Και συνεχίζουμε την ανίχνευση μας στο Μετρό Θεσσαλονίκης από εκεί που την αφήσαμε στην προηγούμενη ανάρτηση του blog Μετρο Θεσσαλονίκης Vol I - Νιός ήμουν και ραμολιμέντευσα, όπου και η ανίχνευση μας θα είναι στους δύο σταθμούς αρχαιολογικά "διαμαντάκια" της Αγίας Σοφίας, και Βενιζέλου, όπου υπάρχει μια μοναδική συνύπαρξη αρχαίων και σταθμών μετρό, και μπορείς να περιηγηθείς κυριολεκτικά μέσα στην Ιστορία αυτής της πόλης.
Και επίσης οι δύο σταθμοί που φέρανε τις περισσότερες καθυστερήσεις στο έργο, λόγου των καθυστερήσεων των αρχαιολογικών ανασκαφών, αλλά και των πάρα μα πάρα πολλών προσφυγών (υπερβολικά πολλών! Σε σημείο που πλέον να είναι ξεκάθαρο ότι κάποιοι δεν νοιάζονταν για τα ίδια τα αρχαία του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά η μόνη έγνοια τους ήταν να μην γίνει το μετρό Θεσσαλονίκης, ή έστω, να μην γίνει το μετρό Θεσσαλονίκης στην θητεία μιας συγκεκριμένης κυβέρνησης!).
Δεν θα υπάρχει το πολύ μπλά, μπλά, της προηγούμενης ανάρτησης σε αυτή (μια που βλέπω ότι έχετε και κάποια σχετική απέχθεια στο διάβασμα! Χα χα χα. Και να σκεφτείς ότι μετά από τόσα χρόνια -11- ενασχόλησης με το blog μου πλέον όσοι είναι τακτικοί αναγνώστες μου είναι και άτομα που τους αρέσουν οι εκτεταμένες αναρτήσεις - γιατί απλούστατα μετά από 11 χρόνια τεράστιων αναρτήσεων εάν δεν ήταν σε αυτό το στιλ δεν θα ήταν και αναγνώστες αυτού του blog! Χα χα χα-) παρόλο που έχω να γράψω πολλά για απελευθέρωση παραγωγικών δυνάμεων της πόλης λόγου του μετρό, που θα έβγαζαν και αυτές την χώρα από την οικονομική ύφεση, και το πόσο κακό έκανε η καθυστέρηση όλων των παραπάνω σε αυτόν τον σκοπό, αλλά δεν θα το κάνω. Ίσως στο μέλλον σε μια άλλη ανάρτηση, ήδη υπάρχει μια πολύ βαριά ανάρτηση για το μετρό, θα είναι και αυτή μεγάλη λόγου όγκου φωτογραφιών, ας μην την κάνω τεράστια με αβέρτα σχολιασμό από μένα.
Στο ελάχιστο ο σχολιασμός, στοιχεία για τα αρχαιολογικά ευρήματα θα τα βρείτε εσείς όταν θα επισκεφτείτε το μετρό (που και αυτός είναι και ο σκοπός αυτών των αναρτήσεων, να γνωρίσετε το μετρό Θεσσαλονίκης, και να γίνει αφορμή για να το επισκεφτείτε και εσείς, να το γνωρίσετε και από κοντά και να το αγαπήσετε, όπως (ναι!) το αγάπησα και εγώ με την πρώτη ματιά! Αν και εδώ είμαι και ψεύτης και άδικος. Δεν το αγάπησα το μετρό με την πρώτη ματιά! Το αγάπησα πριν καν υπάρξει, αγάπησα την ιδέα του εδώ και 37 χρόνια που το περίμενα, τον σκοπό του, την διαδικασία κατασκευής του, τον υπόγειο και μαγικό κόσμο που δημιουργούσε στην πόλη που αγάπησα σαν τρελός, την έξτρα διάσταση που της έδωσε (προς την θάλασσα και προς το δάσος, από ανατολικά προς δυτικά, και πλέον μια έξτρα διάσταση πάνω, και κάτω, με την ύπαρξη του μετρό! Μια τρισδιάστατη Θεσσαλονίκη πλέον υπάρχει μπροστά μας όσο αφορά τον συγκοινωνιακό χάρτη της!)).
Λίγα λόγια, πολλές εικόνες.
Και οι πρώτη εικόνα είναι οι δύο κίονες που κοσμούν την είσοδο του σταθμού Αγίας Σοφίας επάνω στο πλακόστρωτο δρόμο που έβγαλε στην επιφάνεια η ανασκαφή!
Απλά υπέροχο!
Και κατεβαίνω με την κυλιόμενη σκάλα στον Σταθμό Αγίας Σοφίας, όπου στα τοιχώματα της εισόδου έχουν οριοθετήσει την κάθοδο με τα αντίστοιχα στρώματα των ανασκαφών χρονολογικά. Νεότεροι χρόνοι, Απελευθέρωση της πόλης, Οθωμανικοί χρόνοι.
Και συνεχίζουμε με τους Βυζαντινούς χρόνους, τους Ρωμαίικούς χρόνους, και για το τέλος την Ελληνιστική εποχή. και την ίδρυση της πόλης.
Και η αντίστοιχη αίθουσα ελέγχου του υπεύθυνου του σταθμού (γιατί αυτός ο τίτλος και όχι ο καθιερωμένος τίτλος "σταθμάρχης" που υπάρχει στον σιδηρόδρομο, και σε άλλα μετρό? Είναι μικρότερο το επίδομα ευθύνης εάν είσαι "υπεύθυνος", και όχι "σταθμάρχης"? Χα χα χα). Και φυσικά και ούτε εδώ ήταν ο "Υπεύθυνος" στην θέση του (όπως και στον σταθμό Νέας Ελβετίας).
Ο σταθμός της Αγίας Σοφίας είναι ο μικρότερος από όλους από όσους επισκέφτηκα, και είναι λογικό, εάν τον έκαναν μεγαλύτερο θα έπεφταν παντού σε αρχαία (όπως ακριβώς και στον Σταθμό Βενιζέλου) και ανάλογες οι καθυστερήσεις για να κατασκευαστεί ένας παρόμοιος σταθμός που θα είχε ακόμη ένα τμήμα του αρχαίου δρόμου Decumanus Maximus, οπότε επιλέχθηκε οι αρχαιότητες που βρεθήκανε σε αυτόν να αποσπαστούν και να εκτεθούν αλλού (αλλά με μικρότερο μέγεθος σταθμού για να μην μετακινήσουν όλο το σύμπαν!), και να δημιουργηθεί ένα μικρό "μουσείο" (Χμμμμμμ! Όχι! Η Θεσσαλονίκη (και η Αθήνα φυσικά!) έχει μεγάλα και σπουδαία μουσεία με τεράστιο πλούτο αρχαιολογικών εκθεμάτων στις προθήκες τους και στις αποθήκες τους, το να δίνεται αυτός ο τίτλος και στους σταθμούς του μετρό είναι κάτι το τρομερά υπερβολικό!) αντίστοιχο με αυτά στην Αθήνα (πχ σταθμός Σύνταγμα).
Μια από τις γιγαντοοθόνες που δείχνει την ανασκαφή του σταθμού Αγίας Σοφίας (Αγία Σοφία είναι η Μητρόπολη της Θεσσαλονίκης. Αλλά δεν είναι ούτε ο μεγαλύτερος Ναός της πόλης, ούτε ο σπουδαιότερος. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά τα έχει ο Άγιος Δημήτριος).
Και ακόμη μια δίπλα στην προηγούμενη.
Η Ιστορία του σταθμού Αγίας Σοφίας και των αρχαιολογικών ανασκαφών του. Πατάτε στην φώτο και διαβάζετε το τι γράφει (τελικά τα νεότερα μοντέλα κινητών έχουν τρομερές κάμερες που προσφέρουν μεγάλες μεγεθύνσεις με φοβερή καθαρότητα!).
Και αντικείμενα που βρεθήκανε σε αυτή την ανασκαφή (300,000 συνολικά σε όλο το μήκος του Μετρό Θεσσαλονίκης) και μάλιστα χωρισμένα ανάλογα στο στρώμα εκσκαφών που βρεθήκανε, και υποδηλώνει και σε ποια εποχή ανήκουν! Έξυπνος τρόπος παρουσίασης τους. Σε κάτι τέτοια είμαστε αξεπέραστοι!
Και τρίτη γιγαντοοθόνη που παρουσιάζει τις αρχαιολογικές ανασκαφές καθώς ανεβαίνεις τις σκάλες από τις αποβάθρες του μετρό.
Και κάτσε καλά πλακάκια με μοτίβα από την αρχαιότητα!
Και βγαίνω από τον Σταθμό Αγίας Σοφίας (είπαμε είναι μικρός, καμία σχέση με τον σταθμό Νέου Σιδηροδρομικού σταθμού, και της Νέας Ελβετίας, που είναι τερματικοί σταθμοί και οι δύο, αλλά ούτε και με τον σταθμό Πανεπιστημίου -που είναι εκτός των ορίων της παλιάς πόλης, οπότε δεν υπήρχαν περιορισμοί από αρχαία-)
Να τα δείχνουμε και αυτά, η κυλιόμενη σκάλα στην είσοδο του σταθμού Αγίας Σοφίας από την επάνω πλευρά της Εγνατίας δεν λειτουργούσε! "Γίνονται αυτά" θα μου πείτε! "Τρίτη μέρα λειτουργίας" θα σας πω!
Αλλά το πραγματικό θέαμα του σταθμού Αγίας Σοφίας είναι στην επιφάνεια, και το τι έβγαλε η αρχαιολογική σκαπάνη! Υπέροχο διαμαντάκι!
Κόσμημα!
Και το πάρκακι πάνω από το σταθμό, "Μια βλακεία και μισή" όπως πρόλαβε και είπε η Αλεπού! Χα χα χα.
Ναι πολύ ωραίο, και ακόμη καλύτερο όταν το είχα φωτογραφήσει υπό το λυκόφως σε προγενέστερη ανίχνευση μου (βλέπετε παρακάτω στο παράρτημα της συγκεκριμένης ανάρτησης).
Αν είναι γκαντέμης ο άνθρωπας! Ήρθε, έκανε τα εγκαίνια του μετρό, έγινε χαλασμός Κυρίου, ένα στα εκατό δέντρα της πόλης είτε έπεσε, είτε έπαθε ζημιές, σύμφωνα με τον δήμαρχο της πόλης! Χα χα χα.
Και φυσικά η παρουσία της αστυνομίας εντονότατη τις τελευταίες μέρες, αλλά και εβδομάδες (διαρκώς τους βλέπω να καθαρίζουν την Εγνατία και την Λαγκαδά από παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα! Μπράβο!).
Και μια υπενθύμιση ότι η Θεσσαλονίκη είναι γεμάτη με αρχαία σε όλο το μήκος και πλάτος της. Το συγκεκριμένο είναι στην Εγνατία, στο ύψος της Αριστοτέλους, μπροστά από το Μπέη Χαμάμ.
Πλούσια πόλη σε αρχαία η Θεσσαλονίκη, και μια υπέροχη προσθήκη και τα αρχαία του Μετρό σε αυτό τον πλούτο, αλλά μόνο αυτό. Δεν νομίζω να αποτελέσουν πόλο έλξης αυτά για περισσότερους τουρίστες. Ναι δίνουν μια μοναδική αισθητική στο μετρό, έχουν την αρχαιολογική αξία τους, αλλά μιλάμε τώρα για την Θεσσαλονίκη!
Την πόλη με την Αψίδα (Καμάρα) του Γαλέριου, τα ανάκτορα του, η Ροτόντα, ο Λευκός πύργος, η Ρωμαίική Αγορά, τα κάστρα και τα τείχη τους, το αρχαιολογικό μουσείο, το βυζαντινό (και το λαογραφικό, το πολεμικό, και της μοντέρνας τέχνης, επίσης).
Έχουμε τόσα πολλά αρχαία που τα ξαναθάβουμε όπως τον Ναό της Αφροδίτης στην Αντιγονιδών (φυσικά πήραμε πρώτα τους κίονες και τα αγάλματα! Large είμαστε στα αρχαία μας, αλλά δεν είμαστε και τρελοί ταυτόχρονα! Χα χα χα), χτίζουμε υπερυψωμένους δρόμους επάνω τους (παλαιοχριστιανικό νεκροταφείο στην 3ης Σεπτεμβρίου), ή τα αφήνουμε να γίνουν ζούγκλες παρατημένα στο έλεος του Θεού (πλατεία Διοικητηρίου-Υφυπουργείο Μακεδονίας Θράκης).
Ναι θα είναι ένα υπέροχο θέαμα, μια υπέροχη προσθήκη, αλλά περισσότερους τουρίστες δεν θα φέρει αυτό, θα έρθουν αυτοί που θέλουν να δουν αρχαία για όλα τα παραπάνω, θα περάσουν και από το μετρό Θεσσαλονίκης και θα ενθουσιαστούν λίγο περισσότερο απλώς. Όσοι έρχονται για θρησκευτικό τουρισμό έχουν τις άπειρες εκκλησίες της Θεσσαλονίκης, που μας έρχονται από τα βάθη της βυζαντινής Ιστορίας, έχουν και από δίπλα το Άγιο Όρος.
Περισσότερους τουρίστες μπορεί να φέρει το μουσείο του Ολοκαυτώματος που το προώθησε ο δήμαρχος Μπουτάρης, και είναι μια σωστή ιδέα για να προσελκύσει επισκέπτες εβραίικής καταγωγής, αλλά και ένας φόρος τιμής για την απώλεια που υπέστη η Θεσσαλονίκη όταν έχασε σχεδόν το σύνολο των εβραίικής καταγωγής κατοίκων της (περίπου 70.000 άτομα) που οδηγήθηκαν στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως από τους Γερμανούς (ναι Γερμανούς! Καλό είναι να μην το ξεχνάμε αυτό!) Ναζί κατά τον Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
Μεγάλα τα λάθη του κυρ Γιάννη όσο αφορά την καθυστέρηση του μετρό λόγου των προσφυγών για τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου, αλλά όσο αφορά αυτό το θέμα ήταν ορθές οι κινήσεις του, μια πνοή εξωστρέφειας που είναι αναγκαία στην Θεσσαλονίκη που ομφαλοσκοπεί ασύστολα.
Και ο σταθμός Βενιζέλου από την κάτω πλευρά της Εγνατίας, με το Μπεζεστένι στο φόντο του.
Και μπαίνουμε στον πλέον πολυσυζητημένο σταθμό του μετρό Θεσσαλονίκης και την πηγή των περισσότερων προσφυγών και καθυστερήσεων του (ακολουθεί ο σταθμός Αγίας Σοφίας για τους ίδιους σχεδόν λόγους, και μετά ο σταθμός Παπάφη, για τους λόγους που εξήγησα στην πρώτη ανάρτηση για το μετρό Θεσσαλονίκης).
Και πάω αμέσως στο γιατί όλο αυτό το πανηγύρι των προσφυγών και των καθυστερήσεων, ανίχνευση στις πολυεπίπεδες εξέδρες παρατήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων.
Πραγματικά μπορείς να περπατήσεις γύρω τους (αλλά όχι ανάμεσα τους! Αυτή την τιμή την είχε ο Κούλης, και η Κατερίνα μας, η Σακελαροπούλου, στα εγκαίνια του μετρό, αλλά και ο Χατζηνικολάου όταν πήρε συνέντευξη στον Κούλη μέσα (μέσα!!!!Χα χα χα) στα αρχαία της Βενιζέλου!).
Μέρος του δρόμου Decumanus Maximus και οικιών, καταστημάτων, και εργαστηρίων παραπλεύρως του (μάλιστα σε ένα εργαστήρι, μάλλον αργυροχοΐας, είχε βρεθεί και υδράργυρος, και χρειάστηκαν τρεις μήνες καθυστερήσεων των αρχαιολογικών ανασκαφών για να καθαρίσουν το μέρος από το τοξικό μέταλλο).
