φίλοι μου, ότι κάποιες περιοχές δεν δίνουν όσο πέρσι, και όταν τους λέω ότι τα μελίσσια τουλάχιστον αναπτύσσονται, έχουν "ανοιξιάτικούς" γόνους ("ξύλο με ξύλο" δηλαδή όλο το πλαίσιο με γόνο) μου διαμαρτύρονται ότι ναι μεν αναπτύσσονται τα μελίσσια, αλλά τι να το κάνουμε, οι ανθοφορίες οι παραγωγικές χάνονται η μια μετά την άλλη! Θα γίνουν τα μελίσσια δυνατά, αλλά δεν θα υπάρχουν πλέον παραγωγικές ανθοφορίες για εκμετάλλευση, και μέχρι τα πεύκα θα πέσουν και αυτά! 

 Σωστό και αυτό! 

 Επίσης εάν δεν το πήρατε χαμπάρι ακόμη, στις περιοχές που είσαστε φέτος έχει περισσότερους μελισσοκόμους! Και δεν ήμουν εγώ εκείνος που έβγαζε φωτογραφίες στο προφίλ του τις μετρήσεις της ζυγαριάς πριν από τον τρύγο, και μετά από αυτόν, όπου το μελίσσι είναι 40 κιλά ελαφρύτερο (τριώροφο μελίσσι ε!)! Τι ακριβώς περιμένατε να συμβεί την επόμενη χρονιά στο ίδιο μέρος? Δεν ξέρετε μέχρι τώρα ότι το 90% των μετακινούμενων μελισσοκόμων πηγαίνουν στα μέρη που πέρσι είχαν δώσει καλά?

 Ε!!!!! Τι ακριβώς σκέφτεστε όταν δίνετε δημόσια τέτοιες πληροφορίες? Το πόσο μάγκες είσαστε? Ε ναι! Και δίκιο έχετε, αλλά και οι υπόλοιποι φουκαράδες θέλουν την επόμενη έστω χρονιά να νιώσουν το ίδιο μάγκες! Εσείς τους το προκαλείτε αυτό με τις παινεψιές, εσείς το προκαλείτε αυτό στον εαυτό σας την επόμενη χρονιά, γιατί η μελισσοχωρητικότητα κάθε περιοχής, πλην πεύκων, δεν είναι άπειρη (ίσως ούτε καν και σε αυτά να είναι άπειρη!)!

 Αυτή είναι η καλή εκδοχή γιατί δεν παίρνουμε τρύγους! 

 Η κακή δεν θα σας αρέσει! Σας αρέσει δεν σας αρέσει εγώ θα το πω. 

 Νοζεμίαση Κεράνα, προσβολή καραμπινάτη! Μεγάλο φορτίο σπορίων στα στομάχια τους, τεράστια η κατανάλωση από αυτά, όταν είναι μεγάλη η νεκταροέκκριση κάπως καλύπτεται, όταν όμως δεν θα υπάρχει νεκταροέκκριση έξω θα καταρρεύσουν τα μελίσσια! Μπορεί ακριβώς αυτό να βλέπουμε, γιατί και οι καιρικές συνθήκες ήταν τέλειες για κάτι τέτοιο! Βροχερό φθινόπωρο και χειμώνας, κρύα και βροχερή η άνοιξη! 

 Όταν δεν απέδιδαν τα μελίσσια μου πριν από μερικούς μήνες και πήγαιναν προς τα πίσω, αντί να αναπτύσσονται, αυτή η ιδέα μου είχε καρφωθεί. Οι τροφοδότες οροφής δεν αφήνουν την υγρασία να βγει από την κυψέλη, όπως μου είχε πει κάποτε και ένας παλιός μελισσοκόμος (που κάνω ότι δεν τον ακούω, για να μην παίρνει και αυτός πολύ ψιλά τον αμανέ! Χα χα χα)! 

 Γιατί αυτή είναι η λειτουργία της μελισσοκομικής μου σκέψης, διαρκώς αμφισβητώ το κάθε τι που κάνω! Τίποτα από όσα κάνω δεν τα θεωρώ ευαγγέλιο! 

 Τελικά άρχισαν όλοι να αναφέρουν τα ίδια προβλήματα, και ησύχασα σχετικά με το εάν έκανα λάθος που άφησα για περισσότερο καιρό τους τροφοδότες οροφής στα μελίσσια (όχι για να ταΐσω, αλλά για να περιορίσω τον χώρο στις κυψέλες για να είναι πιο ζεστά). 

 Αλλά αυτό δεν απομακρύνει την υποψία μου για μια γενικευμένη έξαρση της Νοζεμίασης Κεράνα φέτος! Πως θα το μάθουμε εάν ισχύει? Τα πεύκα θα μας το πουν! Το πόσα μελίσσια άδεια θα φέρουμε πίσω! Χα χα χα.

 Τι λέει? 

 Τώρα που σας είπα την υποψία μου θα παρακάλατε απλώς να είναι πίσω τα μελίσσια λόγου κακής άνοιξης, και όχι το παραπάνω ε? Χα χα χα.

 Επίσης για να μην λέει ο παραπάνω μελισσοκόμος ο παλιός και καλός ότι τον γράφω, πάρτε και αυτό που μου είχε πει ως κάτοχος 5 μελισσοκομικών ζυγαριών, που τις έχει για πάρα πολλά χρόνια (ο βήχας, ο έρωτας, και τα λεφτά δεν κρύβονται! Χα χα χα) "Λαζαράκο, εάν έχεις εικοσάρια μελίσσια όπως λες, και η μελισσοκομική σου ζυγαριά δείχνει 0 στην ημερήσια μέτρηση της, τότε τα μελίσσια πάνε καλά, ξέρεις ότι ένα πραγματικό εικοσάρι μελίσσι με 8-10 γόνους θέλει 1500-1700 γραμμάρια νεκταροέκκρισης κάθε μέρα μόνο για τις ανάγκες του (το δεκάρι θέλει στα 700-750 γραμμάρια)? Το κάθε τι πάνω από αυτό το όριο το μετρά η ζυγαριά στην πραγματικότητα ως θετική απόκλιση! Όταν βλέπεις εσύ 300 γραμμάρια συν στην ζυγαριά αυτό σημαίνει ότι το εικοσάρι μελίσσι έφερε 2 κιλά στην κυψέλη. Και όσο μπλοκάρει ο γόνος από μέλια μειώνεται η κατανάλωση του μελισσιού οπότε παρόλο που χάνουν όρεξη τα μελίσσια για μέλι, τα νούμερα δεν πέφτουν και τόσο, γιατί πέφτει και η κατανάλωση ταυτόχρονα!".

 Μάλιστα!

 Για να μην λες παππού Χαραλάμπη ότι σε έχω γραμμένο, γιατί είμαι ανάποδος και στραβό άντερο!

 Χα χα χα. 

 Πάμε παρακάτω.

 Σε μερικά πράγματα όσο αφορά την αντίληψη των νέων μελισσοκόμων και το τι να περιμένουν από τα μελίσσια τους φταίω και εγώ! Για να μην τους απογοητεύσω, μερικές φορές δεν τους λέω κατάμουτρά την αλήθεια, σε μια προσπάθεια να μην είμαι τελείως ωμός. Και τους έχεις να σου λένε "το περίμενα αλλιώς το παλιούρι! Πέρσι το παλιούρι......!". 

 Οπότε για να το διορθώσω αυτό! 

 Το παλιούρι είναι τρύγος φάντασμα! Το παίρνεις πολύ  δύσκολα, εγώ στις 16 χρονιές μου ως μελισσοκόμος έχω κάνει 4-5 μόνο τρύγους στο παλιούρι! Μια στις τρείς! Εάν δεν πάνε τρένο οι ανθοφορίες μέχρι και στο παλιούρι μην περιμένεις να κάνεις τρύγο σε αυτό, ακόμη και εάν δώσει καλά! Εάν δεν πάνε καλά οι ανθοφορίες πριν το παλιούρι το μόνο που μπορείς να περιμένεις από αυτό είναι να φτιάξεις μελίσσια, είτε για το βελανίδι, βαμβάκι, ηλίανθο, είτε για τα πεύκα. Εάν δεν δώσει καλά και αυτό, αντίο! Έχει τελειώσει η χρονιά, κατεβάζεις μελίσσια στο πεύκο μόνο και μόνο για να πάρεις λίγο μέλι για να μην χάσεις το πελατολόγιο σου εάν δεν έχεις καθόλου μέλι να δώσεις. 

 Το αντίστοιχο ποσοστό για το βελανίδι είναι μια στις δυο να δώσει, και μια στις τέσσερεις να δώσει καλά! Εάν τα μελίσσια σου τα πας ατρύγητα μπορείς να τα αφήσεις για πάνω από 20-25 μέρες στα βελανίδια ακόμη και εάν δεν δίνει καλά, τρυγημένα μελίσσια πριν το βελανίδι δεν αντέχουν τόσο.

 Μελίσσια που έχουν πετάξει κηφήνες έξω πεινάνε! Αυτό το μελίσσι μην περιμένεις να σου δώσει τρύγο εάν δεν μεσολαβήσουν είτε δυο καλές τοποθετήσεις από πλευράς νεκταροέκκρισης, ή μια τρομερής μελιτωέκκρισης. 

 Το μόνο αξιόπιστο είναι το πεύκο, και όσο ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες λόγου κλιματικής αλλαγής χάνει την αξιοπιστία του, ίσως ανέβει το βελανίδι ως αξιοπιστία λόγου των αυξημένων θερμοκρασιών, ίσως και όχι. 

 Εάν όχι, η Ελληνική μελισσοκομία θα έχει τεράστιο πρόβλημα! Ίσως εγώ να μην το προλάβω, αλλά κάποιος που αρχίζει τώρα την μελισσοκομία και έχει μπροστά του έναν χρονικό ορίζοντα 30-40 ετών στο επάγγελμα δεν υπάρχει περίπτωση να μην το ζήσει στην πέτσα του το πρόβλημα (καμιτσίκι!).

 Τι λέει! Τώρα που σας τα είπα πιο ωμά, νοιώθετε καλύτερα? Γιατί εγώ ναι! Νιώθω! Χα χα χα.  

 Συνεχίζουμε.

 Ανιχνεύσεις μαιμούνια, κάθε τοποθέτηση σας μόνο με δικές σας ανιχνεύσεις. Ο νέος μελισσοκόμος έκανε τοποθέτηση γιατί πήγε ο παλιός μελισσοκόμος σε "κοντινό μέρος". Μπορεί να πετύχει το ρίσκο του, αλλά θα είναι καθαρά από τύχη! 

 Δεν έκανε ανίχνευση, ή δεν ήταν ικανοποιητική, πήγα τις επόμενες μέρες από εκείνα τα μέρη όταν ήταν να πάω μέλια στην Σαλονίκη, διαφορετικός δρόμος όταν πήγα, διαφορετικός όταν γύριζα, παντού σιταροχώραφα, όχι ηλίανθοι όπως πέρσι, ένα χωράφι τριφύλλι που δεν ήταν ανθισμένο, ένα χωράφι λούπινο, το άγριο τριφύλλι καμένο λόγου υψόμετρου! Τίποτα! 

 Εάν δεν δώσει το βελανίδι στο μέρος υπάρχει πρόβλημα, του το είπα το νέου μελισσοκόμου παρόλο που δεν θα έπρεπε, για να νιώσει ακριβώς το τι σημαίνει "παίρνω ένα ρίσκο!", έχει οικογένεια δεν αξίζει να του φερθείς σκληρά, γιατί ακόμη δεν έχει καταλάβει το πόσο απαιτητική είναι η μελισσοκομία από τον μελισσοκόμο!

 Πως λειτουργώ εγώ? 

 Πάω στα μελίσσια μου στην πεδιάδα, στις 12, λαντουρίζω τα πλαίσια, πέφτουν σταγόνες, δεν είναι άσχημα, κάνω ανίχνευση στον τόπο σε δύο άξονες βορρά νότο, και ανατολή δύση με το Τ4. ανοιχτή η μηδική, και η ρίγανη, και στους δύο άξονες, ανεβαίνω αμέσως στο βουνό κάνοντας ανίχνευση τις βελανιδιές που ξέρω ότι δίνουν, δεν έχουν μελίτωμα επάνω, υπάρχουν όμως μυρμήγκια που ψάχνουν, βλέπω την είσοδο στα μελίσσια, πολύ καλό πέταγμα (μπορεί να είναι το άγριο τριφύλλι που σε αυτό το υψόμετρο ακόμη υπάρχει), ανοίγω μελίσσι, πολύ καλή λαντούρα πέφτει, ξινό (άγριο τριφύλλι) και ταυτόχρονα γλυκό και σκούρο (είτε αγριορίγανη, είτε βελανίδι), περισσότερο από την πεδιάδα, αμέσως κατεβαίνω στην πεδιάδα σκεπτόμενος ότι ίσως πρέπει να κάνω μετακίνηση λίγα από τα δυνατά μελίσσια μου στο βελανίδι, πάω στο μελισσοκομείο μου λαντουρίζω τα πλαίσια πέφτει πολύ περισσότερη λαντούρα τώρα, περισσότερη από ότι το μεσημέρι, περισσότερη και από τα μελίσσια στο βελανίδι. 

 Σκέφτομαι, οι βροχές μπορούν να κόψουν το βελανίδι (μερικές φορές το βοηθούν, αλλά συνήθως το κόβουν) οι βροχές βοηθούν την μηδική, την ρίγανη, τον ηλίανθο, την σκούπα. Είναι βροχερή η χρονιά, προβλέπονται βροχές τις επόμενες μέρες, δεν προβλέπεται καύσωνας μέχρι το τέλος του μήνα (το τέλος του μήνα συνήθως είναι και το τέλος του βελανιδιού στις περιοχές που κάνω τοποθετήσεις). Το πιο πιθανό είναι να πάνε καλύτερα τα μελίσσια κάτω ακόμη και εάν δώσει το βελανίδι (προσοχή εδώ! Πιθανότητες! Δεν λέω δεν θα δώσει εδώ το βελανίδι ή δεν θα δώσει πουθενά! Προβλέψεις και μάλιστα δημόσια δεν κάνω ποτέ! Προφήτης δεν το παίζω ποτέ! Απλώς η χρονιά δεν είναι αμάν και αμάν για το βελανίδι!). Δεν κάνω την μετακίνηση. Στις 8:30 ανοίγουν οι ουρανοί στον Σοχό, 25 λεπτά καταιγίδα, την επόμενη μέρα πρωί, απόγευμα, βράδυ, βροχή, Την μεθεπόμενη μέρα μου έρχεται ένας βοσκός, μου λέει "έδινε απόγευμα το βελανίδι το πετούσαν οι μέλισσες για τρεις μέρες, τις τελευταίες δυο μέρες δεν το πετάνε μετά τις βροχές".

 Πηγαίνω στα μελίσσια μου στην πεδιάδα, το απόγευμα, κοιτάζω το τι λαντούρα τρέχει, λιγότερη από πριν από 2 μέρες, αλλά πάλι καλά για ανάπτυξη, περπατάω την περιοχή μου, δουλεύουν τα μελίσσια την ρίγανη, την μολόχα, το γαϊδουράγκαθο, την φασκομηλιά. Μπαίνω στο Τ4 ανίχνευση πάλι σε δύο άξονες στον βορρά νότο δεν έχουν κόψει μηδική και ρίγανη, στον ανατολή δύση έχουν κόψει αρκετές μηδικές. Είναι 19 του μηνός. 80-20% να μην δώσει το βελανίδι ή να δώσει μια χοντρική εκτίμηση. 100%  να δώσουν όλα τα υπόλοιπα ακόμη και εάν δεν δώσουν αρκετά για τρύγο θα δώσουν αρκετά για ανάπτυξη για τα πεύκα. ΤΑ ΠΕΥΚΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ. Η απόφαση πλέον είναι εύκολη. 

 Άλλο το ένα ρίσκο πάω και ότι μας βγει με βάρκα την ελπίδα, και άλλο το ρίσκο γύρισα τα πάντα και χώθηκα παντού σαν νυφίτσα, σκέφτομαι τα πάντα σαν αλεπού, και ξύνω τα αρχίδια μου μην κάνοντας τίποτα σαν δημόσιος υπάλληλος, ή Βούδας της Ραφίνας! Χα χα χα.

 Συνεχίζουμε.

 Μην βασίζεστε μόνο στις μελισσοκομικές ζυγαριές, είναι τρομερό εργαλείο αλλά δεν υποκαθιστά τον μελισσοκόμο, και την επιθεώρηση της κυψέλης, και κυρίως την ανίχνευση της περιοχής (είδατε το τι εννοώ εγώ ως ανίχνευση!)! Πίσω στον παλιό μελισσοκόμο που είναι κοντά μου, μου παίρνει σχεδόν καθημερινά τηλέφωνο, ή τον παίρνω εγώ τηλέφωνο όταν είμαι στα μελίσσια μου, του δίνω πλήρες αναφορές σε ότι βλέπω, και όχι το γνωστό "εεεεε καλά πάνεεεεε" και τέλος! 

 Μιλάμε 10-15 λεπτά την φορά, έχει ζυγαριά στα μελίσσια, αλλά περισσότερο εμπιστεύεται το τι βλέπω εγώ, σε ανάπτυξη, σε χτίσιμο, σε αποθέματα, αλλά κυρίως στο τι βλέπω γύρω, γύρω από τα μελίσσια σε προοπτικές ανθοφοριών. 

 Αλλά επίσης έχει και δυο κάμερες στα μελίσσια, μια από αριστερά, μια από δεξιά, και βλέπει ποιος πάει, το πέταγμα των μελισσιών, την ένταση του ανέμου στα χόρτα, ακόμη και τα σύννεφα και από ποια πλευρά είναι και που πάνε, και κυρίως έχει μια τρίτη κάμερα στοχευμένη στην είσοδο της κυψέλης που είναι η μελισσοκομική ζυγαριά, για να έχει και εικόνα της κυψέλης που δίνει τις μετρήσεις η ζυγαριά, το πέταγμα της!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 Και εγώ το είδα αυτό για πρώτη φορά! Να κάτι που έμαθα! Μπορεί να μην είναι κάθε μέρα στα μελίσσια του γιατί είναι μακριά (και εδώ είναι χρήσιμη η μελισσοκομική ζυγαριά! Στο μακριά! Όταν τα μελίσσια σου είναι στα 10-30 χιλιόμετρα από σένα είναι ψιλοάχρηστη η ζυγαριά, πας και τα βλέπεις και έχεις πολύ περισσότερες πληροφορίες!), αλλά έχει μια τρομερή υποδομή παρακολούθησης πέρα από την μελισσοκομική ζυγαριά, έχει και εμένα! 

 Πάμε παρακάτω.

  Διάλογος με μελισσοκόμο που έχει φέρει μελίσσια κοντά στα δικά μου, και του λέω πως πάει το μέρος " Δίνει η μηδική, χιλιάδες στρέμματα, και η ρίγανη, αλλά και η χορτονομή" "Τα σπόρια τι κάνουν?", "Ποια σπόρια? Τι εννοείς?", "Ε πως το λένε, τα σπόρια, αυτά που τρώμε, τα ηλιόσπορα!", "Ο Ηλίανθος! Μάλιστα! Δεν άνοιξε ακόμη! Στα δικά σου τα μέρη έχουν αρχίσει να ανοίγουν, οπότε εδώ θα ανοίξει σε 10-12 μέρες λόγου διαφοράς στο υψόμετρο", "Ωραία! Και τα τριφύλλια τι κάνουν? Δίνουν?", "Ποια τριφύλλια? Τα άγρια τριφύλλια? Αυτά έχουν ήδη καεί! Δίνει λίγο το "μαλλιαρό" τριφύλλι αλλά αυτό είναι βοηθητικό", "Όχι ρε! Το άλλο! Αυτό που τρώνε οι αγελάδες!", "Την μηδική εννοείς! Ρε φίλε μαζί μιλάμε τόση ώρα και δεν καταλαβαινόμαστε! Η μηδική είναι το "τριφύλλι" που λες, το καλλιεργήσιμο τριφύλλι!", "Οι ρίγανες τι λένε? Πότε θα τις κόψουν?", "Τις ρίγανες τις κόβουν για τα άνθη τους οπότε το λογικό είναι να τις κόψουν στο 100% της ανθοφορίας τους, αλλά την ημέρα που θα την κόψουν δεν πρέπει να βρέξει, γιατί είναι αναγκαίο να μείνει κομμένη μια μέρα στο χωράφι πριν την μαζεύσουν, και εάν βρέξει εκείνη την ημέρα μαυρίζει και χάνει τρομερά σε αξία!", σήμερα πάλι επικοινωνία μαζί του "Δεν μου λες τα "σπόρια" είναι ποτιστικά στην περιοχή σου?", "Ο Ηλίανθος εννοείς! Πρώτα από όλα ο Ηλίανθος δεν χωρίζεται σε ποτιστικό ή μη αλλά σε ηλίανθο για τροφή (που έχει τεράστιο "κεφάλι" άνθος και δίνει πολύ μέλι) και σε "ενεργειακό" που είναι για βιοντίζελ (και έχει μικρότερο κεφάλι και δίνει λιγότερο μέλι, τις χρονιές που δίνει και μέλι), και απλώς τον Ηλίανθο για τροφή τον ποτίζουν, και αυτό έχει οι Σέρρες και ο Έβρος που οι μελισσοκόμοι εκεί παίρνουν πολύ μέλι από αυτόν", "Ναι αλλά είναι ποτιστικός αυτός εδώ?", "Όχι δεν είναι, εδώ ποτίζουν τα καλαμπόκια και ίσως πέσει και λίγο νερό σε αυτόν, αλλά όχι δεν τον ποτίζουν. Αλλά σε χρονιές σαν την δική μας αυτό δεν έχει καμία σημασία, γιατί έχουν πέσει τόσες βροχές που είναι σαν να είναι ποτιστικός! Αλλά και πάλι δεν θα δώσει τόσο μέλι, όχι λόγου ποτίσματος ή όχι, αλλά γιατί είναι διαφορετικό είδος Ηλίανθου με διαφορετικά χαρακτηριστικά ανθοφορίας", " Μάλιστα", "Επίσης στα μέρη που είσαι η Μηδική, το τριφύλλι που λες, ο "Γιοντζές" στα Τούρκικα, τον έχουν κόψει, αλλά και πάλι θα φτάνεις στα μέρη που δεν έχουν κόψει την μηδική με τα μελίσσια σου!", "Ααααα ωραία έχουμε και δωρεάν φροντιστήριο!", "Να ξέρεις θα σε κράξω στην επόμενη ανάρτηση μου, γιατί έχεις μεγάλες ελλείψεις". "ελλείψεις? Τι εννοείς? Που?". "Σε γνωστικό κεφάλαιο μαιμούνι! Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε τόση ώρα και να μην καταλαβαίνεις για τι πράγμα σου μιλάω!!!"

 Προσοχή, προσοχή, προσοχή! Το γνωστικό σας κεφάλαιο έχει την μεγαλύτερη αξία από οτιδήποτε στην μελισσοκομική σας επιχείρηση, και κεφάλαιο. Μην το αμελείτε! Ο συγκεκριμένος μελισσοκόμος είναι καλό παιδί, έχει περισσότερα μελίσσια, και μεγαλύτερο φορτηγό από το δικό μου, έχει τα μισά χρόνια ως μελισσοκόμος από μένα, αλλά υστερεί σε γνωστικό κεφάλαιο, και φαίνεται! Θα πρέπει να επενδύσεις περισσότερο σε αυτό!

 Όλοι σας!

 Διαβάζοντας βιβλία, σεμινάρια με τους καθηγητές μελισσοκομίας, κουβαλώντας ξένες κυψέλες παράλληλα με τις δικές σας, διαβάστε και κανένα καλό blog. Με βιντεάκια δουλειά δεν γίνεται. Όσο μπορώ να γίνω εγώ μηχανικός αυτοκινήτων χωρίς να πάω σε σχολή, χωρίς να διαβάσω, χωρίς να γίνω τσιράκι σε συνεργείο, αλλά βλέποντας μόνο βιντεάκια στο Youtube, και στο Tik Tok, τόσο θα γίνετε μελισσοκόμοι και εσείς εάν δεν κάνετε τα παραπάνω!

Θα πρέπει να έχετε απαιτήσεις από τον εαυτό σας, και όχι μόνο από τους άλλους! Θέλει προσπάθεια το κάθε τι, και τεράστια πίεση στον εαυτό σας για να ανέβετε στο επίπεδο που πρέπει, που σας αξίζει, που αξίζει στις κιτρινόμαυρες κυρές σας, που αξίζει σε κάθε τι που έχει θέση στην καρδιά σας, και πρέπει να του προσφέρετε ότι περισσότερο μπορείτε!

 Ούτε αυτό σας άρεσε ε?

 Το ξέρω!

 Δεν έγινα φίρμα στο μελισσοκομικό χωριό χαδεύοντας αυτιά, και λέγοντας αυτά που θέλετε να ακούσετε.

 Στην πραγματικότητα δεν έγινα φίρμα, σκέτο, στο μελισσοκομικό χωριό!

 Χα χα χα.

 Ακριβώς επειδή δεν έκανα τα παραπάνω!

 Εάν τα έκανα θα ήμουν τώρα "φίρμα" με ένα εκατομμύριο ακόλουθους, χωρίς να έχω μελίσσια γιατί τα πέθανα, και θα έβγαζα δεκάδες χιλιάδες ευρώ κάθε μήνα, με το να τρώω πάστες στην Αθήνα σαν καμιά σιχαμερή κάμπια, και θα με έβριζαν εκατοντάδες άτομα στα σχόλια των αναρτήσεων μου κάθε μέρα!

 Αλλά αυτοί είσαστε, εσείς τους κάνετε μάγκες, και αυτοί σας φέρονται σαν να είσαστε διανοητικά καθυστερημένοι! 

 Γιατί η αλήθεια είναι........!

 Ότι, ναι.....!

 Είσαστε!

 Χα χα χα.

 Και με αυτή την αποκάλυψη, τελειώνει και αυτή η ανάρτηση.

 Είδατε που δεν έβαλα συνδέσμους πουθενά στην ανάρτηση, για να μην έχει μεγάλο μέγεθος? Τώρα αναγκαστικά θα ψάχνετε παντού στις 1000 αναρτήσεις του blog, για να μάθετε το τι λένε οι αντίστοιχες αναρτήσεις! Αλλά αυτό το έκανα για εσάς χαζά! Για να σας ευκολύνω! Δεν νιώθετε πιο καλά τώρα?

 Χα χα χα. 


