Για να πάμε και στο σημαντικότερο κεφάλαιο της νομαδικής μελισσοκομίας που φυσικά είναι οι μετακινήσεις. Η νομαδική μελισσοκομία είναι οι μετακινήσεις, η διαρκή κίνηση των κυψελών από τον μελισσοκόμο για την εκμετάλλευση των διαφορετικών νομών και ανθοφοριών. Τα πετρέλαια τρέφουν τα μελίσσια βασικό μελισσοκομικό αξίωμα (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Τα μελίσσια τρέφονται με πετρέλαιο), το μόνο μυστικό της νομαδικής μελισσοκομίας για όσους ψάχνονται να βρούνε μυστικά και άλλες ιστορίες για αγρίους χα χα χα.
Μετακίνηση που είναι συνήθως γεμάτη προβλήματα και λάθη. Επόμενο βασικό αξίωμα της νομαδικής μελισσοκομίας είναι και το εξής: Κάθε πρόβλημα ή λάθος στην μετακίνηση είναι σημαντικό! Ποτέ μην ξεχάσετε αυτό το βασικό αξίωμα, κάθε πρόβλημα ή λάθος στην μετακίνηση και είναι δύσκολο στην επίλυση του και το κυριότερο επικίνδυνο! Το να σου ανοίξει μια κυψέλη στην μετακίνηση ή να μείνεις στην άκρη του πουθενά φορτωμένος με κυψέλες μόνο ως εφιάλτης μπορεί να θεωρηθεί.
Αλλά πριν από οποιαδήποτε αναφορά σε αυτό το θέμα θα δαπανήσω λίγο χώρο στο blog μου και λίγο από τον χρόνο σας για να μιλήσω για την ηρωική γενιά των πολύ παλιών μελισσοκόμων.
Ας μιλήσουμε και λίγο για κάποιους μελισσοκόμους που αξίζουν μόνο τον σεβασμό μας.
Και αυτοί είναι οι Ατσαλένιοι μελισσοκόμοι.
Μια γενιά μελισσοκόμων με καμία από τις δικές μας τις ανέσεις και τα μέσα που ασκούσαν μια μελισσοκομία τελείως διαφορετική από την δική μας παρόλο που οι βασικές της αρχές ήταν ίδιες με τις αρχές που ορίζουν και την μελισσοκομία που όλοι μας γνωρίζουμε. Μια γενιά σκληρών μελισσοκόμων που τους σμίλευσε με ατσάλι η πραγματικότητα που βίωναν και οι συνθήκες εργασίας τους. Μια γενιά μελισσοκόμων που μπροστά τους ακόμα και οι σκληρότεροι από εμάς δεν είμαστε τίποτα από ένα μάτσο από φλώρους (μαϊντανοί)!
Μελισσοκόμοι που δεν διέθεταν τα μέσα που έχουμε εμείς τώρα και η κάθε μετακίνηση των μελισσιών ήταν ένας Γολγοθάς κακουχιών και ταλαιπωρίας. Μια γενιά μελισσοκόμων στους οποίους η βασική τους αρετή ήταν η καρτερικότητα (η ίδια βασική αρετή του οπλίτη πεζικού χα χα χα).
Μερικοί από εμάς έχουμε ακούσει τις ιστορίες που μας λένε οι μελισσοκόμοι δάσκαλοι μας σχετικά με την ζωή των μελισσοκόμων πατεράδων τους. Ιστορίες που μας κάνουν να μακαρίζουμε την μελισσοκομική ζωή μας όταν συναντούμε τα (συχνά) προβλήματα στις μεταφορές των μελισσιών μας.
Και έχοντας ζητήσει προκαταβολικά συγνώμη από το δικό μου δάσκαλο ( που θα αναφέρω ιστορίες και βιώματα του που μου τις είπε μόνο σε μένα αλλά θεώρησα εγώ σωστό να τις μοιραστώ και με εσάς) θα αναφέρω μερικές από τις ιστορίες που μου έχει διηγηθεί σχετικά με τον πατέρα του. Πριν από πολλά πολλά χρόνια ο πατέρας του είχε 36 κυψέλες (ξεχάστε τους αριθμούς τους σημερινούς, τότε τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά ώστε να εξασκείς την νομαδική μελισσοκομία και να έχεις και μεγάλους αριθμούς από κυψέλες), επίσης είχε 1 άλογο και 1 γαϊδούρι, και κάθε φθινόπωρο έπρεπε να μετακινήσει τις κυψέλες του από τον Σοχό στον Ασκό για τις σουσούρες, 16 χιλιόμετρα μακρυά. Φόρτωνε τότε 4 κυψέλες στο άλογο και 2 κυψέλες στο γαϊδούρι και με το όπλο στον ώμο (τα δικά μας βουνά τότε είχαν λύκους για να μην ξεχνιόμαστε!) ξεκινούσε την νύχτα όπου έκανε 2 δρομολόγια κάθε νύχτα από την Σεβάστεια στον Ασκό (12 κυψέλες κάθε νύχτα), κοιμόταν την ημέρα πάνω στο βουνό έχοντας ως προσκέφαλο το άλογο και συνέχιζε την μεταφορά των υπολοίπων κυψελών τις επόμενες νύχτες . Του έπαιρνε 3 ημέρες και 3 νύχτες για να κάνει όλη την μεταφορά (συνεχόμενες) στις οποίες έτρωγε, κοιμόταν, ζούσε πάνω στα βουνά. Υπήρχαν νύχτες που τον ξυπνούσαν τα γκαρίσματα του γαϊδάρου καθώς φώναζε το ζωντανό όταν προσπαθούσαν να το τραβήξουν οι λύκοι από το πόδι του για να το φάνε!
Κάτσε καλά ζωή ε?
Κάτσε καλά ζωή ε?
Όπως ιστορίες στις οποίες ανεφέρε ο δάσκαλος μου ότι ο πατέρας του μετέφερε τα μελίσσια στην Κασσάνδρα της Χαλκιδικής πάνω στην οροφή του ΚΤΕΛ από την Θεσσαλονίκη (σε μεταγενέστερες εποχές αυτά) , ή ιστορίες για το πόσες ώρες περιμένανε το πορθμείο στην διώρυγα στην Ποτίδαια (Το "Σάλι"! Χειροκίνητο! Τραβούσαν ένα συρματόσκοινο από την μία πλευρά έως την άλλη για να μετακινηθεί το πορθμείο !) γιατί αμέσως μετά τον εμφύλιο δεν υπήρχε γέφυρα εκεί ούτε ως ιδέα καν!
Όπα και τι καλά!
Όπα και τι καλά!
Ιστορίες που βάζουν λίγο τα πράγματα στην σωστή διάσταση τους. Ναι παιδιά και οι παλιοί μελισσοκόμοι κάνουν λάθη! Αλλά αξίζουν τον απόλυτο σεβασμό μας. Το απόθεμα των μελισσοκομικών μας γνώσεων μας προέρχεται από αυτούς οι οποίοι το δημιούργησαν πληρώνοντας ένα τρομερό τίμημα. Αυτό και μόνο αρκεί για να έχουν το θαυμασμό μας και τον σεβασμό μας.
Αρκετά με την ιστορική αναδρομή! Αφού πέσανε τα αυτιά των νεότερων μελισσοκόμων μπορούμε να πάμε στο θέμα μας που είναι τα προβλήματα που μπορεί να συναντήσει κανένας στις μετακινήσεις του καθώς και τεχνογνωσία και μεθοδολογία που είναι απαραίτητη για αυτές.
Και αρχίζουμε κατευθείαν από το δεύτερο (και θα αναφέρουμε και τα προβλήματα καθώς θα προχωρά αυτή η ανάρτηση).
Η μετακίνηση των κυψελών πάντα ξεκινά πολύ πριν την ίδια την μετακίνηση, πρώτα με τους δείκτες (ζωντανά μελίσσια) που έχουμε σε κάθε μελλοντική τοποθέτηση μας τους οποίους ελέγχουμε για να ξέρουμε το επίπεδο της νεκταροέκκρισης την δεδομένη στιγμή στο δεδομένο σημείο. Γνώση που θα μας βοηθήσει να πάρουμε την απόφαση της μετακίνησης ή όχι. Επίσης βοηθάνε να δηλώνουμε την πρόθεση μας να έχουμε το μελισσοκομείο μας στο προσεχές μέλλον στο συγκεκριμένο σημείο (μια που οι κουτοπόνηροι μελισσοκόμοι πλέον δεν αναγνωρίζουν ως σημάδια τις κυψέλες χωρίς μελίσσι μέσα!).
Επίσης προτού την μετακίνηση φροντίζουμε να έχουμε σφηνώσει τα πλαίσια (με σφήνες, καρφιά, πλαίσια κ.α.) στις κυψέλες που δεν έχουν συμπληρωμένο αριθμό από χτισμένα πλαίσια (8-9 πλαίσια πχ), για να μην έχουμε μαζικούς θανάτους μελισσών από πλαίσια που έχουν μετακινηθεί κατά την διαδρομή (ιδίως αν στην διαδρομή θα έχουμε μεγάλες αποστάσεις μέσα σε χωματόδρομους).
Φροντίζουμε να σφίξουμε σφιχτά τα κλειδιά ανάμεσα στους ορόφους, τα καπάκια, και την γονοφωλιά. Όπως και να βουλώσουμε κάθε τρύπα που μπορεί να έχει η κυψέλη (παλιές κυψέλες πολλές φορές έχουν τρύπες από εδώ και εκεί) είτε με ξυλοταινία (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Έσο έτοιμος ), είτε κόβοντας κερί από τα χτισμένα πλαίσια ή πρόπολη από τα τοιχώματα και τα πλαίσια και σαν πλαστελίνη να το χρησιμοποιείς για να βουλώσεις τρύπες (αυτά είναι κόλπα δύσκολα που κάνουν στις Ινδίες χα χα χα). Οτιδήποτε μπορεί να κινηθεί μέσα στην κυψέλη πρέπει να αφαιρεθεί (πχ τροφοδότες μπουκάλια ή πιατάκια).
Φροντίζουμε να σφίξουμε σφιχτά τα κλειδιά ανάμεσα στους ορόφους, τα καπάκια, και την γονοφωλιά. Όπως και να βουλώσουμε κάθε τρύπα που μπορεί να έχει η κυψέλη (παλιές κυψέλες πολλές φορές έχουν τρύπες από εδώ και εκεί) είτε με ξυλοταινία (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Έσο έτοιμος ), είτε κόβοντας κερί από τα χτισμένα πλαίσια ή πρόπολη από τα τοιχώματα και τα πλαίσια και σαν πλαστελίνη να το χρησιμοποιείς για να βουλώσεις τρύπες (αυτά είναι κόλπα δύσκολα που κάνουν στις Ινδίες χα χα χα). Οτιδήποτε μπορεί να κινηθεί μέσα στην κυψέλη πρέπει να αφαιρεθεί (πχ τροφοδότες μπουκάλια ή πιατάκια).
Καλό είναι να έχετε στα υπόψη σας το επίπεδο φωτισμού που θα συναντήσετε κατά την νυχτερινή μετακίνηση σας (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Σελήνη ένας νυχτερινός σύντροφος), πληροφορία που μπορεί να σας βοηθήσει κυρίως στο να αποφασίσετε το πότε ακριβώς θα κάνετε την μετακίνηση εάν δεν έχετε την πίεση του χρόνου για αυτή.
Λίγη ώρα αφού έχει δύσει ο ήλιος (ή αν έχει κρύο ή συννεφιά και νωρίτερα) και ενώ υπάρχει ακόμα το φως του ηλιοβασιλέματος (έχετε ακόμα μισή ώρα φωτός αφού δύσει ο ήλιος) καπνίζετε τις κυψέλες και κλείνετε καλά τις εισόδους με την πόρτα (προσοχή εδώ! Συχνό λάθος είναι αντί να κλείσεις την πόρτα να την βάλεις στην χειμερινή διαμόρφωση της, μην σας φαίνεται αστείο! Αν έχεις να μετακινήσεις εκατοντάδες κυψέλες σε μια νύχτα και η πίεση του χρόνου, και η κούραση σε κάνουν να είσαι επιρρεπής στα λάθη!). Σημείο που χρήζει προσοχής είναι οι πλαστικές πόρτες, με τα χρόνια και την παρατεταμένη έκθεση τους στον ήλιο μπορούν να γίνουν ευαίσθητες και να σπάζουν υπερβολικά εύκολα (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Αποχαιρετισμός στα όπλα). Και τα μάνταλα στις εισόδους των κυψελών μπορεί να σπάσουν προσοχή και σε αυτό! Επίσης οι κινητοί πάτοι (συνήθως οι πλαστικοί) μπορούν να μετακινηθούν ελαφρά είτε από την μετακίνηση είτε από οτιδήποτε άλλο λόγο με αποτέλεσμα να δημιουργούν ένα κενό ανάμεσα στην γονοφωλιά και την πόρτα από όπου μπορούν να βγούνε μέλισσες!
Καλοκαιρινές ζεστές νύχτες μπορεί να υπάρχει μεγάλο πλήθος από μέλισσες οι οποίες να καθυστερούν να μπουν μέσα ακόμα και αν τις καπνίσεις, καλό είναι να καπνίζεις 2-3 κυψέλες ταυτόχρονα και να κλείνεις όποια έχουν μπει πρώτες οι μέλισσες μέσα (πάλι προσοχή εδώ μην ξεχάσετε να κλείσετε κάποια κυψέλη!). 'Ένας έλεγχος σε κάθε κυψέλη όταν τις έχετε κλείσει όλες είναι επιβεβλημένος (να θεωρείτε πάντα ότι κάνατε κάπου λάθος, μόνο αυτό θα σας σώσει από λάθη)!
Καλοκαιρινές ζεστές νύχτες μπορεί να υπάρχει μεγάλο πλήθος από μέλισσες οι οποίες να καθυστερούν να μπουν μέσα ακόμα και αν τις καπνίσεις, καλό είναι να καπνίζεις 2-3 κυψέλες ταυτόχρονα και να κλείνεις όποια έχουν μπει πρώτες οι μέλισσες μέσα (πάλι προσοχή εδώ μην ξεχάσετε να κλείσετε κάποια κυψέλη!). 'Ένας έλεγχος σε κάθε κυψέλη όταν τις έχετε κλείσει όλες είναι επιβεβλημένος (να θεωρείτε πάντα ότι κάνατε κάπου λάθος, μόνο αυτό θα σας σώσει από λάθη)!
Καλό είναι οι τοποθετήσεις του μελισσοκομείου σας να είναι σε ομαλό μέρος και σε κοντινές αποστάσεις οι κυψέλες από την διαδρομή του μεταφορικού μέσου σας αν είναι δυνατόν. Το τέλειο είναι να βάζεις κατευθείαν τις κυψέλες πάνω στο φορτηγό σας (ή τρέιλερ ή φορτηγάκι) χωρίς να μεταφέρετε για μεγάλη απόσταση τις κυψέλες στα χέρια σας, σε μεγάλους αριθμούς κυψελών η κούραση μπορεί να γίνει τεράστια αν πρέπει να τις μεταφέρετε για μεγάλη απόσταση και σε ανώμαλο μάλιστα έδαφος. Η χρήση χειρολαβών στις κυψέλες (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Από το κουτί στην κυψέλη, Κλειδιά, χειρολαβές, μάνταλα) μπορεί να βοηθήσει τρομερά στην μετακίνηση ιδίως στις διώροφες (ή και τριώροφες) κυψέλες.
Ιδιαίτερη προσοχή όταν βάζετε τα χέρια σας στις κυψέλες για να τις μεταφέρετε (ιδίως αν τις πιάνετε από κάτω) για την ύπαρξη φιδιών κάτω από αυτές ( βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Τα φίδια στην Ελλάδα ).
Το καπνιστήρι σε όλη την διάρκεια του φορτώματος και του ξεφορτώματος θα είναι αναμμένο, και αν είναι δυνατό να υπάρχει τουλάχιστο ένα άτομο που να φοράει διαρκώς την ολόσωμη μελισσοκομική φόρμα (είναι ευκολότερα να αντιδράσεις σε έκτακτες καταστάσεις αν την φοράς) κατά την διάρκεια της όλης μεταφοράς. Σε περίπτωση που κάνετε το μεγάλο λάθος να μεταφέρετε μελίσσια μέσα στο αμάξι πάντα τα παράθυρα θα είναι ανοιχτά και μέχρι να βγάλετε τις κυψέλες από το αμάξι ο κινητήρας θα δουλεύει (οι κραδασμοί από τον κινητήρα τις ηρεμούν!). Το καπνιστήρι μέσα στα δάση δεν το σβήνουμε επιτόπου αλλά βουλώνουμε τις δυο εισόδους / εξόδους αέρα και καπνού με χαρτί και όταν βγούμε από αυτά τότε το αδειάζουμε από τις πευκοβελόνες (συνήθως μέχρι τότε έχει σβήσει από μόνο του) και σβήνουμε ότι ακόμα έχει φωτιά με άφθονο νερό.
Προσοχή πάντα κάνουμε έλεγχο στις κυψέλες όταν έχουμε φορτώσει ή όταν έχουμε φτάσει μετά το ταξίδι στο προορισμό μας και ετοιμαζόμαστε να ξεφορτώσουμε.
Καλό είναι να αφήνουμε 2-3 κυψέλες που δεν θα τις μετακινήσουμε έτσι ώστε να μπορέσουν να βρούνε ένα μέρος να πάνε οι μέλισσες που μείνανε έξω (πάντα υπάρχουν κάποιες μέλισσες που δε προλαβαίνουν να γυρίσουν πίσω στην κυψέλη την νύχτα, αυτές αν δεν βρούνε την κυψέλη τους θα προσπαθήσουν να μπούνε σε κάποια άλλη κυψέλη, δεδομένου ότι είναι φορτωμένες με νέκταρ ή γύρη θα μπορέσουν να περάσουν από τις μέλισσες φρουρούς της άλλης κυψέλης). Κυψέλες που θα μείνουν πίσω σε μεγάλα μελισσοκομεία μπορούν να συλλέξουν ένα πολύ μεγάλο αριθμό από συλλέκτριες.
Σε μεγάλες διαδρομές που θα κρατήσουν ώρες στις ζεστές καλοκαιρινές νύχτες καλό είναι να ρίχνετε λίγο νερό μέσα στις κυψέλες από τους αεραγωγούς (500 ml νερό ανά κυψέλη είναι υπεραρκετό!). Στις παλιού τύπου κυψέλες θα πρέπει να μπει ο αερισμός τους αντί για το εσωτερικό καπάκι (και φυσικά δεν θα βάλετε από πάνω του το εξωτερικό καπάκι χα χα χα), με αυτή την διαμόρφωση η κυψέλη παλιού τύπου είναι πολύ καλύτερη για μεταφορές (αλλά είναι βραχνάς η όλη αυτή η διαδικασία!). Καλή τακτική είναι μετά από το φόρτωμα να μην ξεκινάτε αμέσως αλλά να ξεκουράζεστε λίγο (μερικές ώρες ύπνο) αν είναι να κάνετε μεγάλες διαδρομές που απαιτούν πολλές ώρες στον δρόμο. Και δεν αφήνετε την κούραση να σας καταβάλει και να γίνεστε επικίνδυνοι για τον εαυτό σας και τους άλλους (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Ημερολόγιο λαθών ανάγνωσμα) αλλά επίσης θα έχετε το πλεονέκτημα να ξεφορτώσετε τις κυψέλες σας με το φως του ξημερώματος (τεράστια βοήθεια να βλέπετε που βάζετε τις κυψέλες, επίσης μπορείτε σε τοποθετήσεις στα πεύκα να δείτε αν τα δουλεύουν άμεσα).
Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος μελίσσια με πλαίσια γεμάτα με μέλι σε πολύ ζεστές νύχτες στην μεταφορά να πνίξει το μέλι τις μέλισσες γιατί θα τρέξει λόγου της μεγάλης θερμοκρασίας που θα αναπτυχθεί, καλό είναι τέτοια μελίσσια να τα τρυγήσουμε προτού τα μεταφέρουμε.
Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος μελίσσια με πλαίσια γεμάτα με μέλι σε πολύ ζεστές νύχτες στην μεταφορά να πνίξει το μέλι τις μέλισσες γιατί θα τρέξει λόγου της μεγάλης θερμοκρασίας που θα αναπτυχθεί, καλό είναι τέτοια μελίσσια να τα τρυγήσουμε προτού τα μεταφέρουμε.
Χειμερινές μετακινήσεις καλό είναι να γίνονται κατά την διάρκεια της ημέρας (κλείνουμε το πρωί τις κυψέλες και κάνουμε αμέσως την μεταφορά) λόγου κρύου (και για την ασφάλεια των μελισσών που την νύχτα σχηματίζουν μελισσόσφαιρα, αλλά και την δικιά μας γιατί τις χειμερινές νύχτες οι δρόμοι έχουν παγετό!).
Φροντίστε να έχετε ένα απόθεμα από ιμάντες (η λύση που χρησιμοποιώ εγώ) ή από σκοινιά (που χρησιμοποιεί ο δάσκαλος μου και δεν λέω να μάθω εγώ χα χα χα). Οι απόψεις για αυτά τα δύο διίστανται, οι παλιοί μελισσοκόμοι γουστάρουν τα σκοινιά οι νέοι μελισσοκόμοι και οι επαγγελματίες οδηγοί εμπιστεύονται τους ιμάντες, εγώ από την πλευρά μου μπορώ να πω ότι δεν έχω δει ποτέ φορτηγό με 16 τόνους ξύλα ή με 20 τόνους μάρμαρο επάνω του που να είναι δεμένο με σκοινιά! Ιμάντες και μόνο ιμάντες χα χα χα. Tip εδώ επαγγελματία οδηγού μεταφορέα, αφού δέσεις τις κυψέλες με τους ιμάντες και τις σφίξεις κάνε 1 χιλιόμετρο διαδρομή και έλεγξε ξανά αν θέλουν και άλλο σφίξιμο!
Στις παραφιναρισμένες κυψέλες αν ο ιμάντας είναι λεπτός και δεν έχει σφίξει πολύ υπάρχει περίπτωση να φύγει αν το καπάκι της έχει παραφίνη επάνω του.
Στις παραφιναρισμένες κυψέλες αν ο ιμάντας είναι λεπτός και δεν έχει σφίξει πολύ υπάρχει περίπτωση να φύγει αν το καπάκι της έχει παραφίνη επάνω του.
Καλό είναι να βάζετε στην πίσω πλευρά του οχήματος σας και ένα φωσφόριζε τρίγωνο για να έχουν τον νου τους αυτοί που σας ακολουθούν ότι μεταφέρετε ζωντανό, ιδιόρρυθμο και επικίνδυνο φορτίο.
Οι αεραγωγοί από τις κυψέλες θα πρέπει να είναι στην ίδια διεύθυνση με το ρεύμα αέρα που θα δημιουργείται κατά την κίνηση του οχήματος (θα κοιτάνε δηλαδή οι κυψέλες προς τα πίσω, η είσοδος δηλαδή).
Όταν έχουμε ανομοιογένεια στο υλικό (πχ πλαστικές και ξύλινες κυψέλες που έχουν διαφορετικές διαστάσεις στο ύψος) δημιουργούνται και προβλήματα στην σωστή τοποθέτηση του φορτίου, στα υπόψη και αυτό.
Προσοχή στα δάχτυλα σας, μπορείτε πολύ εύκολα να τα σφηνώσετε ανάμεσα σε κυψέλες και τοιχώματα από τρέιλερ ή φορτηγών! Προσοχή με τις κυψέλες μην τις καρφώνετε πάνω σε άλλες κυψέλες ή την καρότσα. Προσοχή σε παλιές κυψέλες που μπορεί η λαμαρίνα από το καπάκι τους να εξέχει (κόβει σαν μαχαίρι!!!).
Σε φορτηγά με μουσαμά είναι πιθανό να υπερθερμανθούν τα μελίσσια στην καρότσα στις ζεστές νύχτες, φροντίστε να ανοίξετε από μπροστά και πίσω το μουσαμά αν είναι δυνατό για να δημιουργείται ρεύμα αέρα.
Ακόμα και σε φορτηγά με παραπέτα δένουμε πάντα τις κυψέλες!!!! Μην ακούτε μαλακίες από επαγγελματίες μεταφορείς ότι δεν είναι απαραίτητη η πρόσδεση τους!
Δεν χρειάζεται υποθέτω να αναφέρω ότι όταν έχουμε διπλές και μονές κυψέλες βάζουμε κάτω τις διπλές και από πάνω τις μονές ε?
Χα χα χα.
Πάντα να έχετε στα υπόψη την μεταφορική ικανότητα του μέσου που θα χρησιμοποιήσετε και μην υπερβείτε ποτέ τα μέγιστα όρια φορτίου που έχει νόμιμο ή και ωφέλιμο (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Μελισσοκομία στην πράξη ). Τίποτα χειρότερο από ένα όχημα που λειτουργεί πάνω από τις δυνατότητες του! Μάλλον υπάρχει και χειρότερο, ένας οδηγός που λειτουργεί πάνω από τις δυνατότητες του! Οπότε ξεκούραση σε κάθε ευκαιρία αν νιώθετε κουρασμένοι, καφέδες και ενεργειακά ποτά στις μεγάλες διαδρομές, εάν είναι δυνατό να έχετε και συντροφιά για να σας μιλάει και να σας κρατάει σε εγρήγορση ή να αναλαμβάνει το τιμόνι του οχήματος με βάρδιες δίνοντας σας τις απαραίτητες ανάσες ξεκούρασης.
Προσοχή στην λάσπη! Δύο μέτρα λάσπη στον δρόμο μπορεί να φέρουν περισσότερα προβλήματα από 300 χιλιόμετρα άσφαλτο και στεγνό χωματόδρομο! Το για πότε θα κολλήσει ένα φορτηγό φορτωμένο μέχρι τα μπούνια με κυψέλες είναι κάτι που δεν μπορείτε καν να το φανταστείτε! Θα χρειασθείτε μετά είτε δεύτερο όχημα για να ξεκολλήσει το φορτηγό, είτε να ξεφορτώσετε τις κυψέλες στο σημείο που μείνατε (μαύρη μαυρίλα κατάσταση!).
Προσοχή και στην συντήρηση του οχήματος σας, το να σας μείνει από μηχανική βλάβη, μέσα σε ένα δάσος στην άκρη του πουθενά, μέσα στην νύχτα, σε ένα σημείο που ούτε καν σήμα το κινητό έχει , είναι ένα ενδεχόμενο όχι και τόσο δύσκολο να συμβεί αν δεν προσέξετε αυτό το σημείο (την ορθή συντήρηση του οχήματος)!
Τους λαγούς που τους τυφλώνετε με τους προβολείς και θεωρείτε ότι είναι καλή ιδέα να προσπαθήσετε πατώντας γκάζι να τους πατήσετε για να φάτε στιφάδο να τους ξεχάσετε! Και δεν είναι δίκαιο κυνήγι αυτό αλλά είναι και ηλίθια ιδέα έχοντας ένα φορτίο μερικών τόνων με κυψέλες να πηγαίνετε με 50-60 χιλιόμετρα μέσα σε χωματόδρομους την νύχτα! Για επαναλάβετε μαζί με εμένα, Ηλίθια Ιδέα! Ηλίθια Ιδέα! Ηλίθια Ιδέα! Χα χα χα.
Στο άνοιγμα των κυψελών όταν ξεφορτώσουμε είναι καλό να αφήνουμε λίγο χρόνο για να ηρεμήσουν και να μην προσπαθήσουμε να τις ανοίξουμε αμέσως, επίσης καλά είναι να αρχίζουμε να ανοίγουμε πρώτα τις πρώτες που ξεφορτώσαμε (FIFO σύστημα χα χα χα) και να μην αρχίσουμε με τις τελευταίες (για να έχουν περισσότερο χρόνο να ηρεμήσουν). Ποτέ δεν ανοίγουμε χωρίς πρώτα να καπνίσουμε την είσοδο της κυψέλης. Αφού έχουμε ανοίξει τις εισόδους πάλι κάνουμε έλεγχο αν τις ανοίξαμε όλες. Συνηθισμένο (και θανάσιμο για το μελίσσι!) λάθος είναι να έχουμε ξεχάσει μια κυψέλη να την ανοίξουμε.
Αυτά είναι μάγκες μου μερικά από τα προβλήματα που ενδέχεται να αντιμετωπίσετε στις μεταφορές, αυτή είναι η τεχνογνωσία που έχω και η μεθοδολογία που εφαρμόζω.Αν παρατηρήσατε υπάρχει ακόμα σχεδόν μια δεκάδα συνδέσμων σε προηγούμενες αναρτήσεις μου που έχουν σχέση με τις μεταφορές των μελισσιών. Αυτό και μόνο το γεγονός δείχνει την σπουδαιότητα των μετακινήσεων στην νομαδική μελισσοκομία. Ένα κεφάλαιο της μελισσοκομίας που κάθε λάθος πληρώνεται ακριβά και οι ευκαιρίες για να κάνεις λάθος είναι υπερβολικά πολλές.
Ελπίζω να σας έδωσα μερικές χρήσιμες συμβουλές που ενώ θα τις εμπεδώσετε μακάρι να μην σας χρειασθούν ποτέ να τις εφαρμόσετε στην πράξη ή να μην αναγκαστείτε να τις βιώσετε όπως τις βίωσα εγώ όλα αυτά τα χρόνια.
Με αυτή την ευχή θα σας αφήσω μέχρι την επόμενη ανάρτηση.
Μέχρι τότε....
Εις το επανιδείν Τσακαλάκια μου.
Μότσανος Λάζαρος
Σοχός 01/10/2014
!!!!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήχα χα χα
ΔιαγραφήΕξαιρετική ανάρτηση όπως πάντα. Να προσθέσω μόνο ότι είναι χρήσιμο στις μεταφορές να έχουμε ένα ψεκαστήρι με νερό ( τύπου άζαξ για τα τζάμια- το καινούργιο). Αν ανοίξει για κάποιον λόγο μελίσσι ψεκάζουμε τις μέλισσες και την γλιτώνουμε με λίγα τσιμπήματα μέχρι να τα τακτοποιήσουμε την ανοιγμένη κηψέλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τόση ανοησία και χαβαλέ του καφενείου που κυριαρχεί στο FB είναι καιρός νομίζω να ξαναγυρίσουμε στα μελισσοκομικά μπλοκς.
Ναι πράγματι γίνεται και αυτό και πολύ σωστά το επισημαίνεις Βαγγέλη, απλώς δεν το έβαλα μέσα στην ανάρτηση γιατί δεν το χρησιμοποιώ εγώ, ότι ανοίγει καπνίζεται είναι η τακτική μου.Δύσκολη φάση να σου ανοίξει μια κυψέλη κατά την μεταφορά και ακόμα δυσκολότερη αν το καταλάβεις αργά.
Διαγραφή