Πολύ πράμα!
Και δεν πετάω λέξεις όπως εντυπωσιακό, υπέροχο, μοναδικό, γιατί τις κρατάω για την συνέχεια που θα είναι ακόμη πιο εξωπραγματική!
Και βαθύτερο στρώμα του δρόμου, πιθανότατα προγενέστερος του Ρωμαίικού δρόμου, δεν σας λέω τι είναι, να πάτε να το δείτε και εσείς, να αφήσετε και κανένα φράγκο στην πολύπαθη από την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκη! Χα χα χα.
Πατάτε την Φωτογραφία και διαβάζετε τα τι, και τα πως, του σταθμού Βενιζέλου.
Ναι μου αρέσει υπερβολικά η τόσο κοντινή πρόσβαση στα αρχαία, πολύ καλύτερο από το να είσαι από πάνω τους στο επίπεδο του εδάφους και να τα κοιτάς από σχετικά μακρινή απόσταση (όπως στα αρχαία της Αγίας Σοφίας).
Και πολύς κόσμος, χωρίς την γνωστή οχλαγωγία των Ελλήνων όταν είναι πολλοί, χωρίς την γκρίνια του διαδικτύου που τα ήθελε να μην αποσπαστούν, να μείνουν στην θέση τους, να γίνει και ένας σταθμός εκεί χωρίς να πειραχτεί τίποτα (!!!!!!!!!!!!), και να βάλουν επίσης και μερικά λεφτόδεντρα από δίπλα τους για να τα συλλέγουν καθημερινά οι "σοφοί" σχολιαστές των κοινωνικών δικτύων! Χα χα χα.
Ναι μια απόκοσμη ησυχία από όλους, και ένας απόλυτος σεβασμός! Χαρά μέσα στους συρμούς του μετρό, σεβασμός στα αρχαία του μετρό, και κατανόηση, του γιατί άργησε τόσο, αλλά και επιδοκιμασία, ναι! Άξιζε η υπομονή!
Υπέροχος και ο φωτισμός, επιβλητικό το θέαμα (οκ! Η ρωμαίική αγορά είναι πολύ πιο επιβλητική λόγου όγκου και μεγέθους, αλλά ούτε είναι περίκλειστή όπως αυτό, ούτε είσαι τόσο κοντά στα ευρήματα!).
Μια πόλη κάτω από την πόλη!
Και γιγαντοοθόνες με τα εκθέματα από πολύ κοντά.
Όταν λέμε κοντά, εννοούμε πολύ κοντά!
Υπέροχο!
Μοναδικό!
Και αβέρτα γιγαντοοθόνες!
Εεεε δεν.........! Τι να περιγράψεις εδώ!
Ναι η καλύτερη επιλογή ήταν αυτή, και αρχαία και μετρό! Άσχετα που ο σταθμός εξαιτίας αυτού του γεγονότος φτάνουν οι σήραγγες του στα 31 μέτρα, από τα 14 που είναι στους άλλους σταθμούς, και χρειάσθηκε να ξανασχεδιαστεί από την αρχή (με προσθετά κόστη και καθυστερήσεις επίσης εξαιτίας αυτού του γεγονότος).
Ότι υπάρχουν πολλές γιγαντοοθόνες το είπαμε? Χα χα χα.
Κάτι γράφει εκεί κάτω, να πάτε στο μετρό να το δείτε! Χα χα χα.
Και! Γιγαντοοθόνες! Χα χα χα.
Ναι αυτός ο σταθμός είναι τεράστιος, και αρκετά πολυεπίπεδος (γιατί κατεβαίνει πολύ κάτω, στα 31 μέτρα, για να βρει τις σήραγγες του μετρό). Αλλά είναι κάτι που μου αρέσει! Σαν ανάποδη πολυκατοικία, μάλλον σαν ανάποδο πολυκατάστημα. Ένας ανάποδος Κλαουδάτος (για να μην ξεχνάμε και την ιστορία της πόλης, αλλά και τα προσωπικά βιώματα μου, το πρώτο πολυκατάστημα που είχα επισκεφτεί στην ζωή μου ήταν ο Κλαουδάτος στην Θεσσαλονίκη, όπου αρχές κάθε χρονιάς παίρναμε από εκεί τα σχολικά μου, επίσης η πρώτη κυλιόμενη σκάλα που ανέβηκα στην ζωή μου ήταν εκεί, λογικό να μου έρθει ένας τέτοιος συνειρμός αυτή την μέρα)!
Σαν διαστημόπλοιο μοιάζει! Μάλλον θα γίνει ο αγαπημένος μου σταθμός του μετρό!
Χαλασμένο διαστημόπλοιο! Χα χα χα. Ακόμη μια κυλιόμενη σκάλα εκτός λειτουργίας!
Ώ ρε φίλε!
Αυτό το blue electric είναι κάτσε καλά! Περισσότερο με Ντίσκο της δεκαετίας του 80 μοιάζει παρά με σταθμό μετρό!
Ναι πανέμορφος σταθμός!
Και ολίγον τι από μάρμαρο, για να είναι εντός θέματος όσο αφορά τις αρχαιότητες που κρύβει μέσα του.
Και στην έξοδο του σταθμού στο Αλκαζάρ φαίνεται και ο λόγος ύπαρξης του συγκεκριμένου σταθμού (και γιατί όχι ένας σταθμός στην Αριστοτέλους - το κέντρο της Θεσσαλονίκης- ενδιάμεσα στους πολύ κοντινούς σταθμούς της Βενιζέλου, και της Αγίας Σοφίας, που θα έκανε περιττούς και τους δύο), το παλιό δημαρχείο Θεσσαλονίκης την εποχή που είχε σχεδιαστεί το μετρό (πλέον έχει μεταφερθεί στο νέο δημαρχιακό μέγαρο στην παραλία). Ένας σταθμός ακριβώς έξω από την είσοδο του δημαρχείου για να εξυπηρετεί τους δημοτικούς υπαλλήλους της πόλης! Για να ξέρετε γιατί καθυστέρησε το μετρό! Χα χα χα.
Και αυτή θέλω να είναι η τελευταία εικόνα αυτής της ανίχνευσης (όχι της ανάρτησης! Ακολουθεί και το παράρτημα).
Ένα κόσμημα στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, ένα τεράστιο έργο υποδομής που θα απελευθερώσει παραγωγικές δυνάμεις (εργατοώρες) που τις χρειάζεται η χώρα για να ορθοποδήσει ξανά οικονομικά, ένα έργο βιτρίνα πολιτισμού που έχει να προσθέσει στην ιστορία και την αρχαιολογική αξία της πόλης, ένα μέσο που θα ανυψώσει τον αυτοσεβασμό των κατοίκων αυτής της πόλης που επιτέλους έχουν τις συγκοινωνίες που τους αξίζουν, ένα όνειρο που πραγματοποιήθηκε, ένα λαμπρό χαμόγελο που για αρκετές μέρες το μοιρασθήκαμε όλοι μας.
Παράρτημα Vol IΙ- Η Αγία Σοφία την Νύχτα
Και αυτές είναι φωτογραφίες των αρχαίων τις Αγίας Σοφίας που της πήρα σε προγενέστερο χρόνο της λειτουργίας του μετρό. Χωρίς καθόλου κόσμο να τις περιτριγυρίζει, όταν ακόμη ήταν τελείως έρημοι οι δρόμοι που είχαν τόσο υποφέρει από την κατασκευή του μετρό, και τις λαμαρίνες που περιόριζαν το βλέμμα των περαστικών, και το μέλλον των γύρω καταστηματαρχών. Μοναχικές φωτογραφίες με ένα υπέροχο απογευματινό (λυκόφως) φως που αναδεικνύει πλήρως το μεγαλείο των αρχαιολογικών εκθεμάτων.
Δεν θα σχολιάσω απολύτως τίποτα, θα αφήσω τις εικόνες να μιλήσουν από μόνες τους στο μυαλό σας, και στις καρδιές σας.
Δικό σας.
Adios Amigos Locos
Λάζαρος Μότσανος
Παράδεισος 9/12/2024
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου