UA-50457385-1

Δευτέρα, 1 Δεκεμβρίου 2014

Greek statistics ή Μελισσοκομικά στατιστικά 2004-2009 Vol I

Σήμερα θα κάνουμε μια τρέλα και θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε μια άκρη με τα μελισσοκομικά στατιστικά που έχουμε για τον κλάδο μας από τις πλέον επίσημες πηγές που διαθέτουμε για αυτά (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, Πανεπιστήμια).

Πραγματικά προτού ξεκινήσω αυτή την προσπάθεια ήμουν σίγουρος ότι θα μπορούσα με μια σοβαρή στατιστική ανάλυση να βγάλω αρκετούς λαγούς από το μανίκι και να μπορέσω να βγάλω συμπεράσματα σχετικά με τις τάσεις που διαμορφώνονται διαχρονικά στον κλάδο της μελισσοκομίας. Δυστυχώς όσο περισσότερο επεξεργαζόμουν τα δεδομένα που είχα μπροστά μου τόσο περισσότερο αμφέβαλα όχι για το αν θα μπορέσω να βγάλω κάποιο αξιοπρεπές συμπέρασμα με αυτά αλλά ακόμα και για αυτά τα ίδια τα δεδομένα! 

Από μια στιγμή και μετά άρχισα απλώς να κοιτάζω την ορθότητα των δεδομένων που αναρτήσανε στο διαδίκτυο οι παραπάνω φορείς και να ψάχνω κατά πόσο είναι προϊόν συλλογής πληροφοριών από το Κράτος και τις υπηρεσίες του ή απλώς κατασκευάσματα φαντασίας.

Μετά από πολύ σκέψη (και ακόμα περισσότερη εργασία!) αποφάσισα να σας τα παρουσιάσω επεξεργασμένα έτσι ώστε να φαίνονται τα σημεία τα οποία μου δώσανε την αφορμή να αμφιβάλω για την πληρότητα και την αξιοπιστία των δεδομένων που ήταν στην διάθεση μου.

Δυστυχώς αν τα έβαζα σε μια ανάρτηση αυτή θα γινόταν τεράστια (δεδομένου ότι μόνο οι πίνακες που ετοίμασα είναι σχεδόν 2 δεκάδες σε αριθμό!) οπότε και αποφάσισα να σπάσω αυτή την ανάρτηση σε 3 μικρότερες οι οποίες αποτελούν την σειρά αναρτήσεων Greek statistics (φυσικά σε κάθε ανάρτηση θα υπάρχουν και σύνδεσμοι από τις άλλες αναρτήσεις έτσι ώστε να είναι στην διάθεση σας όλες εύκολα και άμεσα).

Οι δε πίνακες αν πατήσετε πάνω τους μπορείτε να τους δείτε απομονωμένους από την υπόλοιπη ανάρτηση.Σε αυτούς τους πίνακες αν παρατηρήσετε δεν έχω βάλει το όνομα μου γιατί είναι τόσο μεγάλο το σοκ που έχω υποστεί σχετικά με την αναξιοπιστία των δεδομένων που δεν θέλω να υπάρχει το όνομα μου πουθενά κοντά σε αυτά τα δεδομένα (φυσικά και αυτό δεν σημαίνει ότι επιτρέπω τους μεγαλοBlogger να τους "δανειστούν"! Είπαμε εγώ ούτε φτύσιμο δεν σας δίνω όχι να σας δώσω την άδεια να χρησιμοποιήσετε την εργασία μου για τα Blog σας!). 

Ωραία το είπαμε το ποίημα πάμε παρακάτω με την πηγή που χρησιμοποίησα για το πρώτο μέρος της σειράς Greek statistics η οποία είναι η εξής:

Στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για την Μελισσοκομία περιόδου 2004-2009 


Λεπτομέρεια το www.minagric.gr είναι η σελίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Το λοιπόν παίδες εδώ έχουμε ένα Pdf έγγραφο στο οποίο στην αρχική του μορφή έχει τα δεδομένα για κάθε νομό της Ελλάδας σχετικά με τον αριθμό των κυψελών και της παραγωγής μελιού (και σε επίπεδο νομού και σε επίπεδο περιφέρειας καθώς και σε σύνολο όλης της χώρας) για την εξαετία 2004-2009 (κάθε χρονιά ξεχωριστά) καθώς και την μέση τιμή του μελιού κάθε χρονιάς.

Επίσης υπάρχει και ένας πίνακας που μας δίνει τους αριθμούς των μελισσοκόμων για κάθε νομό (ή διεύθυνση αγροτικής ανάπτυξης) για την περίοδο 1995-2009 (σε διαστήματα 5 ετών 1995-1999-2004-2009).   

Μερικές παρατηρήσεις πριν πάμε στους πίνακες που έχω ετοιμάσει, η παρουσίαση των δεδομένων με αυτή την μορφή (πρώτα τα δεδομένα ανά νομό και μαζί και της περιφέρειας) κάνει ιδιαίτερα δύσκολη την παρακολούθηση τους (σε βαθμό που υποθέτω αυτός ήταν ο πρωταρχικός σκοπός του ατόμου που δημιούργησε αυτούς τους πίνακες! Βαριές κουβέντες νομίζετε? Θα δείτε παρακάτω και θα καταλάβετε!). 

Δεύτερη παρατήρηση μέση τιμή μελιού για όλη την χώρα!!!! Αν είναι δυνατό!!! Δεν ρωτάω καν πως την βγάλανε (με ποια μεθοδολογία και με ποια δεδομένα) αλλά μέση τιμή για όλη την χώρα? Έχει αυτό κανένα νόημα? Οι τιμές στον Βορρά κυμαίνονται από 7-8 ευρώ το κιλό, στον Νότο από 10-15 ευρώ το κιλό (και 25 πάνε εκεί αλλά δεν είναι και πολλοί αυτοί που πουλάνε τόσο), και να μην πούμε για την διαφοροποίηση ανάμεσα στις τιμές από κάθε είδος μελιού!!! Η μέση τιμή του μελιού θα έπρεπε να είναι σε επίπεδο νομού ή έστω περιφέρειας και μόνο! Τιμές που διαμορφώνονται σε επίπεδο όλης της χώρας δεν είναι αντιπροσωπευτικές ούτε για την πραγματικότητα που βιώνουν οι μελισσοκόμοι της Βόρειας Ελλάδας, αλλά ούτε και για την πραγματικότητα που βιώνουν οι μελισσοκόμοι της Νότιας Ελλάδος! 

Τώρα πώς μπόρεσα και επεξεργάστηκα τα δεδομένα? Φυσικά και δεν είναι και εύκολη η επεξεργασία τους απευθείας από την αρχική τους πηγή, αναγκάστηκα και αποθηκεύσω το αντίστοιχο αρχείο Pdf στον υπολογιστή μου, το άνοιξα με τον Adobe Reader 9 (είμαστε τις παλιάς σχολής εμείς χα χα χα) και έκανα την επεξεργασία των δεδομένων με αποκοπή και επικόλληση μέσα στο MS Excel (για τα πάντα και για όλα Excel! Χα χα χα).    

Οπότε και σας ετοίμασα τους παρακάτω 6 πίνακες (έτη 2004, 2005 ,2006 ,2007 ,2008 ,2009) στους οποίους σας έχω τον αριθμό κυψελών και την παραγωγή μελιού σε κάθε χρονιά μαζί με την μέση τιμή του μελιού (έχω ετοιμάσει και αντίστοιχους πίνακες για τις περιφέρειες ξεχωριστά και θα τους παρουσιάσω στο τρίτο μέρος της σειράς Greek statistics). Λεπτομέρεια έχω βάλει τους νομούς κάθε περιφέρειας μέσα σε πλαίσια για να τους ομαδοποιήσω και για να γνωρίζετε ποια είναι τα όρια κάθε περιφέρειας.  

















Και μέχρι εδώ καλά και θα έπρεπε να προχωρήσω στην περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων για να βγάλουμε και κανένα χρήσιμο συμπέρασμα, αλλά κάπου εκεί ο διάολος άρχισε να ψιθυρίζει στο αυτί μου "Ζεις στην Ελλάδα το ξέχασες? Πόσο σίγουρος είσαι για τα στοιχεία που δίνει το κράτος ότι είναι σωστά? Ξεχνάς τι λένε τα κανάλια για τα στοιχεία που δίνουν από τα υπουργεία στους τροικανούς που είναι γεμάτα καραμπινάτα λάθη!!!" και δυστυχώς την αμαρτία μου θα την πω, τα φίδια που έβαλε στο μυαλό μου άρχισαν να σαλεύουν και εγώ να είμαι με την αμφιβολία "Ρε μπας και ο βρωμόπουστρας ο Σατανάς να έχει δίκιο?"

Οπότε άρχισα να τα ψαχουλεύω λίγο τα πράγματα και τότε άρπαξα την πρώτη κεραμίδα στο κεφάλι!

Τα γενικά αθροίσματα σε επίπεδο χώρας στο αρχείο ήταν λάθος! 

Και όχι λάθος απλώς σε επίπεδο στρογγυλοποίησης (δηλαδή 0,01-0,02 πάνω ή κάτω) αλλά σοβαρότατες διαφορές! Τα έτη 2005 και 2009  έχουν τεράστιες αποκλίσεις και στο σύνολο των κυψελών και στο σύνολο της παραγωγής σε επίπεδο χώρας!!!! Βλέπετε πίνακα παρακάτω.

Στην αρχή αμφέβαλα για την μεταφορά που έκανα από το Pdf στο Excel το έλεγξα ένα προς ένα (το χάσιμο!), μετά άρχισα να έχω αμφιβολίες για την αυτόματη άθροιση του Excel (το παλιό μου πιστό και αξιόπιστο Excel που ο κακούργος δεν το εμπιστεύομαι! χα χα χα), αναγκάστηκα και έκανα τα αθροίσματα και με το χέρι (εκεί να δείτε χάσιμο!).Τσούκ! Το λάθος δεν ήταν ούτε στην μεταφορά ούτε στην αυτόματη άθροιση, άρα? Αρά το λάθος είναι στα αρχικά δεδομένα!!!

Ωραία την κάτσαμε την βάρκα!

Αριθμητικά λάθη στα αρχικά δεδομένα (κλωτσιά στα γενετικά όργανα! Χα χα χα)!. Άντε τώρα να συνεχίσεις  να χρησιμοποιήσεις δεδομένα που έχουν λάθη για να εξάγεις συμπεράσματα για αυτά!!


Ούτε καν τόλμησα να δω αν τα αθροίσματα για τις περιφέρειες είναι σωστά χα χα χα.Έχοντας πλέον τα φίδια να με έχουν ζώσει για τα καλά αποφάσισα να ασχοληθώ και με τον πίνακα που μας δίνει τους αριθμούς των μελισσοκόμων για την περίοδο 1995-2009 (βλέπετε πίνακα παρακάτω)


Με που τον δημιούργησα στο Excel αμέσως είδα κάτι που δεν μου άρεσε. Σε αρκετούς νομούς είδα ορισμένα "ύποπτα" δεδομένα που αμέσως μου χτυπήσανε καμπανάκια.Όπως για πενταετίες ή και δεκαετίες οι αριθμοί των μελισσοκόμων να είναι αμετάβλητοι σε αρκετούς νομούς (βλέπετε πίνακα παρακάτω)! Δηλαδή είναι δυνατό πες στον νομό της Ξάνθης από το 1995 έως το 2004 (με μέτρηση και στο 1999) οι μελισσοκόμοι να είναι διαρκώς 270? Ούτε ένας δεν έφυγε από το επάγγελμα (σύνταξη, θάνατος, αλλαγή επαγγέλματος) αλλά και ούτε ένας μπήκε στο επάγγελμα? Είναι δυνατό αυτό να γίνει? Είναι δυνατό σε 10 νομούς για μια τουλάχιστο πενταετία να μην υπάρχει καμία μεταβολή στον αριθμό των μελισσοκόμων? Όταν για νομούς όπως πχ η Χαλκιδική και η Φθιώτιδα οι μεταβολές είναι τεράστιες? Τι ακριβώς έγινε με τις συγκεκριμένες Διευθύνσεις Ανάπτυξης του υπουργείου? Κρατούσαν στατιστικά στοιχεία ή μήπως αντιγράφανε τα στοιχεία της προηγούμενης πενταετίας και τα παρουσίαζαν ως στοιχεία και της επόμενης πενταετίας ("Αμάν! Μας ζήτησαν από το υπουργείο να τους δώσουμε αριθμούς από τους μελισσοκόμους και δεν έχουμε τι να κάνουμε?!?!?", "Έλα μωρέ βάλε εκεί ότι είναι όσοι ήταν και πριν από 5 χρόνια! Και εσύ πνίγεσαι σε μια κουταλιά νερό ρε αδερφέ μου!"). 

Επίσης κάποιες δραματικές αλλαγές στους αριθμούς των μελισσοκόμων μέσα σε μια πενταετία (πχ Χαλκιδική και Φθιώτιδα) είναι πραγματικές ή εκείνη την πενταετία αποφάσισαν οι αρμόδιες υπηρεσίες να κάνουν "ξεκαθάρισμα" τους ανενεργούς μελισσοκόμους


Μετά από αυτές τις ψυχρολουσίες το επόμενο που σκέφτηκα είναι να δω στις ιδιότητες του αρχείου ήταν το ποίος είναι ο δημιουργός του. Ο ve46u046 (προφανέστατα ο κωδικός με τον οποίο μπαίνει ο συγκεκριμένος υπάλληλος στον σέρβερ του Υπουργείου!) είναι υπεύθυνος για αυτό το αρχείο (βλέπετε σχετική εικόνα κάτω) , είτε ως αυτός που το δημιούργησε είτε ως προϊστάμενος αυτού που το δημιούργησε και ήταν υπεύθυνος για να το ελέγξει για την ορθότητα των στοιχείων του πριν το αναρτήσει στο διαδίκτυο. Δυστυχώς πότε δεν το έκανε αυτό!




Συμπέρασμα  τα δεδομένα που μπορεί να αναρτήσει ακόμα και μια πηγή όπως το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μπορούν να μην είναι αξιόπιστα. Όχι μόνο στην τελική τους μορφή, αλλά ακόμα και τα πρωτογενή δεδομένα που υποτίθεται συλλέγει με τις διάφορες υπηρεσίες του μπορεί να είναι μη αξιόπιστα και προϊόν φαντασίας (δημιουργικής! Χα χα χα). 

Στα Υπόψη αυτό! 

Εδώ τελειώνει αυτή η πρώτη  ανάρτηση της Σειράς Greek statistics θα συνεχίσουμε με τις επόμενες αναρτήσεις σχετικά με τα σημεία και τέρατα που συνάντησα τις τελευταίες εβδομάδες όταν έκανα το λάθος να ασχοληθώ σοβαρά με αυτό τον πανικό και την ομίχλη.

Μέχρι την επόμενη ανάρτηση.



Adios Amigos Locos


Μότσανος Λάζαρος

Σοχός 1/12/2014

2 σχόλια:

  1. Άντε τώρα κάνε σχεδιασμό χρονιάς από την αρχή.... :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι καλά σιγά μην κάνεις εσύ σχεδιασμό χρονιάς βάση των στοιχείων του κράτους, νομίζω ξέρεις καλύτερα από το να εμπιστεύεσαι αυτό το κράτος χα χα χα

      Διαγραφή