UA-50457385-1

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXX


  Και φτάσαμε τις 30 αναρτήσεις της σειράς απαντώ εκεί που  δεν με σπέρνουν και στις 150 ερωτήσεις/απαντήσεις. Δεν το περίμενα όχι μόνο να συμβεί αυτό, αλλά να συμβεί και τόσο γρήγορα (σχεδόν σε 14 μήνες -πρώτη ανάρτηση της σειράς  στις 9/11/2014- από τότε που ξεκίνησε αυτή η σειρά!). 

 Νιώθω υποχρεωμένος να πω το πόσο με τιμά αυτή η εμπιστοσύνη στις γνώσεις μου καθώς και στην θέληση μου στο να απαντώ σε ότι με ρωτήσουν (μελισσοκομικό ε? Χα χα χα). Σας ευχαριστώ που με αυτή την εμπιστοσύνη σας μου δίνετε την δύναμη να συνεχίζω την προσπάθεια μου στην διάχυση της μελισσοκομικής γνώσης, και στην εμπέδωση από μέρος μου ότι αυτή η προσπάθεια μου αναγνωρίζεται από ένα σημαντικό μέρος των μελισσοκόμων και ότι μπορεί να προσφέρει μια οπτική βασισμένη στην πραγματική μελισσοκομία και όχι στο μελισσοκομικό φολκλόρ. 

 Σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου για όλα τα παραπάνω.

 Αρκετά με τα σουρόπια πάμε στο παρασύνθημα. 

146. Δυο ερωτήσεις έχω, χρειάζεται προσοχή από που παίρνουμε μελισσοκερι για φάρμακα που τυχόν χρειάστηκαν οι μέλισσες και αυτά έχουν περάσει στο κερί? Και αν στο να λιώσουμε το κερί και μάλιστα 2 φορές, για να το καθαρίσουμε ,χάνονται οι ιδιότητες του ? Bear's Nest: ******* ναι υπάρχει περίπτωση ορισμένες φαρμακευτικές ουσίες που χρησιμοποιούν οι μελισσοκόμοι ή οι αγρότες, ρύποι καθώς και βαρέα μέταλλα που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα να περάσουν στο κερί (συνήθως στο κερί στα πλαίσια και όχι στα απολεπίσματα, για αυτό και κερί από απολεπίσματα και μόνο θα πρέπει να χρησιμοποιείται για κεραλοιφές).

 Θα διαβάσεις την εργασία του Εμμανουήλ Καραζαφείρη και της Χρυσούλας Τανανάκη "ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΟ ΜΕΛΙ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΚΥΨΕΛΗΣ" για περισσότερα σχετικά με αυτό ,και σου παραθέτω και τον σχετικό σύνδεσμο http://www.melinet.gr/item/Karazafeiris_ypoleimmata2.pdf

 Αν λιώσεις το κερί ακόμα και δύο φορές δεν θα χάσει τις ιδιότητες του αρκεί να μην το φτάσεις σε σημείο αυτανάφλεξης χα χα χα. Όσο είναι σε θερμοκρασίες που απλώς θα το λιώσουν (δηλαδή θερμοκρασίες κοντά στο σημείο τήξης του) αλλά δεν θα υπάρχει πιθανότητα να αρπάξει φωτιά δεν έχεις να φοβηθείς για πτώση της ποιότητας του.

147. Καλή χρονιά φίλε και χρόνια πολλά. Τι κάνεις; έχεις μια ανάρτηση πριν κάνα ενάμιση χρόνο με παραφιναρισμενες κυψέλες (βλέπετε προυγούμενη ανάρτηση Από το κουτί στην κυψέλη, Κλειδιά, χειρολαβές, μάνταλα). Είσαι ικανοποιημένος με τη παραφίνη; αν δεν κάνω λάθος είναι από την ************* ************  *; θέλω να δοκιμάσω φέτος αλλά άκουσα από κάπου ότι πρώτον λιώνει η παραφίνη σε καύσωνες και δεύτερων κρατεί υγρασία μέσα στη κυψέλη το χειμώνα. ισχύουν ή τις συστήνεις ανεπιφύλακτα;   Bear's Nest: Χρόνια πολλά ****** καλά και ευτυχισμένα. Ναι οι κυψέλες είναι από την ************* ************ *, πράγματι στους καύσωνες ότι παραφίνη είναι πλεονάζουσα (συνήθως στο μεταλλικό καπάκι που δεν μπορεί να περάσει η παραφίνη μέσα καθώς και στους αεραγωγούς που συσσωρεύεται καθώς την βγάζουν από την παραφινιέρα) την βλέπεις να ψιλολιώνει και να σου μένει στα χέρια αλλά μόνο αυτό, παντού αλλού η παραφίνη μένει στην θέση της (μην περιμένεις να δεις την κυψέλη τίγκα στην παραφίνη σαν κασέρι χα χα χα. Η παραφίνη περνά στους πόρους της κυψέλης και έχει ένα λεπτό στρώμα από αυτή).

 Ιδιαίτερη υγρασία δεν έχω δει μέσα στις κυψέλες αυτές τον χειμώνα οπότε δεν μπορώ να σου πω ότι έχω παρατηρήσει αυτό το πράγμα.

 Ανεπιφύλακτα θα σου συνιστούσα κάτι που το έχω δουλέψει για δεκαετίες και όχι σε 1-2 χρόνια, μακροπρόθεσμα κρίνεις κάτι τέτοιο (7-9 χρόνια, μόνο στις πλαστικές μέσα στα 5 χρόνια έβγαλα συμπέρασμα ότι δεν κάνουν γιατί οι απώλειες ήταν τεράστιες).
 Πάντως ο δάσκαλος μου δουλεύει χρόνια παραφιναρισμένες κυψέλες και είναι ευχαριστημένος (δεν τις αγοράζει από την ************* αλλά τις παραφινώνει μόνος του χωρίς χρώμα), επίσης και το εργαστήρι μελισσοκομίας του ΑΠΘ έχει θετική άποψη για τις παραφιναρισμένες κυψέλες (έτσι όπως τις κάνουν αυτοί).

* Παίδες όπως έχω πει πολλές, πολλές, πολλές φορές εγώ διαφήμιση σε κανένα δεν κάνω, οπότε θα μου επιτραπεί εδώ να μην αναφέρω το όνομα του προμηθευτή μου. Όποιος γουστάρει να μάθεi για το παραπάνω θέμα μπορεί να το ψάξει μόνος του

148. Λάζαρε επειδή μου έχει φύγει ο πάτος με τα βαψίματα λέω να δοκιμάσω φέτος, ίσως αγοράσω έτοιμες αλλά ίσως και να κάνω ένα καζάνι να τις παραφινάρω μονος. Επειδή όμως κλείνουν τελείως οι πόροι και δεν αναπνέει το ξύλο φοβάμαι για τυχών υγρασίες το χειμωνα... γνωρίζεις πόση ώρα κ σε τι θερμοκρασία τις βαφτίζουμε; κάπου διάβασα 5 λεπτά στους 160 βαθμούς περίπου.... τι εννοείς "έτσι όπως τις κάνουν αυτοί"; είσαι τις γνώμης να βάφονται πριν την παραφίνη; Bear's Nest: Καλό είναι να υπάρχει η παράλλαξη στις κυψέλες και με το βάψιμο γίνεται αυτό, απλώς δεν ξέρω τι επίπτωση έχει αυτό στις κυψέλες μακροπρόθεσμα (ακόμα ένας λόγος που δεν είναι εύκολο να χρησιμοποιείς την λέξη ανεπιφύλακτα χα χα χα). Σε παραφιναρισμένες κυψέλες (όπως του δασκάλου μου και του ΑΠΘ) δεν έχει παρατηρηθεί τίποτα τέτοιο. Την διαδικασία πλήρως δεν την γνωρίζω αλλά από όσο έχω δει ένα παραφινάρισμα στου δασκάλου μου μόλις η θερμοκρασία έφτασε σε ένα καλό επίπεδο απλώς έκανε εμβάπτιση μέσα στην παραφίνη και την έβγαζε σε λίγα δευτερόλεπτα, σε βίντεο που έχω δει η όλη διαδικασία το πολύ πολύ κρατά 1 λεπτό, θα πρέπει να ψάξεις αντίστοιχα βίντεο και εσύ.


 Οι παρακάτω δύο ερωτήσεις απαντήσεις ήταν μέρος ενός διαλόγου που είχα με ένα μελισσοκόμο και δεν ήταν ακριβώς σε αυτή την μορφή αλλά θα προσπαθήσω να τις αποδώσω ως ενιαίες ερωτήσεις και απαντήσεις για να διευκολυνθεί η κατανόηση τους.

149. Μήπως γίνεται υπερβολικός ντόρος σχετικά με την βασιλοτροφία (όπως έχεις ήδη επισημάνει εδώ και καιρό εσύ), και αν ναι για ποιο λόγο γίνεται αυτό? Bear's Nest: Ναι πράγματι έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια ένα πολύ ισχυρό ρεύμα στους μελισσοκόμους για να ασχοληθούν με την βασιλοτροφία. Φυσικά αυτό το ρεύμα δεν είναι τόσο ισχυρό στην πραγματική μελισσοκομία όσο θέλει να παρουσιάζεται στην διαδικτυακή μελισσοκομία. Τα παλιότερα χρόνια μάλιστα δεν ήταν τόσο έντονο αυτό το ρεύμα ούτε και στην διαδικτυακή μελισσοκομία (όταν λέω παλιά εννοώ πριν από 4-5 χρόνια, βλέπεις μερικοί από εμάς παρακολουθούμε την διαδικτυακή μελισσοκομία από το 2008 στο Facebook και ακόμα πιο παλιά εκτός αυτού χα χα χα). Και αυτό συμβαίνει κυρίως στην διαδικτυακή μελισσοκομία γιατί έχει μπει πολύς νέος κόσμος στην μελισσοκομία ο οποίος δεν έχει τόσο στόχευση στην κλασική μελισσοκομία (αυτή που παράγει μέλι) αλλά στοχεύει κυρίως στην βασιλοτροφία.

 Γιατί θα με ρωτήσεις γίνεται αυτό? Γιατί η κλασική παραγωγή προϊόντων της μέλισσας προϋποθέτει ένα μεγάλο συνήθως μέγεθος μελισσοκομικής εκμετάλλευσης, και ένα αντίστοιχο βαθμό ενασχόλησης που συνήθως παραπέμπει στην ενασχόληση με την μελισσοκομία ως κύριο επάγγελμα. Αυτό όμως είναι δύσκολο για ένα μεγάλο ποσοστό από τα παιδιά που έχουν έντονη παρουσία στο μελισσοκομικό διαδίκτυο μια που αντιμετωπίζουν την μελισσοκομία ως ένα συμπληρωματικό εισόδημα είτε ως χόμπι  (μου έχει τύχει να γνωρίσω μελισσοκόμους που ασχολούνται με την πώληση βασιλισσών παραφυάδων και βασιλικού πολτού με επιτυχία οι οποίοι δεν μπορούν να παράγουν μέλι!!! Λογικό αυτό ιδίως σε παιδιά που ασκούν κυρίως την σταθερή μελισσοκομία και δεν έχουν καταλάβει ακόμα το πόσο σημαντικοί είναι οι δείκτες και πόσο μπορεί το μικροκλίμα μιας περιοχής να διαφέρει από το μικροκλίμα μιας άλλης και πόσο μπορούν να διαφέρουν οι αποδόσεις σε δύο διαφορετικές περιοχές την ίδια χρονική στιγμή), οπότε είτε έχουν αναγκαστικά μικρότερου μεγέθους μελισσοκομικές εκμεταλλεύσεις (οπότε και είναι αναγκασμένοι να στραφούν και στα άλλα προϊόντα της μέλισσας για να μπορέσουν να βελτιώσουν τις αποδώσεις τους) είτε αναγκάζονται να εξασκήσουν την μελισσοκομία στον σταθερό τύπο της (σε αντίθεση με την νομαδική) οπότε η βασιλοτροφία (και κυρίως η παραγωγή βασιλικού πολτού) είναι μονόδρομος για αυτούς. 

 Επίσης η βασιλοτροφία μπορεί να έχει σταθερότερη απόδοση από την νομαδική μελισσοκομία μια που αρκετά από τα ρίσκα που έχει η νομαδική μελισσοκομία δεν είναι τόσο σημαντικά στην σταθερή (ρίσκο τοποθετήσεων, κίνδυνοι στην μεταφορά, κλοπές, ραντίσματα) φυσικά πληρώνοντας ένα αυξημένο κόστος σε εργασία και στον ακριβή χρονοπρογραμματισμό των εργασιών σου.

 Μια βασική παράμετρος επίσης που ωθεί τους μελισσοκόμους (συνήθως νέους μελισσοκόμους, και συνήθως αυτοί είναι και οι μελισσοκόμοι που συμμετέχουν στην διαδικτυακή μελισσοκομία) είναι τα σεμινάρια μελισσοκομίας όπου οι καθηγητές (πολύ σωστά από μια οπτική, πολύ λάθος από μια άλλη. Θα δούμε την λάθος οπτική στην επόμενη ερώτηση) θέτουν υπόψη των μαθητών τους και την παραγωγή όλων των προϊόντων για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν οικονομικά σε αυτή την ενασχόληση τους. 

150. Αξίζει να ασχοληθώ κυρίως με την παραγωγή βασιλικού πολτού, βασιλισσών και παραφυάδων παρά με την παραγωγή μελιού μακροπρόθεσμα? Bear's Nest: Χμμμμμ πολύ δύσκολη ερώτηση. Το εύκολο θα ήταν να σου προτείνω να ασχοληθείς με όλα τα προϊόντα της κυψέλης και όχι μόνο με ένα μέρος από αυτά. Φυσικά αυτό σημαίνει ότι θα έχεις ένα πολυκερματισμό των επενδύσεων σου, καθώς και της εργασίας σου, όπως και ένα ιδιαίτερα αυξημένο γνωστικό αντικείμενο που θα πρέπει να εμπεδώσεις για να αποδώσεις σε ένα τόσο απαιτητικό έργο. Αν δεν είσαι διευθετημένος να κάνεις κάτι τέτοιο και θέλεις να ασχοληθείς μόνο με ένα μόνο μέρος της μελισσοκομίας θα σου πρότεινα να ασχοληθείς κυρίως με την παραγωγή μελιού και όχι τόσο των εξειδικευμένων προϊόντων της μέλισσας.

 Και αυτό γιατί η δικιά μου οπτική διαφέρει από την οπτική των καθηγητών που κάνουν σεμινάρια μελισσοκομίας στα πανεπιστήμια όπου και προτείνουν σε όλους τους μαθητές τους να ασχοληθούν και με αυτά τα εξειδικευμένα προϊόντα. Και είναι λογικό γιατί αυτοί έχουν μια οπτική ατόμων που έχουν σπουδάσει γεωπονική ή κτηνιατρική και αντιλαμβάνονται την παραγωγή αυτών των προϊόντων κυρίως από την πλευρά της παραγωγής και βλέπουν τα έσοδα που μπορούν να σου αποδώσουν λόγου της αυξημένης τιμής τους και της σταθερότητας της παραγωγής τους. 

 Εγώ αντίθετα τα βλέπω από την οπτική που έχει κάποιος που έχει τελειώσει μια οικονομική σχολή και αντιλαμβάνομαι τους περιορισμούς που υπάρχουν στην ζήτηση για τέτοια εξειδικευμένα προϊόντα, καθώς και το πόσο εύκολα μπορεί να πέσει μακροπρόθεσμα η τιμή τους καθώς αυξάνει η παραγωγή τους (πχ όταν στα σεμινάρια μελισσοκομίας στέφονται όλοι οι μαθητές στην παραγωγή αυτών των προϊόντων ή στην διαδικτυακή μελισσοκομία όλοι επιδιώκουν να παράγουν κυρίως τα εξειδικευμένα αυτά προϊόντα!). Δυστυχώς η δεξαμενή πελατών για αυτά τα προϊόντα και είναι μικρή και το χειρότερο είναι ότι λόγου της κρίσης στερεύει διαρκώς (και με διαρκώς επιταχυνόμενο ρυθμό!).

 Αυτό ευτυχώς δεν συμβαίνει ακόμα τόσο έντονα στην ζήτηση για το μέλι οπότε δεν κινδυνεύει άμεσα ακόμα η αγορά μελιού με πτώση της ζήτησης και αντίστοιχη πτώση της τιμής του (μάλιστα έχει συμβεί ήδη μια πτώση της τιμής του βασιλικού πολτού τα τελευταία χρόνια σε αντίθεση με την τιμή του μελιού που είναι σταθερή (και σε ορισμένες περιπτώσεις έχει ανέβει μάλιστα)). Ο ανταγωνισμός μάλιστα στα εξειδικευμένα προϊόντα της μέλισσας στο μέλλον θα μεγαλώνει καθώς όλο και περισσότερα από τα άτομα που ενδιαφέρονται για την παραγωγή τους θα αποκτούν αξιοπρεπείς παραγωγικές δυνατότητες πάνω σε αυτά (δεδομένου ότι η παραγωγή σε αυτά τα προϊόντα είναι σταθερότερη από την παραγωγή μελιού), ταυτόχρονά με την διαρκή πτώση της ζήτησης τους από μια χώρα που θα λιμνάζει για χρόνια σε ένα οικονομικό τέλμα και τα διαθέσιμα εισοδήματα θα καταρρακώνονται (και στην περίπτωση των παραφυάδων και βασιλισσών θα δούμε επίσης και το σκάσιμο της φούσκας της μελισσοκομίας και την πτώση της ζήτησης για αυτές από νέους μελισσοκόμους).   



Adios Amigos Locos

Σειρά "Απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν".









Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol IX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol X

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XV

Μελισσοκομία, αξίζει αυτή η μαλακία τελικά?

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙIΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVIII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXIX


Μότσανος Λάζαρος

Σοχός  17/1/2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου