UA-50457385-1

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Μελισσοκομία και έρευνα αγοράς


Για να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν, κάποτε είχαμε μιλήσει για τις επιλογές που μπορεί να έχει ένας νέος μελισσοκόμος όσο αφορά το μελισσοκομικό υλικό (κυψέλες, εργαλεία, μηχανήματα, εξοπλισμός), και το ζωικό του κεφάλαιο (βλέπετε προηγούμενη ανάρτηση Χαμένος στο λαβύρινθο) καθώς και την ανάγκη να κάνει κανείς εξαντλητική έρευνα αγοράς σχετικά με τα παραπάνω έτσι ώστε να μεγιστοποιήσει την ποσότητα κεφαλαίου (πάγιου και ζωικού) που μπορεί να αποκτήσει ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα τους χρηματικούς πόρους που θα δαπανήσει για το παραπάνω κεφάλαιο.

Καλή ανάρτηση δεν λέω αλλά θεωρητική σε μεγάλο βαθμό  (ωστόσο όμως συνιστώ σε όποιων δεν την έχει διαβάσει να ξεκινήσει πρώτα από αυτή και έπειτα να διαβάσει και την παρούσα ανάρτηση).

Και επειδή βλέπω πολύ νέο κόσμο να ψάχνεται σχετικά με τι επιλογές να κάνει για την αρχή της μελισσοκομικής του καριέρας, αλλά και ταυτόχρονα πολλούς τώρα τελευταία να τους προτείνουν πράγματα χωρίς να είναι ξεκάθαρο ποιου τα συμφέροντα εξυπηρετούν (Του προμηθευτή? Τα δικά τους? Των νέων μελισσοκόμων? Του προμηθευτή και τα δικά τους? Χα χα χα) θα παρουσιάσω την έρευνα αγοράς που είχε κάνει ένας νέος μελισσοκόμος πριν από πολλά χρόνια προσπαθώντας να βγάλει μια άκρη στον πανικό και ομίχλη που επικρατούσε και τότε (αλλά μερικές παθογένειες που τις βλέπουμε τώρα τότε δεν υπήρχαν! Να τα λέμε αυτά!).

Συγκεκριμένα θα παρουσιάσω την δικιά μου έρευνα αγοράς που είχα κάνει στην αρχή της μελισσοκομικής μου καριέρας.

Ορισμένες διευκρινήσεις πρώτα, πουθενά δεν αναφέρω τα ονόματα των προμηθευτών στους οποίους είχα κάνει την έρευνα αγοράς μου, και κυρίως πουθενά δεν θα δείτε τα ονόματα των προμηθευτών που είχα διαλέξει ως επιλογές μου!!! Διαφήμιση σε αυτό το Blog δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει σε κανένα (αν γουστάρετε διαφημίσεις να πάτε σε άλλους μελισσοblogger χα χα χα).

Δεύτερων μερικές από τις τιμές τις έχω αλλάξει επίτηδες για να κάνω ποιο σαφείς τις διαφορές, όπως και έχω βάλει ότι όλοι οι προμηθευτές πουλάνε όλα τα είδη (αυτό συνήθως δεν συμβαίνει όμως), και αυτό για τις ανάγκες της ανάρτησης και μόνο. Επίσης στα είδη που ο κάθε προμηθευτής πουλούσε κάποια που ενώ είχαν την ίδια ονομασία δεν ήταν ίδια (άλλο ένα ξέστρο απλό μια σταλιά και άλλο ένα ξέστρο τεράστιο με άγκιστρα και άλλα τρελά, άλλο ένα καπνιστήρι τοσοδούλικο  και άλλο μια νταμιτζάνα καπνιστήρι χα χα χα). Αλλά σαν νέος που ακόμα κανένα από αυτά δεν τα είχες δοκιμάσει οι διαφορές  που έβλεπες επάνω τους δεν σου κάνανε ιδιαίτερη εντύπωση (γκάβακας τι να πούμε χα χα χα).

Επίσης στο αρχικό ερωτηματολόγιο έχω μια τριαντάδα είδη που μετά από πολύ σκέψη είπα "Να αυτά είναι τα βασικά για να ξεκινήσεις!" Τόσα ήξερα τόσα έλεγα χα χα χα. Μερικά είναι, μερικά δεν είναι , και μερικά θα έπρεπε να είναι από αυτά που δεν είναι μέσα. Είπαμε δεν μπορείς να ξέρεις τις ανάγκες σου όταν αρχίζεις σαν νέος μελισσοκόμος. Η εμπειρία είναι πολύτιμη γιατί μέχρι να την αποκτήσεις έχεις πληρώσει αρκετά από τα λάθη σου που γίνανε λόγου της έλλειψης της.

Αρκετά από τα είδη αυτά δεν είναι βασικά σύμφωνα με την τώρα εμπειρία μου και καλό είναι οι νέοι μελισσοκόμοι να μην τα θεωρήσουν και αυτοί ως βασικά.

Επίσης κάποια είδη δεν είναι στην πιο απλή και φθηνή τους μορφή (πχ μελιτοεξαγωγέας ή συσκευή συρμάτωσης) και αποτελούν δικές μου επιλογές σχετικά με το τι χρειαζόμουν όπως και το τι χαζά είχα ακούει από εδώ και εκεί (που πλέον είναι πολύ περισσότερα τα χαζά που θα ακούσετε!), οπότε επαναλαμβάνω δεν θα πρέπει να τα αντιμετωπίσετε ως προτάσεις μου.

Σκοπός αυτής της ανάρτησης είναι απλώς να σας δείξει ένα απλό τρόπο που μπορείτε να κάνετε μια έρευνα αγοράς και μερικά εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, δεν έχει σκοπό να σας οδηγήσει σε επιλογές κεφαλαίου, εξοπλισμού, μηχανημάτων. Ξερόλας μελισσοκόμος δεν είμαι, ούτε έχω σχέσεις με προμηθευτές για να το παίζω κράχτης τους!

Μετά από τις διευκρινήσεις ας αρχίσουμε την διήγηση.

Και η ιστορία μας ξεκινά με διάβασμα, πολύ διάβασμα! Συγκεκριμένα εκτός από μελισσοκομικά βιβλία που διάβαζα για 2-3 χρόνια προτού πιάσω το πρώτο μου ξέστρο ήμουν και 2-3 χρόνια αναγνώστης του περιοδικού μελισσοκομική επιθεώρηση (πρώτα από περιοδικά που τα δανειζόμουν από εδώ και εκεί και μετά σαν συνδρομητής) όπου εκτός από τα άρθρα κοιτούσα και φωτογραφίες τι κρατάει στα χέρια της αυτή η παράξενη φάρα των μελισσοκόμων όπως και διάβαζα αβέρτα διαφημίσεις (τα χαζά που λέγαμε?), έτσι ώστε να αποκρυσταλλώσω στο μυαλό μου ένα πακέτο το οποίο θα ήταν βασικό σύμφωνα με την άποψη μου για την διεξαγωγή της μελισσοκομίας (που τώρα που το βλέπω είναι υπερβολικό πολύ!). Επίσης βιντεάκια στο Youtube μελισσοκομικά (ξέρετε αυτά που κάποιοι τώρα τα παρουσιάζουν σαν αναρτήσεις τους χα χα χα) καθώς και διάβαζα και blog (μερικά πολύ σοβαρά, μερικά της πλάκας που έχουν γίνει και χειρότερα πλέον χα χα χα) σχετικά με τα πάντα.

Οπότε μια ωραία πρωία είπα "Τάδε έφη Ζαρατούστρα"!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Όχι φυσικά!

Χα χα χα.

Δυστυχώς δεν είμαι στο επίπεδο του Νίτσε και απλώς εγώ είπα "Ναι ξέρω πλέον ποια είναι τα βασικά της μελισσοκομίας!". Αχ! όσα λιγότερα ξέρεις τόσο περισσότερο ξερόλας είσαι χα χα χα.     


Οπότε έκανα το παραπάνω ερωτηματολόγιο όπου είχα σκοπό να το συμπληρώσω από την έρευνα που θα έκανα στα καταστήματα με μελισσοκομικά εφόδια της περιοχής μου. Ένα ερωτηματολόγιο για κάθε προμηθευτή με τα βασικά μελισσοκομικά είδη (σύμφωνα με την τότε εμπειρία μου), τις αντίστοιχες τιμές για κάθε είδος, καθώς και οποιαδήποτε παρατήρηση μπορεί να είχα για κάθε είδος.

Έχοντας την μελισσοκομική επιθεώρηση βρήκα από τις αγγελίες το κάθε μελισσοκομικό μαγαζί του νομού Θεσσαλονίκης, όπως επίσης έκανα και έρευνα στο διαδίκτυο για διαδικτυακά μελισσοκομικά μαγαζιά (που πλέον υπάρχουν πολύ περισσότερα), όπως και για διευθύνσεις μελισσοκομικών μαγαζιών στην πόλη της Θεσσαλονίκης όπου και με τους διαδικτυακούς χάρτες βρήκα και που ακριβώς είναι η τοποθεσία τους όπως και τα τηλέφωνα τους. Πήρα στο κάθε ένα μαγαζί τηλέφωνο αλλά τζίφος! Τα περισσότερα είτε δεν απαντούσαν είτε πουλούσαν προϊόντα της μέλισσας και όχι μελισσοκομικό εξοπλισμό (είμαστε πολύ πίσω σε αυτά οι υπανάπτυκτοι! Δηλαδή τόσο δύσκολο είναι να υπάρχει μια αρχή όπου θα δηλώνεις το ακριβές αντικείμενο της επιχείρησης και να μπορούν όλοι να έχουν πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων της?). Με επιτόπιο έλεγχο διαπίστωσα ότι και αρκετά από τα μαγαζιά με μελισσοκομικό αντικείμενο δεν υπήρχαν πια (θυμάστε τι είπα παραπάνω με τις βάσεις δεδομένων? Θα πρέπει να είναι και ενημερωμένες διαρκώς αν ποτέ γίνουν χα χα χα).

Φυσικά το να μπαίνω μέσα σε ένα μαγαζί με το ερωτηματολόγιο στα χέρια μου ήταν λιγάκι δύσκολο (ο πωλητής αμέσως σε έβλεπε καχύποπτα, δεν μπορούσε να καταλάβει αν είσαι πραγματικός πελάτης που κάνει έρευνα αγοράς ή εάν είσαι ανταγωνιστής που προσπαθεί να εκμαιεύσει τις τιμές των άλλων ανταγωνιστών του), όποιοι πωλητές αντιδρούσαν άσχημα σε αυτό το ερωτηματολόγιο η συμπεριφορά τους γραφόταν στις παρατηρήσεις ως ένα αρνητικό σημείο για την μετέπειτα συνεργασία μαζί τους (επίσης και πράγματα όπως η φιλικότητα του καθενός, το επίπεδο των γνώσεων του, η συμπεριφορά του προς εσένα και οι τρόποι του, η ευκολία πρόσβασης στο κατάστημα του, οι τρόποι αποστολής της παραγγελίας σου και το κόστος τους, το μέγεθος του καταστήματος και η εμφάνιση του, και πολλά πολλά ακόμα καταγραφόταν στις παρατηρήσεις για την μελλοντική συνεργασία ή όχι με τον καθένα).

Σχολαστικό κωλόπαιδο είμαι ε?

Χα χα χα.  

Ναι δυστυχώς όταν παίζεις με τα μεγάλα τα παιδιά πρέπει να είσαι στο έπακρο σε εγρήγορση!

Φάση είχε μερικές φορές που πήγαινα σε ένα μελισσοκομικό μαγαζί και χωρίς να έχω το ερωτηματολόγιο στα χέρια μου τους ρωτούσα τιμές για 30 είδη τους με ρυθμό πολυβόλου χωρίς να δείχνω ότι ακούω τι μου λένε στην πραγματικότητα (ενώ εγώ εκείνη την στιγμή προσπαθούσα να απομνημονεύσω την κάθε τιμή που μου λέγανε χα χα χα) και να μην κάθομαι ιδιαίτερα να συζητήσω τιμές για το κάθε τι. Και φυσικά με που έβγαινα από το μαγαζί αμέσως σαν τρελός έβγαζα από το σακίδιο μου μέσα το ερωτηματολόγιο για να το συμπληρώσω όσο ακόμα θυμόμουν τις τιμές που είχα απομνημονεύσει στο μυαλό μου!

Καζαγκούγκου!

Τι να πεις!

Χα χα χα. 


Με αυτά και με αυτά συμπλήρωνα τα ερωτηματολόγια και πλέον είχα μια βάση για να πάω στο επόμενο στάδιο που ήταν η σύγκριση των τιμών ανάμεσα στους προμηθευτές.

Για αυτό το σκοπό με βοήθησε το Excel (α ρε excelάκι τι λαγούς μας έχεις βγάλει τόσα και τόσα χρόνια!) όπου έβαζα τα στοιχεία των ερωτηματολογίων για κάθε είδος και κάθε προμηθευτή σε παράθεση των τιμών τους.Όπου και έβρισκα τις χαμηλότερες τιμές και έβαζα σε κάθε είδος ποίος είναι ο προμηθευτής που είχε την καλύτερη τιμή.

Και για να βοηθήσουμε κόσμο βάζω και την μορφοποίηση υπό όρους που χρησιμοποίησα για να κάνω το παραπάνω πίνακα όπου σαν κριτήριο είχα την ελάχιστη τιμή σε κάθε γραμμή και μορφοποίηση σε κόκκινο και έντονο τρόπο γραφής (εδώ θεωρώ δεδομένο μια μικρή τριβή με το Excel και γνώση των βασικών του, υπάρχουν πολύ καλύτεροι τρόποι από τον παραπάνω αλλά είναι πολυπλοκότεροι και θέλουν εξοικείωση με αυτό λίγο περισσότερο, οπότε και σας δείχνω έναν από τους απλούστερους για να κάνετε την δουλειά σας, μην με αρχίσετε τα τρελά για Pivot Table, Μερικά αθροίσματα, OLAP, και VBA, μακροεντολές, και συναρτήσεις IF πιστέψτε με τα ξέρω ήδη! Χα χα χα). Και φυσικά με το πινέλο μορφοποίησης εφαρμόζεις αυτήν την μορφοποίηση υπό όρους σε όλο τον πίνακα. Οπότε βουαλά με μια ματιά έχουμε και την σύγκριση τιμών!  

Σύγκριση τιμών που μας οδηγεί το επόμενο στάδιο που είναι η απόφαση για το τι θα προμηθευτούμε από ποιον (δεν υπάρχει κανένας περιορισμός ή υποχρέωση στο όλα ή τίποτα, μελισσούλες όλοι είμαστε τσιμπάμε από κάθε λουλουδάκι ότι γουστάρουμε!). Και αυτό το πετυχαίνουμε με τον παραπάνω πίνακα όπου έχουμε ταξινομημένα τα είδη ανά προμηθευτή με κριτήριο την άριστη αγορά. 

Το οποίο το κάνουμε με το εργαλείο ταξινόμηση και κριτήριο την άριστη αγορά και βουαλά ο πίνακας έτοιμος και δεν χρειάζεται καν να σκεφτούμε το πως και το γιατί. Αν προσθέταμε και αθροίσματα στις ελάχιστες τιμές για κάθε άριστη αγορά (προσέχετε ότι ο κάθε προμηθευτής που είναι άριστη αγορά έχει όλη την στήλη του με κόκκινο χρώμα λόγο της μορφοποίησης υπό όρους?) θα είχαμε τα αθροίσματα για κάθε πωλητή και το συνολικό άθροισμα  (κόστος) της αρχικής μας επένδυσης.

Φυσικά εδώ μιλάμε μόνο για την αριθμητική προσέγγιση του προβλήματος (αντικειμενική) υπάρχει και η προσέγγιση που αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της επιλογής του προμηθευτή (υποκειμενική) η οποία δεν μπορεί να αναλυθεί εδώ και αφορά την ιδιοσυγκρασία σας ως πελάτες και την δεδομένη αλληλεπίδραση που μπορεί να είχατε με τον κάθε πωλητή (η οποία διαφέρει από άτομο σε άτομο και δε μπορεί να εκφραστεί με ποσοτικά κριτήρια).

Αυτά είναι ερωτήματα που θα τα λύσετε μόνοι σας και αφορούν αποκλειστικά εσάς. Σκοπός της παραπάνω ανάρτησης είναι να δείξει την διαδικασία της έρευνας αγοράς και λήψης αποφάσεων μόνο με οικονομικά κριτήρια (που σύμφωνα με την διοίκηση επιχειρήσεων είναι και τα σημαντικότερα κριτήρια, σύμφωνα με τους μεγαλομελισσοblogger δεν είναι χα χα χα).

Ο τρόπος σκέψης, η μεθοδολογία, και τα εργαλεία της έρευνας αγοράς παλικάρια μου εδώ είναι, όποιος θέλει τρέχει λίγο περισσότερο αλλά γλυτώνει και αρκετά λεφτά επίσης περισσότερα. Να σας προτείνω προμηθευτές δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει ποτέ! Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι το παρακάτω.

Ερευνάτε και μην πιστεύετε!

Και με αυτή την τρομερή αποκάλυψη (για να μιμηθώ και εγώ τις παπαρολογίες κάποιων χα χα χα) ήρθε η ώρα να σας αφήσω.

Μέχρι την επόμενη ανάρτηση (που λέω να αργήσει λίγο χα χα χα).

Adios Amigos!

Μότσανος Λάζαρος

Σοχός 22/09/2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου