UA-50457385-1

Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVIII


 Σήμερα στο εικοστό όγδοο μέρος της σειράς απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν θα υπάρξει μια παράβαση των αρχών μου στην διαδικτυακή μελισσοκομία, και θα γράψω μερικά πράγματα για θεραπείες μελισσιών μια που υπήρξαν ερωτήσεις σχετικές μέσα στο blog  μου (δυστυχώς ήταν στα σχόλια του blog μου και όχι σε προσωπικά μηνύματα όπου θα μπορούσα να απαντήσω και να μην ήταν δημοσιοποιημένες οι απαντήσεις μου). Από την στιγμή που δόθηκαν οι απαντήσεις σε δημόσια θέα δεν βλέπω τον λόγο να μην δημοσιοποιηθούν και στα πλαίσια αυτής της ανάρτησης. Θα ήθελα όμως στο μέλλον αν κάποιος θελήσει την γνώμη μου πάνω στις θεραπείες να την ζητήσει μόνο μέσα από προσωπικά μηνύματα, η απόφαση μου να μην αναφέρομαι σε αυτές δημόσια δεν οφείλεται σε άγνοιά του θέματος αλλά μόνο σε θέμα αρχών.

 Είναι ένα θέμα που το έχω αναπτύξει στην ανάρτηση μου Θεραπείες μελισσιών αλλά φυσικά δεν είναι απαραίτητο κάποιος να έχει διαβάσει το σύνολο των αναρτήσεων μου για να ξέρει τις απόψεις μου για κάθε πτυχή της μελισσοκομίας. Ναι αυτό είναι σωστό και το δέχομαι. Για αυτό θα αναφέρω ξανά ότι υπάρχουν πτυχές της μελισσοκομίας που θεωρώ ότι θα πρέπει να τα αναπτύσσουν μόνο οι ειδικοί (στην συγκεκριμένη περίπτωση επιστήμονες που έχουν ειδίκευση πάνω στις θεραπείες μελισσιών) και όχι ο κάθε ένας.

 Ωστόσο  διαπιστώνω διαρκώς ότι σε αυτή την άποψη είμαι μόνος μου. Μια πλειοψηφία του ενός δηλαδή! Χα χα χα. Δεν έχω γνωρίσει ακόμα άλλο μελισσοκόμο στην διαδικτυακή μελισσοκομία που να έχει αποφασίσει όπως εγώ να μην αναφέρεται στις θεραπείες.

 Δυστυχώς έχω γνωρίσει ακόμα και μελισσοκόμους με 2-5 μελίσσια και μερικούς μήνες στην μελισσοκομία να δίνουν διαλέξεις πάνω στις ασθένειες μελισσιών (το καλύτερο είναι όταν λένε πως μπορείς να σώσεις ένα μελίσσι από την αμερικάνική σηψιγονία!!! Έχοντας ένα άρρωστό μελίσσι από μια τέτοια φοβερή ασθένεια είναι διατεθειμένοι να ρισκάρουν τα πάντα (που στην περίπτωση τους είναι ελάχιστα μελίσσια) για να σώσουν αυτό το μελίσσι που μπορεί να είναι το 20%-40% του ζωικού τους κεφαλαίου, και στην πορεία να καταστρέψουν εκατοντάδες ακόμα μελίσσια στην ευρύτερη περιοχή που θα είναι αυτό το μολυσμένο μελίσσι. Τους διάβαζα να μιλάνε για τον τάδε και δείνα τρόπο και το μόνο που σκεφτόμουν ήταν ότι τα μερικές εκατοντάδες μελίσσια μου είναι στο έλεος του κάθε ένα που μόλις άρχισε την μελισσοκομία και διαπίστωσε ότι έχει μια πολύ δύσκολη ασθένεια και δεδομένου ότι δεν έχει να χάσει και πολλά (είπαμε 2 με 5 μελίσσια συνήθως έχουν αυτοί που εμμένουν στην θεραπεία και όχι στην καταστροφή) να προσπαθεί να σώσει ένα μελίσσι χωρίς να τον νοιάζει ότι μπορεί στην διάρκεια αυτής της θεραπείας να μολύνει εκατοντάδες μελίσσια από τους μελισσοκόμους που είχαν την ατυχία να είναι δίπλα σε κάποιον τόσο ………).

 Θα μου επιτρέψετε σε αυτό το τσίρκο εγώ να μην συμμετέχω, θέλω να πιστεύω ότι έχω ένα σοβαρό και αξιόπιστο μελισσοκομικό (και όχι μόνο) blog και θέλω να το κρατήσω έτσι. Οπότε θα μου επιτρέψετε τις αρχές μου στην διαδικτυακή μελισσοκομία να τις κρατήσω ανέπαφες. 

 Πάμε παρακάτω τώρα.

140. Γεια σου Λάζαρε μια ερώτηση η θεραπεία με οξαλικό οξύ πως γίνεται με σιρόπι η εξάχνωση είναι καλύτερα : Bears Nest ******* έχω ως αρχή να μην αναφέρω θεραπείες δημόσια, είτε μέσα από το blog μου είτε από το προφίλ μου στο Facebook. 

 Αντίθετα παραπέμπω τον κάθε ένα που ενδιαφέρεται για θεραπείες στην σελίδα του Εργαστηρίου Μελισσοκομίας του ΑΠΘ που θεωρώ ότι πρέπει να είναι τα μόνα άτομα που επιτρέπεται να μιλούν για θεραπείες.

 Οπότε για την θεραπεία με οξαλικό σε παραπέμπω στις ερωτήσεις που αφορούν τις θεραπείες της βαρρόα και συγκεκριμένα στην ερώτηση 49, ερώτηση 46, και ερώτηση 20 (υπάρχουν και άλλες σχετικά με το οξαλικό καλά είναι να τις διαβάσεις και αυτές), ο δε σύνδεσμος που θα ακολουθήσεις είναι ο http://beelab.agro.auth.gr/erotiseis_barroa.html. 

 Πάντως για να μην είμαι απόλυτος σχετικά με τις θεραπείες, θα αναφέρω ότι εγώ χρησιμοποιώ την μέθοδο της ενστάλαξης όταν χρησιμοποιώ οξαλικό, γρήγορος, εύκολος, και ασφαλέστερος τρόπος για τον μελισσοκόμο αυτός. 

141. Οκ. Λάζαρε η εξάχνωση. Λέει έχει μηδέν τις εκατό απώλειες ενώ η ενστάλαξη έχει απώλειες τι λες; Bears Nest ******* ας κάνω μια εξαίρεση και ας πω ένα δύο πράγματα για θεραπείες, ποτέ δεν είχα απώλειες με το οξαλικό και την ενστάλαξη, γιατί φρόντιζα να κάνω σωστές τις αναλογίες (ένας από τους λόγους που δεν μιλώ για θεραπείες, δεν έχω κανένα τρόπο να ξέρω αν ο άλλος που με διαβάζει ότι ξέρει την απλή μέθοδο των τριών και δεν θα κάνει ζημία στα μελίσσια του, και αυτή την ευθύνη δεν την θέλω), να είναι χλιαρό το σιρόπι που χρησιμοποιούσα (για να μην παγώσουν οι μέλισσες), και να το κάνω τις θερμότερες ώρες της ημέρας (12-2). Επίσης δεν το εφάρμοζα πάνω σε σφιχτή μελισσόσφαιρα έτσι ώστε να υπολογίζω σωστά την ποσότητα που θα βάλω.

 Βλέπεις πόσες παράμετροι μπορούν να πάνε λάθος στην ενστάλαξη, θέλει κάποια προσοχή, αλλά είναι θεραπεία που θα την κάνεις μια φορά τον χρόνο οπότε θα πρέπει να δώσεις εκείνη την ημέρα την δέουσα προσοχή σε αυτή.