Adios Amigos Locos


 Λάζαρος Μότσανος

 Σοχός 22/6/2026

Πέμπτη 18 Ιουνίου 2026

Του Στρατού – Η ινδιάνα του Πειραιά

 


Χάραμα κλαμένο, σαν ξύδι πικρό, αμίλητο και μουντό

αποβίβαση στον σταθμό Λαρίσης με φύλλο πορείας ομαδικό

21 νεοσύλλεκτοι από το Καμπάνη,  με στολή εξόδου χειμερινή

λίγες ώρες στον Πειραιά, μέχρι την επιβίβαση στο πλοίο, αναμονή

 

Ευκαιρία να δεις και κάτι πέρα από την Σαλονίκη, και από τον Βορρά

δαγκαμένος ο χρόνος, μισερός, ανάπηρος μοιάζει, άλλα τρέχει γοργά

περπατάς τις προβλήτες τις τεθλασμένες, τις πολύβουές, τις ζωντανές

ανεβαίνεις λοφάκια, κοιτάς από ψιλά, ομολογείς σιγανά, έχει ομορφιές

 

Λαχανιάζεις, έχεις περπατήσει αρκετά, ιδρώνεις, μια ακόμη ανηφοριά

κοιτάς ψιλά, μια κοπελιά κατεβαίνει, την κοιτάς, σε κοιτά και αυτή βαθιά

δέρμα σοκολατί, χνούδι του ροδάκινου στα μάγουλα, θαρρείς ακτινοβολεί

κερασένια νόστιμα χείλη, τεράστια ματάκια, γαλάζιοι μαινόμενοι κεραυνοί

 

Δυο κοτσίδες ρέουν από αριστερά, και δεξιά, στον κύκνειο βελούδινο λαιμό

και στις άκρες τους κορδέλες κόκκινες, να ξαποσταίνουν στο στήθος, το στητό

το βλέμμα σου την χαϊδεύει, καθώς κατεβαίνει στα πόδια τα αλογίσια, τα δυνατά

παράξενος ο έρωτας, ο κεραυνός, σαν μαγνήτης, για μια ινδιάνα από τον Πειραιά

 

Τα χάνεις, παραπατάς, σε βλέπει, χαμογελά, κοκκινίζεις, έτοιμη να σπάσει η καρδιά

σε συγκρατεί πιάνοντας σε από την στολή, σε ρωτά, είσαι καλά, μα πόσο γλυκά γελά

θέλεις κάτι να πεις, δειλή η φωνή, χάνεται η στιγμή, φεύγει, συνεχίζοντας να γελά αυτή

την κοιτάς να ξεμακρύνει, τα θέλω σου στο κατόπι της, τα πρέπει σου όμως στην Κρήτη

 

Θα σε δω, πάλι, εάν έρθω από εδώ, σε 4 μήνες με το πλοίο, και φύλλο πορείας ατομικό

θα σου φαίνομαι αστείος, όταν δεν μοιάζω με λουκουμά, χωρίς το ντύσιμο το στρατιωτικό

θα σου αρέσω όταν λιώσω, και χάσω 30 κιλά, και με τα δάχτυλα μετράς τα δικά μου πλευρά

θα με αγαπάς όταν  γίνω αγρίμι σωστό, όταν δεν χαμογελάσω ξανά, για χρόνια, πάρα πολλά  

 

Δυο κοτσίδες ρέουν από αριστερά, και δεξιά, στον κύκνειο βελούδινο λαιμό

και στις άκρες τους κορδέλες κόκκινες, να ξαποσταίνουν στο στήθος, το στητό

το βλέμμα σου την χαϊδεύει, καθώς κατεβαίνει στα πόδια τα αλογίσια, τα δυνατά

παράξενος ο έρωτας, ο κεραυνός, σαν μαγνήτης, για μια ινδιάνα από τον Πειραιά


 Αφιερωμένο στο ομορφότερο κορίτσι που είδα ποτέ, στιγμές και μόνο, για να διώξουν τον πόνο, αλλά και να φέρουν ακόμη περισσότερο πόνο.

 Δικό σου, γλυκιά, γαλάζια μου, άγνωστη. 



Adios Amigos Locos


Λάζαρος Μότσανος

Πειραιάς 18/6/2026


Κυριακή 7 Ιουνίου 2026

Και ο Άγιος Πάλιουρος εξακολουθεί να κάνει το θαύμα του και φέτος!

 


 Έλα ακόμη μια γρήγορη ανάρτηση, για την γενιά των παιδιών που οποιοδήποτε κείμενο υπερβαίνει τους 256 χαρακτήρες ενός γραπτού μηνύματος σε κινητό τους φαίνεται υπερβολικά μεγάλο!

 Χα χα χα. 

 Πριν από 15 μέρες η πλήρης απαισιοδοξία σχετικά με την πορεία της μελισσοκομικής χρονιάς (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση του blog Και ακόμη μια λεγεώνα με κυψέλες για να μην ξεχνάμε την τέχνη) όπου είχα αναφέρει ότι τα μελίσσια ήταν περίπου ένα, με έναμίση, μήνα πίσω σε ανάπτυξη (είχα φτάσει να βάζω 1-2 ορόφους την εβδομάδα στα μελίσσια! Σκεφτόμουν μάλιστα να αρχίσω να κατεβάζω και τους ορόφους από όσα μελίσσια τα είχα δώσει ορόφους, γιατί είχαν κατέβει τα μελίσσια στις γονοφωλιές!) εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών στον Βορρά (διαρκείς βροχές, άνεμος, και κρύο, από το δεύτερο δεκαήμερο του Απρίλη μέχρι το τρίτο δεκαήμερο του Μάη! Σε επιθεώρηση μου στα μελίσσια είδα τα μελίσσια να βγαίνουν από την κυψέλη, και να ξαναμπαίνουν μαζικά σε αυτή 4 φορές! Έξω αβέρτα ανθοφορίες, έβγαιναν τα μελίσσια να τις εκμεταλλευτούν, και τσουπ άρχιζε να ψιχαλίζει ελαφρά, πίσω τα μελίσσια στις κυψέλες, έκοβε η ψιχάλα, ξανά έξω τα μελίσσια, πάλι άρχιζε να ψιχαλίζει, πίσω πάλι στις κυψέλες τα μελίσσια. Όχι μια φορά, όχι δυο φορές, όχι τρεις φορές, τέσσερεις! Και στην τέταρτη φορά ανοίγουν οι ουρανοί και δεν μπορούσες να δεις μπροστά σου από την βροχή! Επιστροφή στο σπίτι πηγαίνοντας με 20-30 χιλιόμετρα, γιατί δεν είχες καθόλου ορατότητα από την βροχή! Στον Νότο αντίθετα από τα λεγόμενα φίλων μελισσοκόμων στο FB αντιμετωπίσανε το αντίθετο πρόβλημα, οι ανθοφορίες εκεί χάνονταν από την ξηρασία!).

 Αυτό πριν από 15 μέρες, χθες η εικόνα των μελισσιών εκφράζεται από αυτή την φωτογραφία! 

 30 όροφοι με 10 χτισμένα (και μελωμένα) πλαίσια έκαστος για να τοποθετηθούν σε αντίστοιχα δεκάρια (που πριν από 15 μέρες ήταν 4-6 πλαίσια! Άνοιξαν όλοι οι γόνοι, δεκάρισαν σε πληθυσμό, και πρόλαβαν και έκαναν και 6-7 γόνους! Και παρόλο που τα καρμπιλατέρια τους έχουν ανοίξει διάπλατα με τόσους ανοιχτούς γόνους, βρήκαν και τόσο έξω που έκαναν και στεφανώματα στα πλαίσια με γόνο, και αποθέματα στα ακριανά τα πλαίσια τους (τα μελίσσια ήταν τελείως "φτωχά" από την πείνα! Είχαν πετάξει και τους κηφήνες έξω! Δραματική κατάσταση!).

 Όροφοι αμέσως με χτισμένα μελωμένα πλαίσια (που κινδυνεύουν αβέρτα αυτή την εποχή από τον κερόσκορο) για να τα βοηθήσω και λίγο στην ανάπτυξη τους (δεν ταΐζω εδώ και μήνες! Οπότε δεν μπορώ να τα "βοηθήσω" με τροφές για να χτίσουν και λίγο μαζί με το γόνεμα τους) μην αφήνοντας τα να χτίζουν και άχτιστα κεριά, αλλά και για να προστατεύσω τα χτισμένα πλαίσια από τον κερόσκορο.

 Για να κάνουμε και μερικές διευκρινήσεις επάνω σε αυτό. Χτισμένα μελωμένα πλαίσια και μάλιστα ολόκληρος όροφος με δέκα από αυτά! 300 χτισμένα μελωμένα πλαίσια σε 30 ορόφους! Ριψοκίνδυνο, και χειρισμός που μπορεί να γίνει μόνο εάν δίνει πολύ καλά το μέρος, γιατί είναι τρομερά προκλητικός αυτός ο χειρισμός (Όλοι οι χειρισμοί που αφορούν συνδυασμό μελιών με μελίσσια είναι τρομερά προκλητικοί και ριψοκίνδυνοι! Είτε είναι τροφοδοσία με μέλι, είτε είναι ανέβασμα ορόφων με μελωμένα πλαίσια, είτε είναι τρύγος, ιδίως τρύγος που αφαιρείς πλαίσια με μέλι και τα αντικαταστείς άμεσα με χτισμένα μελωμένα πλαίσια που είχες απόθεμα για αυτή την εργασία! Προσοχή, προσοχή, προσοχή!).

 Τα πάντα είναι κλεισμένα με καπάκια, ή εσωτερικούς (οριζόντιους) αεραγωγούς από κυψέλες παλιού τύπου (από πάνω είναι με καπάκια από κυψέλες νέου τύπου, εκτός από έναν όροφο που θα πάει σε κυψέλη παλιού τύπου, και το κλειδί της είναι ρυθμισμένο για εσωτερικά καπάκια, ή εσωτερικό αερισμό οπότε δεν μπορείς να του βάλεις καπάκι νέου τύπου -Τεράστιο μανίκι αυτό! Για 25 κυψέλες παλιού τύπου, και άλλες 8 κυψέλες πλαστικές, έχεις ασυμβατότητα υλικού όσο αφορά τα κλειδιά τους, και πρέπει να το προσέχεις αυτό όταν βγάζεις την σούμα πόσους ορόφους θα βάλεις στις κυψέλες μετά την πλήρη επιθεώρηση, στέλνοντας το αντίστοιχο μήνυμα στο κινητό (τι σας μαθαίνω κάθε φορά ρε φίλε! Χα χα χα) πχ 29 όροφοι νέου τύπου, 1 όροφος παλιού τύπου ή 20 όροφοι νέου τύπου, 7 παλιού τύπου, 3 πλαστικοί! Εάν δεν το κάνεις αυτό θα βάλεις λάθος ορόφους σε λάθος γονοφωλιές, δεν θα κλείνουν τα κλειδιά τους, και θα είσαι αναγκασμένος να δέσεις όλη την κυψέλη με ιμάντα με καστάνια (ακριβώς όπως κάνουν οι Αμερικάνοι με τις δικές τους κυψέλες, που δεν έχουν κλειδιά)! Και αυτό σε έναν μελισσοκόμο που δεν έχει αγοράσει και μεταχειρισμένες κυψέλες από άλλους μελισσοκόμους, που μπορεί τα άγκιστρά τους και τα κλειδιά τους να είναι όπως να είναι!- από κάτω όλες οι ντάνες έχουν εσωτερικούς αερισμούς για να μην μπορούν να περάσουν οι μέλισσες. Θα μου πείτε "Δεν θα ήταν πολύ καλύτερο από κάτω να ήταν κλεισμένα με εσωτερικό καπάκι παλιού τύπου, για να μην μπορούν να μυρίζουν καν το μέλι στα πλαίσια?" Και η απάντηση είναι ναι! Φυσικά και θα ήταν καλύτερα! Απλώς εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα, δεν υπάρχουν διαθέσιμα εσωτερικά καπάκια από κυψέλες παλιού τύπου! Και γιατί δεν υπάρχουν? Γιατί ήδη είναι στις κυψέλες παλιού τύπου που έχουν μελίσσια μέσα τους! Νταααααα! Χα χα χα. Όταν αποσυρθούν οι κυψέλες παλιού τύπου αυτός ο εξοπλισμός τους θα αναλάβει πλήρως τέτοιες βοηθητικές εργασίες, ή μπορεί να κάνω και περίκλειστα μεταλλικά καπάκια με ρόδες από κάτω για να μετακινούνται και εύκολα οι ντάνες στην καρότσα (απλώς τώρα το ταμείον είναι μείον για τέτοια μπερεκέτια και πολυτέλειες! Στο μέλλον ίσως! Χα χα χα).

 Ξεκινάς απόγευμα για τα μελίσσια (ξεκίνησα στις 5 το απόγευμα, τελείωσα στις 6:30) για να μην έχουν πολύ χρόνο αναστατωμένα από την εισαγωγή των μελωμένων πλαισίων, και γίνει καμία καραμπινάτη λεηλασία (γιατί βάζεις στα δεκάρια μελίσσια σου τους ορόφους σου, και είναι απασχολημένα να πάρουν το μέλι από αυτά τα πλαίσια που είναι επάνω από την γονοφωλιά τους, αλλά ταυτόχρονα έχεις και άλλα δυνατά μελίσσια που μυρίζουν μέλι, και μέλι δεν βλέπουν. Και ποια είναι αυτά? Τα μελίσσια που ήδη τους έχεις δώσει ορόφους! Τα οποία στην προηγούμενη πλήρη επιθεώρηση τα συμπλήρωνες και αυτά με χτισμένα πλαίσια, τα οποία όμως δεν ήταν μελωμένα, και τα είχες σε κυψέλες και όχι ορόφους (καλά είναι όταν τρυγάτε και κατεβάζετε ορόφους όσα πλαίσια από αυτά δεν έχουν μέλι να τα αποθηκεύετε ξεχωριστά από τα απομελωμένα πλαίσια που είχαν μέλι (ξέρω! Πολύ περισσότερη εργασία στο απομέλισμα, θα αργείτε και πολύ περισσότερο για να τελειώσετε με αυτά και αυτά!), για να μπορείτε να κάνετε ακριβώς αυτό! Γιατί ένας πλήρης έλεγχος για πολλά μελίσσια μπορεί να κρατήσει 6-8 ώρες, δεν μπορείς να έχεις κάτω από την μύτη τους κυψέλες με μελωμένα πλαίσια για τόση ώρα! Επίσης αυτή η τακτική θα σας βοηθήσει να βάζετε ορόφους πλήρεις με χτισμένα πλαίσια και όταν δεν δίνει το μέρος).

 Ανάβεις καπνιστήρι πριν φτάσεις στο μελισσοκομείο σου, φοράς και την στολή σου, για να μην χάσεις καθόλου χρόνο κάνοντας τα αυτά μέσα στο μελισσοκομείο σου, ανοίγεις τις κυψέλες και προσθέτεις άμεσα όροφο (τους οποίους ορόφους (δύο την φορά) έχεις επάνω στο καρότσι σου, με αερισμό από κάτω, και καπάκι επάνω) και δεν χάνεις χρόνο για να ρυθμίσεις τα κλειδιά από γονοφωλιά και καπάκι και δεν τα κλείνεις (θα τα κλείσεις αφού έχεις βάλει όλους τους ορόφους στα μελίσσια, για να μην αργείς και μαζεύονται οι μέλισσες στο φορτηγό που έχεις τους ορόφους -σε εμένα έγινε αυτό όταν είχα βάλει τον εικοστό όροφο, παρόλο που έδινε πολύ καλά το μέρος, περίπου σε εκείνο το χρονικό σημείο αντιλήφθηκαν αρκετά μελίσσια το τι συμβαίνει, έτσι ώστε να έχεις αρκετές μέλισσες να θέλουν να μπουν στους αεραγωγούς των ντανών με τα μελωμένα πλαίσια. Ναι ξέρω! Με αυτόν τον τρόπο έχεις διπλή δουλειά! Ναι, αλλά είναι ασφαλέστερος τρόπος. Μπορείς να κάνεις την δουλειά σωστά αλλά αργά, μπορείς να την κάνεις λάθος αλλά γρήγορά, αλλά πρέπει να είσαι εξαιρετικός μελισσοκόμος για να την κάνεις σωστά και γρήγορα, εάν είσαι μόνος σου! Θα μου πείτε εδώ οι άλλοι οι Youtubers λέγανε για εξωτερικές τροφοδοσίες, και εσύ περιγράφεις μελισσοκομικούς χειρισμούς σαν να δουλεύεις με νιτρογλυκερίνη? Και θα σας απαντήσω πρώτα από όλα διαβάζετε εμένα, και όχι τους διάφορους Youtubers και Tik Tokers, και δεύτερον, και κυριότερο, ποιος σας είπε ότι οι bloggers έχουν τους Youtubers και τους Tik Tokers σε καμία εκτίμηση (συγνώμη παιδιά για την γενίκευση! Μπορεί μερικοί από εσάς να είσαστε εξαιρετικοί μελισσοκόμοι, και η δουλειά που παρουσιάζετε να είναι άριστη! Αλλά δεν σας παρακολουθώ για να έχω άποψη για αυτό! Βλέπετε όταν εσείς κάνατε τα κανάλια σας στο Youtube εγώ ήδη είχα μια δεκαετία ως επαγγελματίας μελισσοκόμος, και 6-7 χρόνια ως blogger! Μέρος των γνώσεων σας είτε ήδη την είχα παρουσιάσει εγώ, ή και μπορεί να αποτελεί δική μου πρωτότυπη εργασία! Δυστυχώς αυτή είναι μια οπτική που οι παλιοί bloggers την έχουμε απέναντι στους νεότερους Youtubers (Μάλιστα εγώ δεν είμαι από τους παλιότερους bloggers! Υπάρχουν και κάποιοι που ξεκίνησαν τα blog τους 6 χρόνια πριν από μένα! Απλώς εγώ είμαι από τους παλιότερους που εξακολουθούν να γράφουν! Είναι τρομερά σπάνιο επαγγελματίας μελισσοκόμος και  blogger μετά από 12 χρόνια να εξακολουθεί να γράφει στο blog του! Εγώ γνωρίζω 2-3 περιπτώσεις μόνο (από τα 250-350 blogs που ήξερα!).Αν αναλογιστείς ότι και οι πρώτοι Youtubers ήταν είτε περιπτώσεις που διαφήμιζαν την εξωτερική τροφοδοσία, είτε οι bloggers  με τα δεκάδες εκατομμύρια προβολές με αναρτήσεις "Τα μυστικά για αβέρτα μελάκια", και οι οποίοι τώρα είτε δεν έχουν μελίσσια, είτε έχουν ελάχιστα, αντιλαμβάνεστε το πόσο αρνητική εικόνα έχω για τους Youtubers! Μπορεί να είναι λάθος για μερικούς από εσάς, αλλά........!).

 Μικρές, και πάρα πολλές, λεπτομέρειες, αλλά αναγκαίες αν δεν θέλεις μπελάδες με τα μελίσσια σου (και όχι μόνο με τα δικά σου, υπάρχουν και πόσα ξένα μελισσοκομεία στην περιοχή αυτή, και δεν λέει να τους κάνεις ζημία, γιατί είσαι εσύ "ξεψαρωμένος" και "γρήγορος (γλύγορος! Χα χα χα)"). 



 Αυτό σημαίνει ότι "ξεγραμμένους" τρύγους όπως τους είχες αναφέρει στην προηγούμενη ανάρτηση τους έχεις ξανά στο πρόγραμμα για να τους κάνεις? Χμμμμμμμμμ! Πολύ δύσκολο, πρέπει ακόμη 2-3 "Άγιοι" να κάνουν το θαύμα τους για να μπορέσεις να σκεφτείς την πιθανότητα ενός (ενός! Όχι παραπάνω!) τρύγου πριν τα πεύκα! Και αυτό είναι πολύ δύσκολο, γιατί θα πρέπει και οι καιρικές συνθήκες να ευνοήσουν. 

 Το θαύμα το φετινό του Άγιου Παλίουρου είναι ότι παρόλες τις καταρρακτώδεις βροχές στην περιοχή μας δεν έκοψε (σε άλλες έκοψε όμως!), και έδωσε την απαραίτητη ώθηση στα μελίσσια, στα τελειώματα του όμως πλέον (είναι στα 70-80% της ανθοφορίας του, μετρά μέρες πλέον δυστυχώς! Όποιος πάει να κάνει τώρα τοποθέτηση σε αυτόν έχει ήδη αργήσει αρκετά!). Είναι πολύ αισιόδοξο να περιμένεις τέτοια σενάρια και από τους άλλους "Αγίους" των ανθοφοριών. Αν και οι συνθήκες αστάθειας με βροχοπτώσεις μερικούς από αυτούς τους ευνοούν (αλλά όχι όλους!). 

 Πάμε παρακάτω για να κάνω και μερικές διευκρινήσεις ακόμη, γιατί σε προσωπικές προφορικές επικοινωνίες μου με νέους μελισσοκόμους (ναι για σένα μιλάω που τώρα τα διαβάζεις αυτά! Χα χα χα) βλέπω ότι μερικά πράγματα τα μπερδεύετε. 

 Πέρσι όταν είχα ανέβει για το βελανίδι το μελίσσι της ζυγαριάς έλεγε 49 κιλά, τρύγησα όταν έλεγε 65 κιλά, σε 2 εβδομάδες είχε πάρει 16 κιλά, φέτος το αντίστοιχο μελίσσι λέει 26 κιλά, για να φτάσει αυτό το μελίσσι στα 63-65 που θα είναι για τρύγο θέλει 37-39 κιλά να πάρει βάρος! Αυτό πες στο βελανίδι είναι 1 μήνας να δίνει καλά (πολύ καλά, για ένα μήνα πάνω από ένα κιλό κάθε μέρα μέσο όρο! Τσουυυυυυυκ!), το οποίο σημαίνει ούτε καταρρακτώδεις βροχές που θα το ξεπλύνουν από φύλλο, ή καρπό, και μετά πάπαλά! Ούτε ο κάτσε καλά καύσωνας που θα το πυκνώσει το μέλι σαν να είναι γλυκόζη για τα γλυκά, και δεν θα το παίρνουν οι μέλισσες. ΓΙΑ ΕΝΑ ΜΗΝΑ! 

 Τσουκ!

 Χα χα χα.

 Πάμε παρακάτω! Το κάθε τι στην μελισσοκομία έχει τα συν του, και τα πλην του, το κάθε τι στην μελισσοκομία έχει τα ρίσκα του. Εγώ πολλές φορές μετακινώ ατρύγητα τα μελίσσια γιατί δουλεύω με το Worst case senario (χειρότερο δυνατό σενάριο στα ελληνικά) ότι δεν θα δώσει η μελιτωφορία/ανθοφορία που σκοπεύω, αλλά με μέλια ήδη μέσα στο μελίσσι δεν θα τσακιστεί η μελλοντική του πορεία στο πεύκο, που είναι στην πραγματικότητα η στόχευση μου (και τα δύο τα χέρια του). 

 Ναι ξέρω! Εάν τα τρυγάς τα μελίσσια πριν τα μετακινείς συνολικά, εάν πάνε καλά οι τοποθετήσεις σου, θα πάρεις περισσότερα μέλια στην τελική σούμα!

 Σωστό αυτό, δεν το αμφισβητώ!

 Αλλά εδώ υπάρχει μια κρυμμένη παραδοχή! Εάν πάνε καλά οι τοποθετήσεις σου! Εάν! Εάν δεν πάνε πρέπει άμεσα να ξεχάσεις την μια από τις δύο τοποθετήσεις στο πεύκο, και θα παρακαλάς να κάνεις μια τοποθέτηση σε άνθος που θα σηκώσει ξανά τα μελίσσια σου, γιατί αλλιώς θα ξεχάσεις και την δεύτερη τοποθέτηση στο πεύκο (πεύκο που υπενθυμίζω εδώ ότι και είναι η πιο αξιόπιστη μελιτωφορία στην Ελλάδα, και αποτελεί το 70% του Ελληνικού μελιού, ακριβώς εξαιτίας αυτής της αξιοπιστίας του. Και μάλιστα οι κακές μελισσοκομικές χρονιές στην Ελλάδα είναι όταν πάει άσχημα το Πεύκο (που θα σου δώσει τόνους με μέλι), και όχι πες επειδή πήγε άσχημα η Ακακία (που θα σε δώσει μερικές εκατοντάδες κιλά μέλι, και άμα!) Χα χα χα).

 Μάθετε να αντιλαμβάνεστε το ρίσκο σε κάθε τι που θα κάνετε, μάθετε να ζυγίζετε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε κάθε χειρισμό, τοποθέτηση, τακτική, και στρατηγική, που ακολουθείτε, μάθετε να μην εμπιστεύεστε το τι λέει ο κάθε μελισσοκόμος στο FB, και προφορικά (πχ μπορεί να τρυγάει σε κάθε τοποθέτηση του, και σε κάθε παραγωγική ανθοφορία του να έχει και δύο δίκιλες βανίλιες στα μελίσσια του! Θα το δείξει αυτό στην φωτογραφία, ή το βίντεο, που θα ανεβάσει στα κοινωνικά δίκτυα? Τσούκκκκ)! 

 Εάν θέλετε πραγματικά να ξέρετε εάν είναι αλήθεια ότι παρουσιάζει ο κάθε μελισσοκόμος θα πρέπει να μεταφέρετε τα μελίσσια του, να τον βοηθάτε στις μελισσοκομικές εργασίες του στο μελισσοκομείο του, ή στο μελισσοκομικό του εργαστήρι, θα πρέπει να τον βοηθάτε και στους τρύγους του (για να βλέπετε και το ακριβώς πριν ή και το ακριβώς μετά από τις φωτογραφίες που θα δημοσιεύσει!).

 Μην ακούτε μόνο ότι σας αρέσει να ακούτε, ή θέλετε να ισχύει, γιατί διαρκώς βλέπω μελισσοκόμους που πουλάνε μελίσσια και μελιτωεξαγωγωγείς που έκαναν ακριβώς τα παραπάνω πριν από εσάς (το βλέπω και στις προβολές στο blog μου αυτό, το πόσο έχει μειωθεί το ενδιαφέρον από την Ελλάδα (από το εξωτερικό αντίθετα έχει αυξηθεί κατακόρυφα! Τόσο πολύ που δεν το θεωρώ κακή ιδέα τα αρχίσω να γράφω μόνο στα αγγλικά τις αναρτήσεις αυτού του blog! Χα χα χα)).

 Είναι δεδομένο ότι πρέπει να είσαι αισιόδοξος για να γίνεις επιχειρηματίας! Ναι σωστό και αυτό! Αλλά επίσης η μελισσοκομία (και σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις που βασίζονται στις καιρικές συνθήκες!) είναι η επιχείρηση στην οποία δεν θα έπρεπε να είσαι καθόλου αισιόδοξος!

 Αντίφαση και παράδοξο?

 Ναι!

 Και αυτή είναι η απάντηση στην ερώτηση "Γιατί τόσοι λίγοι επαγγελματίες μελισσοκόμοι"!

 Και όχι αγαπητοί συνάδερφοι μου! 

 Ούτε 40.000 είναι πλέον οι επαγγελματίες μελισσοκόμοι, ούτε 20.000 είναι, ούτε καν 10.000, βαριά, βαριά, να είναι πάλι στις 2.000-3.000 που ήταν και πριν από το μεγάλο μπαμ στην μελισσοκομία την περίοδο 2008-2012! 40.000 είναι πιθανότατα οι κωδικοί των μελισσοκόμων, αλλά όχι ούτε οι ενεργοί μελισσοκόμοι, και κυρίως οι επαγγελματίες μελισσοκόμοι!

 Άντε γιατί είτε κάποιοι έχουν χάσει αβέρτα επεισόδια, είτε ψεύδονται ασυστόλως!

 Αλλά μελισσοκόμοι!

 Τι πιο φυσιολογικό από το να είναι μέγα ψεύτες!

 Χα χα χα.

 Και με αυτή την αποκάλυψη.........


 Adios Amigos Locos




 Λάζαρος Μότσανος
 Σοχός 7/6/2026