 Τώρα στην εξάχνωση υπάρχουν πολλές περισσότερες παράμετροι, από το πόσο ακριβώς θα το κρατήσεις το στόμιο στην κυψέλη (ανάμεσα στα 4 με 5 λεπτά υπάρχει 25% διαφορά, δεν είναι λίγη) η θερμοκρασία της συσκευής (για να μην πέσει η δραστικότητα της), η υγρασία στην ατμόσφαιρα και την κυψέλη (παράμετρος που θα καθορίσει την συγκέντρωση της δραστικής ουσίας μέσα στην κυψέλη), ο πληθυσμός και το πόσο πραγματικά θα πρέπει να χορηγήσεις από την δραστική ουσία. 

 Μπορεί πράγματι να μην έχεις απώλειες με την εξάχνωση αλλά είσαι σίγουρος ότι έχεις δώσει την δοσολογία που θα είναι αποτελεσματική για την καταπολέμηση της Βαρρόα (οπότε ότι κερδίσεις από απώλειες στην χορήγηση του οξαλικού θα το χάσεις πολλαπλάσια το καλοκαίρι από την αυξημένη ύπαρξη της Βαρρόα)?


 Επίσης 4-5 λεπτά την κυψέλη με την εξάχνωση σε τριψήφιους αριθμούς κυψελών είναι ένα τεράστιο χρονικό κόστος (που μπορεί να μην το έχεις αυτό το παράθυρο καλού καιρού τον χειμώνα).

 Και για το τέλος το οξαλικό προκαλεί βλάβες στα νεφρά των ανθρώπων, οπότε φαντάζεσαι για 200 πες κυψέλες να είσαι υποχρεωμένος να αναπνέεις για 800-1000 λεπτά (7,5 - 9 ώρες δηλαδή) ατμούς οξαλικού οξέως κάθε έτος τι φθορά μπορείς να έχεις με αυτή την μέθοδο. 


 Και μια που κάναμε την αρχή (η οποία δεν υπάρχει περίπτωση να συνεχισθεί) ας διευκρινίσουμε μερικά πράγματα επίσης εδώ. Το κάθε τι που αποτελεί φάρμακό σε μια δοσολογία μπορεί πολύ εύκολα να αποτελέσει φαρμάκι σε μια άλλη δοσολογία. Κάτι που μπορεί να είναι ακίνδυνο σε μια ποσότητα ή χειρισμό μπορεί να γίνει επικίνδυνο σε μια άλλη ποσότητα ή χειρισμό. Ας κοιτάξουμε την περίπτωση του οξαλικού οξέος.

 Το Aιθανοδιικό οξύ ή Oξαλικό οξύ, από τον παρακάτω σύνδεσμό από την Wikipedia https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B9%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%BF%CE%BE%CF%8D μπορούμε να βρούμε αρκετά καλούδια σχετικά με αυτό, αλλά θα επικεντρωθώ στην παρακάτω φωτογραφία που έβγαλα από την σχετική σελίδα.



 Εδώ βλέπουμε τους κινδύνους που έχει το οξαλικό οξύ σύμφωνα με το πρότυπο NFPA 704 (Περισσότερα για το NFPA 704 δείτε τον σύνδεσμό της Wikipedia https://el.wikipedia.org/wiki/NFPA_704 ) όπου έχουμε τους εξής κινδύνους:

 Αναφλεξιμότητα (Κόκκινο)

 1 Πρέπει να θερμανθεί πριν προκληθεί ανάφλεξη (πχ. ορυκτέλαιο). Σημείο ανάφλεξης >93 °C

 Υγεία (Μπλε)

 3 Σύντομη έκθεση μπορεί να προκαλέσει σοβαρό προσωρινό ή μέτρια υπολειμματικό τραυματισμό (πχ. αέριο χλώριο)

 Οπότε ήδη από αυτές τις πληροφορίες βλέπουμε ότι υπάρχουν κάποιοι κίνδυνοι στην χρήση του οξαλικού οξέος (και σε περίπτωση θέρμανσης του καθώς και στην έκθεση σε αυτό).

 Τι άλλες πληροφορίες μπορούμε να βρούμε για το οξαλικό οξύ και τις επιδράσεις του στην Ανθρώπινη υγεία?

 Υπάρχει η παρακάτω πρόταση στον Ιατρικός Κόσμος Σεπτέμβριος Δεκέμβριος σελ 74 - 78: Οι επιπτώσεις των ρύπων στις βιοκοινωνίες Στυλιανός Αλεξανδράκης (σύνδεσμος http://www.iatrikokentro.gr/iatrikoskosmos/sites/default/files/articles/periodiko-12/parousiasi%20bibliou/12%20-%20ALEKSANDRAKHS.pdf

 «Η περιεκτικότητα μερικών φυτών σε οξαλικό οξύ αυξάνει με την υψηλή αζωτούχα λίπανση. Το οξαλικό οξύ φτάνει μέσω της τροφικής αλυσίδας στον άνθρωπο, όπου δεσμεύει το αναγκαίο ασβέστιο, προκαλώντας ραχίτιδες και πέτρα στα νεφρά.»

 Τον ίδιο κίνδυνο από το οξαλικό οξύ μπορούμε να το δούμε και από άλλη μια πηγή

 Πέτρες στα νεφρά (νεφρολιθίαση). Τι είναι και πώς δημιουργούνται; Τι πρέπει να κάνετε για να την προλάβετε; Ποια η κατάλληλη διατροφή και ποια βότανα μπορούν βοηθήσουν στην αντιμετώπιση; (σύνδεσμος  http://medlabgr.blogspot.com/2013/07/blog-post_2.html )

 Οπότε υπάρχουν κίνδυνοι από το οξαλικό οξύ για την ανθρώπινη υγεία από την απορρόφηση του οξαλικού από τον ανθρώπινο οργανισμό, και δυστυχώς η εξάχνωση είναι ένας τρόπος για να μπορέσει να απορροφήσει ο ανθρώπινος οργανισμός το οξαλικό οξύ μέσου της αναπνοής και των πνευμόνων.

 Μια διευκρίνηση τώρα πάνω στα παραπάνω, έχω επισημάνει ότι συνήθως όταν υπάρχουν διαδοχικές ερωτήσεις από περισσότερους από έναν μελισσοκόμους σχεδόν πάντα υπάρχει φωτιά πίσω από τον καπνό. Έτσι έψαξα στα δημοφιλή blog (δυστυχώς η θεματολογία των προβληματισμών των μελισσοκόμων υποκινείται συνήθως από αυτά, οπότε τα περί ανεξάρτητης και ελεύθερης σκέψης των μελισσοκόμων εγώ τα ακούω βερεσέ χα χα χα) και είδα ότι σε κοντινή προγενέστερη χρονική στιγμή από τις αντίστοιχες ερωτήσεις σε μένα υπήρξαν αναρτήσεις για την εξάχνωση του οξαλικού οξέος από αυτά. Και φυσικά για να έχεις δημοφιλές blog (με εκατομμύρια προβολές) θα πρέπει να βγάζεις αβέρτα αναρτήσεις κάθε μέρα οπότε δεν θα μπορείς να κάνεις την παραπάνω έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις του οξαλικού οξέος στον άνθρωπο, έχουμε δηλαδή εδώ μια υποκατάσταση της ποιότητας των αναρτήσεων από την ποσότητα των αναρτήσεων.

 Φυσικά όμως είδα ότι το ίδιο blog είχε ανάρτηση σχετικά με τις βλαπτικές επιδράσεις της χρήσης του μη επιτρεπόμενου ΤΑΚ ΤΙΚ μέσα στο καπνιστήρι ! Σωστή επισήμανση αλλά γιατί δεν υπήρξε το ίδιο και για το οξαλικό οξύ? Μήπως το να τονίσεις τις αρνητικές επιπτώσεις αυτής της χρήσης του ΤΑΚ ΤΙΚ είναι ένας συγκαλυμμένος τρόπος να παρουσιάσεις αυτή την μέθοδο που χρησιμοποιούν οι παλιοί μελισσοκόμοι με σκοπό ακόμα μερικά κλικ? Τροφή για σκέψη το παραπάνω.

 Τροφή για σκέψη και όλα τα παραπάνω για εσάς τσακαλάκια μου. Είδατε με ποιο τρόπο ψάχνω για πληροφορίες για το κάθε τι (ναι είμαι ψαχτήρι, και πολύ καλό μάλιστα χα χα χα), δεν βασίζομαι μόνο στην γνώση που μου προσφέρουν στο πιάτο οι άλλοι. Αυτόν ακριβώς τον τρόπο έρευνας θα πρέπει να τον υιοθετήσετε και εσείς, δεν πρέπει να μένετε απλώς παθητικοί δέκτες της γνώσης που μπορείτε να πάρετε από τους άλλους, δεν πρέπει να περιορίζετε την ποιότητα της γνώσης σας από τον περιορισμό σε αυτή που βάζουν όσοι σας την προσφέρουν. Ερευνάτε και μην πιστεύετε. Αυθεντίες δεν υπάρχουν.

 Οι επόμενη ερώτηση μου έγινε προφορικά από ένα νέο μελισσοκόμο (όσο τον άφησα να μιλήσει, γιατί έτσι και πάρω φόρα δύσκολα με σταματάς χα χα χα). Και θα την αποδώσω όσο καλύτερα μπορώ και θυμάμαι και την ίδια την ερώτηση καθώς και την απάντηση που έδωσα (αυτό είναι το μειονέκτημα όταν απαντάς προφορικά και όχι γραπτά). 

142. Είναι καλό να χρησιμοποιούμε βασιλικό διάφραγμα? Γιατί έχω από την μία ένα έμπειρο μελισσοκόμο να λέει ότι δεν χρειάζεται αλλά από την άλλη βλέπω άλλο έμπειρο μελισσοκόμο να τα χρησιμοποιεί? Bears Nest Ωραία ερώτηση χρήζει και απάντησης και μάλιστα δημοσιοποιημένης απάντησης. Βασικό μου δόγμα στην μελισσοκομία είναι η ύπαρξη νεκταροέκκρισης και το κυνήγι της. Αυτό και μόνο θα δώσει ποσότητες μελιού για τρύγο και όχι τόσο τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσεις για τους χειρισμούς σου (πχ οριζόντιο βασιλικό διάφραγμα-το κάθετο είναι άλλη υπόθεση-) ή τους ίδιους τους μελισσοκομικούς χειρισμούς σου (πολυώροφα μελίσσια). Αν δεν δίνει εκεί έξω νέκταρ ότι και να κάνεις δεν θα πάρεις μέλι (φέτος το διαπίστωσε αυτό και ένας ακόμα από τους διαδικτυακούς «προφήτες», χωρίς νεκταροέκκριση τα πολυώροφα μελίσσια δυστυχώς δεν κάνουν απολύτως τίποτα).

 Οπότε αν δεν δίνει καλά εκεί έξω το αν θα βάλεις βασιλικό διάφραγμα ή όχι δεν παίζει τόσο ρόλο. Σε περίπτωση τώρα που δίνει εκεί έξω το βασιλικό διάφραγμα δεν θα κάνει τόσο μεγάλη διαφορά στην ποσότητα μελιού που θα πάρουν τα μελίσσια (αν και έχω εμπειρότατους μελισσοκόμους που λένε ότι στην πραγματικότητα θα πάρεις και λιγότερο μέλι με οριζόντιο βασιλικό διάφραγμα, σε αντίθεση με όσους εντρυφούν μόνο στην μελισσοκομική θεωρία). Εκεί που θα υπάρχει διαφορά είναι ότι ξέρεις που είναι η βασίλισσα και ο γόνος και δεν θα σε απασχολεί αυτή η παράμετρος. Είναι βασική αυτή η παράμετρος θα με ρωτήσεις? Ναι όσο αυξάνουν τα μελίσσια και μεγαλώνει ο όγκος εργασίας σου στους τρύγους ότι μπορεί να σε βοηθήσει για να μειώσεις αυτό τον όγκο εργασίας αυτή την περίοδο είναι χρήσιμο.

 Ας το αναλύσουμε αυτό με ένα παράδειγμα.   
                    
 Στην ανάρτηση μου οι τρύπες από τα καρφιά στις παλάμες ανάφερα ότι σε κάθε ημέρα τρύγου στις διπλές μου κυψέλες τρυγούσα 24 πατώματα την ημέρα γιατί τόσα μπορούσα να μεταφέρω στο τρέιλερ μου αλλά επίσης κάπου εκεί ήταν ο αριθμός από πατώματα που μπορούσα να τρυγήσω χωρίς βασιλικό διάφραγμα και επίσης να δαπανώ 6 ώρες στο πάνε έλα από Σοχό για Χαλκιδική. Οπότε παρόλο που έχανα χρόνο σε όλες τις κυψέλες για να βρίσκω εάν υπάρχει γόνος και η βασίλισσα στο πάτωμα ή στην γονοφωλιά, και στις μισές περίπου από αυτές να βρίσκω γόνο και την βασίλισσα επάνω και να αναγκάζομαι να μετακινώ τα πλαίσια του ορόφου που είχαν γόνο και την βασίλισσα στην γονοφολιά και να παίρνω αντίστοιχο αριθμό πλαισίων με μέλι από την γονοφωλιά, επειδή δεν μπορούσα να μεταφέρω περισσότερα από 24 πλαίσια γεμάτα με μέλι δεν με απασχολούσε αυτό το ζήτημα και ιδιαίτερα.

 Φέτος που μπορεί όμως να πάρω ένα φορτηγό για τις μεταφορές μου και τους τρύγους μου ο περιορισμός μόνο για 24 πατώματα τρυγημένα παύει να ισχύει πλέον. Οπότε μπορώντας να μεταφέρω περισσότερα πατώματα ο περιορισμός του χρόνου για να τρυγηθούν αυτά τα περισσότερα πατώματα αρχίζει να αποκτά πολύ μεγάλη σπουδαιότητα. Κάθε τι που μπορεί να μου μειώσει τον χρόνο για να τρυγήσω μια κυψέλη διπλή (και ταυτόχρονα να αυξηθεί έτσι ο αριθμός από κυψέλες που θα τρυγήσω) είναι ευπρόσδεκτο. Οπότε εδώ το βασιλικό διάφραγμα μπορεί να αποτελέσει ένα πλεονέκτημα.

 Το έχω πει  πολλές φορές η μελισσοκομία είναι προσωπική υπόθεση και ο καθένας χρησιμοποιεί τους μελισσοκομικούς χειρισμούς που τον βολεύουν. Εάν  κάποιος έχει λίγες κυψέλες δεν χρειάζεται βασιλικά διαφράγματα, εάν έχει περισσότερες κυψέλες αλλά έχει ένα άτομο ακόμα να τον βοηθά ή δεν έχει ένα φορτηγό για να το φορτώνει αβέρτα με τρυγημένα πατώματα πάλι του είναι άχρηστα τα οριζόντια βασιλικά διαφράγματα. Αν έχεις όμως εκατοντάδες ή και χιλιάδες όμως κυψέλες τότε τα οριζόντια βασιλικά διαφράγματα είναι μονόδρομος.   

143. Ωραία και τώρα που σε καλμάρισα και έβαλες το δόντι μέσα για πες μας ρε θείο τη γνώμη σου για την ελαιοκράμβη. Ακούγεται ότι είναι γενετικά τροποποιημένο φυτό και πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με τις τοποθετήσεις μας σε τέτοιες καλλιέργειες. Bears Nest Η ελαιοκράμβη είναι γενετικά τροποποιημένη μόνο στα μέρη που δεν υπάρχει και το λένε αυτό μελισσοκόμοι που δεν έχουν ελαιοκράμβη κοντά τους. Εάν είχαν ούτε γενετικά τροποποιημένη θα ήταν και θα δίνανε κώλο για να κάνουν τοποθέτηση σε αυτή. Αν νομίζεις ότι θα μπορείς να διαλέγεις ανθοφορίες και επίσης να είσαι επαγγελματίας μελισσοκόμος γελιέσαι. Τέτοια πολυτέλεια επιλογών αν θέλεις να ζεις με τα μελίσσια σου δεν θα έχεις.

 Δυστυχώς το κυνήγι της νεκταροέκκρισης είναι αμείλικτο και πολλές φορές συμβιβασμοί θα γίνονται αν θέλεις να αναπτύξεις τα μελίσσια σου (γιατί στην Ελλάδα το νέκταρ από την ελαιοκράμβη το έχουμε για να αναπτύσσουμε τα μελίσσια μας και όχι για τρύγο, στην Γερμανία αντίθετα και στις χώρες του βορρά το μέλι της ελαιοκράμβης το τρυγάνε και το δίνουν στην αγορά –Rapshonig-), και στον Ελληνικό  βορρά οι καλλιέργειες της ελαιοκράμβης είναι εκτεταμένες και βρίσκονται σχεδόν σε όλες τις πεδινές και ημιπεδινές περιοχές.

 Φυσικά ακόμα και αν κάποτε επικρατήσουν οι Γενετικά τροποποιημένες καλλιέργειες της Ελαιοκράμβης (γιατί ακόμα δεν έχουμε αυτό το πρόβλημα στην Ελλάδα) μπορεί αυτή η καλλιέργεια να μην είναι τόσο αντιπαθής ως λύση σε σχέση με την εναλλακτική της (που δυστυχώς την εφαρμόζουν σε μεγάλο βαθμό σε περιοχές που δεν υπάρχουν μονοκαλλιέργειες όπως η παραπάνω πχ στην Νότια Ελλάδα) που είναι η ασύστολη τροφοδοσία σε ποσότητες και χρονιές διάρκειες πολύ πέρα από τα νόμιμα όρια.

 Και η παρακάτω ερώτηση δεν ήταν ακριβώς ερώτηση αλλά επειδή νομίζω ότι η απάντηση-διευκρίνιση αξίζει να δημοσιοποιηθεί την βάζω εδώ ως ερωτοαπάντηση. 

144. Είσαι σίγουρος ότι η σειρά ιεράρχησης των μελισσοκομικών γνώσεων που παρουσιάζεις στην προηγούμενη σου ανάρτηση ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΩΝ την οποία ορίζεις ως «Προσωπική ενασχόληση με τα μελίσσια, γνώσεις από ένα παλιό αλλά έμπειρο και καλό μελισσοκόμο, γνώσεις από τα μελισσοκομικά βιβλία, μελισσοκομικά σεμινάρια, μελισσοκομικά blog , και τέλος μελισσοκομικές ομάδες» είναι σωστή και απόλυτη όπως λες? Bears Nest Και όμως η σειρά κατάταξης είναι το μόνο πράγμα στο οποίο είμαι σχεδόν απόλυτος ότι είναι ορθό και αντικειμενικά σωστό χα χα χα. Καλύτερος δάσκαλος του εαυτού σου πάντα είσαι εσύ, ο καλός παλιός μελισσοκόμος θα σου μάθει τι είναι πρακτικό στην μελισσοκομία και τι όχι, τα μελισσοκομικά βιβλία θα σου μάθουν το σύνολο της μελισσοκομίας χωρίς όμως να σου ξεχωρίσουν τι είναι αυτό που πραγματικά αξίζει να κρατήσεις ή είναι απλώς μελισσοκομικό φολκλόρ, τα σεμινάρια θα είναι μια πρώτη σου επαφή με άλλους μελισσοκόμους καθώς και με τους επιστήμονες του κλάδου που θα σου δείξουν και την δική τους οπτική, τα μελισσοκομικά blog είναι απλώς η υποκειμενική οπτική και βιώματα ορισμένων μελισσοκόμων, και οι μελισσοκομικές ομάδες τίποτα άλλο από μια χάβρα Ιουδαίων χα χα χα.


Adios Amigos Locos

Σειρά "Απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν".









Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol IX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol X

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XV

Μελισσοκομία, αξίζει αυτή η μαλακία τελικά?

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙIΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVII


Μότσανος Λάζαρος

Σοχός  2/1/2016





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου